Nincs várakozás, több kúton már az üzemanyaghiány is megszűnt, fizetni viszont már csak piaci áron lehet. Az elmúlt 13 hónap nyerteseinek, vagyis a magyar autótulajdonosoknak is.
Balogh József energetikai szakértő szerint nehéz megbecsülni, mennyit takaríthatott meg egy autós az árstopon. Tavalyi adatok szerint több mint 4 millió magyar jármű fut útjainkon. Egy személygépkocsi átlagosan évi 17 ezer km-t tesz meg.
Híradónk úgy számolt, hogy 8 literes fogyasztás mellett, egy-egy autós havi 20 ezer forintot spórolhatott az ársapkán, egy éven át. A rendszert azonban utolérte az áruhiány.
„Ez az a klasszikus árazási rendszer volt, ami nem azért borult, mert valaki túl sokat bukott rajta, hanem azért borult, mert megjelent a régi nagy közellenség, az áruhiány” – magyarázta híradónknak az energetikai szakértő.
Szakemberek már hónapokkal ezelőtt figyelmeztettek az ellátási gondokra. A hatósági ár ugyanis a tankolási szokásokat is megváltoztatta. Az Ásványolaj Szövetség adatai jól mutatják: nagyságrenddel több üzemanyagot vásároltak az autósok az ársapkás benzinből és gázolajból, mint a prémium termékekből.
„Olyan durván beavatkoztak a piaci folyamatokba, hogy ebből való kilábalás nagyon hosszú lesz” – jósolta híradónknak Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője. Szerinte a közeljövőben még találunk majd készlethiányos kutakat, és egy ideig megmaradhatnak a mennyiségi korlátozások is. Az azonban biztosnak tekinthető, hogy az autópályák mentén újból drágább lesz az üzemanyag, de javulhat a kisebb kutak ellátása.
Az árplafon legnagyobb vesztesei a kisebb kutak üzemeltetői. Egri Gábor elnök, a Független Benzinkutak Szövetsége híradónknak azt mondta: nagyon jelentős a veszteség.
„Minden vállalkozás a tartalékát élte fel, hitelt vett fel, más vállalkozásaiból csoportosított át, forgóeszközöket, árueszközöket értékesített, hogy túl tudja élni ezeket a hónapokat” – árulta el.
A Független Benzinkutak Szövetsége arra számít, hogy január-februárban visszaszerzik vásárlóikat és az elvesztett bizalmat.