Balogh szerint az első probléma az volt, hogy 2008 és 2013 között Európában 1,6 millió hordó/napnyi kapacitást (a százhalombattai tízszeresét) zártak be. Ezeknek az olajfinomítóknak egy része ráadásul meglehetősen régi (60-80 éves), és egyre gyakrabban kell őket felújítani – tette hozzá.
A szakértő meglátása szerint a harmadik probléma, az orosz-ukrán háború, és minderre rakódik még rá a – mint fogalmazott – „szokásos magyar hisztéria”.
Én nem aggódnék: molekula van, csak a logisztikával vannak gondok – szögezte le Balogh, aki a MOL-vezető Ratatics Péter tegnapi Egyenes Beszédes interjújából is ezt hallotta ki. Ugyanis – mint elmagyarázta – a benzinkutak elosztása nem egyenletes Magyarországon, és éppen azokon a kis kutakon lesznek gondok, ahova a tankernek egyszerűen nem fogja megérni elmenni.
A szakértő szerint egyébként ez egy olyan téma, amit érdemes lenne akár a fogyasztóvédelem előtt, akár bíróság előtt megtámadni. Ugyanis, ha egy kis faluban csak egy kút van, ott a lakosnak nincsen alternatívája: itt ameddig van benzin, biztosítani kellene azt – vélekedett.
A szakértő felhívta a figyelmet arra is, hogy van stratégiai tartalék az országban és alternatívák is vannak az olaj beszerzésre, ezért szerinte nem kell ellátási gondoktól tartani, a hatósági árat és a gyenge forintot azonban ettől függetlenül „halálos kombinációnak” tartja, emiatt ugyanis nem éri meg üzemanyagot importálni Magyarországra.