Az USA 100 százalékos vámot tervez kivetni a kínai elektromos járművek behozatalára, a kormányzat már a héten bejelentheti az erre vonatkozó lépést – értesült a Financial Times.
A londoni üzleti napilap szerint időzítés az amerikai választásoknak szól. A Biden-kormányzat igyekszik fokozni az amerikai ipar védelmére irányuló erőfeszítéseit, mert attól tartanak, hogy Kína olcsó elektromos autókkal áraszthatja el az amerikai piacot.
Különösen érzékeny a téma amiatt, mert az amerikai autóipar központjai olyan „ingaállamokban” találhatók, amelyek eldönthetik a novemberi elnökválasztás eredményét.
A Biden-kormányzat felülvizsgálja azokat a vámokat, amelyeket Donald Trump akkori elnök az általa 2018-ban indított kereskedelmi háború részeként vetett ki a Kínából származó importra.
Ezek azonban nem bizonyultak elegendőnek a kínai dömping megállítására, ami a zöldenergia terén egészen katasztrofális következményekkel járt az amerikai gyártókra, akiket gyakorlatilag megtizedelt az olcsó import.
Eddig a kínai autógyártók készek voltak megfizetni a 25 százalékos vámtételt, mert így is megérte nekik, hogy kiszorítsák vetélytársaikat az amerikai piacon. A négyszeresére növelt vám azonban ellehetetlenítheti az exportot Kínából – írja a Financial Times.
A Biden-kormányzat eddig is dollármilliárdokkal támogatta az elektromos járművek és akkumulátorok gyártását az Egyesült Államokban, mert ezzel próbálta ösztönözni a hazai tiszta technológiai ágazatba történő beruházásokat a rozsdaövezetnek számító térségek újraiparosítására, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és a kínai ellátási láncoktól való függőség megszüntetésére irányuló stratégia részeként.
A piacvédelem mellett nemzetbiztonsági szempontok is szerepet játszanak a Kínával szembeni büntető intézkedésekben.
Februárban Joe Biden vizsgálatot rendelt el annak vizsgálatára is, hogy az internetre csatlakoztatott kínai elektromos járművek – a TikTok közösségi hálózathoz hasonlóan – veszélyeztetik-e az amerikai infrastruktúra és adatvédelem biztonságát.
Az csak a pontos elnöki rendelet ismeretében dönthető el, hogy a drasztikus büntetővám vonatkozik-e az Európában gyártott kínai villanyautókra és akkumulátorokra. Ha nem, akkor ez hatalmas lehetőséget kínál Magyarország számára is, és még inkább ösztönözheti a kínai befektetéseket hazánkban.
Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre! *(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)