Itthon

Még a szakértőket is meglepte az EU terve, hogy kettéosztanák a B kategóriás jogosítványt

ATV.hu
Hirdetés
Kapcsolódó cikkek
Magyar PéterMagyar PéterSzentkirályiGolden Globe
Hirdetés
Hirdetés

Kettéosztaná a B kategóriás jogosítványt egy új uniós tervezet, amelyet ha elfogadnának, akkor a jövőben a sima B kategória mellette meg kéne szerezni a B pluszt is, ugyanis csak ez utóbbival lehetne 130-al menni az autópályán, és 1,8 tonna feletti járművet vezetni. A szakemberek nem értik miért a járművek önsúlyához kötik a korlátozásokat, és miért…

Hirdetés

Egy új EU-s tervezet szerint a B kategóriás jogosítványt ketté osztanák, B és B+ kategóriára.  Az autópályán a sima B kategóriás jogosítvánnyal csak 110 kilométeres óránkénti sebességgel lehetne közlekedni, a 130-hoz pedig már B+ kellene. Ráadásul a B kategóriás jogosítvánnyal nem lehetne 1,8 tonna feletti személyautót vezetni.

„Egészen biztos vagyok benne, hogy egy megszerzett jogot nem lehet elvenni”

– mondta Kapitány Tibor, a Magyar Autóklub vezetéstechnikai trénere, aki hozzátette, a sebességet sem ilyen módon korlátozná.

„Egyetlen egy dolgot gondolnék úgy, hogy az hatásos lehetne, vagy nem hatásos, hanem inkább célszerű lehetne, hogyha a kezdő vezetői engedéllyel bizonyos teljesítménykorlátozások jönnének együtt, és mondjuk egy több száz lóerős autót a kezdő vezetői engedéllyel a 17-18 éves járművezető nem vezethetne. Bár annak az ellenőrzése is eléggé kétséges” – tette hozzá a szakértő.

Azt a közlekedésbiztonsági szakértő sem érti, miért éppen a súlyhoz kötik ezt a szabályozást, és miért nem a súly, és a teljesítmény arányához.

„Nagyon sokszor látjuk az utakon, hogy 1,8 tonna alatti autók is különböző teljesítményekkel rendelkeznek. Egészen szélsőséges teljesítménytől az egészen alacsony teljesítményig, tehát ezzel azt a hatást nem érné el, ami egyébként a balesetmegelőzésre hatással lenne”

– ezt már Pausz Ferenc közlekedésbiztonsági szakértő mondta az ATV Híradó stábjának.

„Magunk is azt kezdeményeztük, hogy legyenek bizonyos korlátok amelyek teljesítményhez, azaz köznapi nyelven lóerőhöz kötődnek, illetve bizonyos évek rutinjához” – hangsúlyozta Molnár Zsolt, az MSZP pártigazgatója, aki már be is nyújtott egy erről szóló törvényjavaslatot.

„A kezdő vezető 200 lóerőig, azaz 180 kWig vezethetnének 3 évig a gépjárművel. Ha eltelik a 3 év és közlekedési bűncselekmény mentesen vezettek, akkor automatikusan a 200 lóerő fölötti autókat is vezethetnék, egészen a 400 lóerős izomautókig”

– mondta, majd hozzátette, hogy az utóbbi esetben külön vizsgára, pszichológiai alkalmasságra és külön jogosítványra lenne szükség.

A KSH adatai szerint Magyarországon tavaly év végéig 4,1 millió személygépkocsit tartottak nyilván. Évente pedig körülbelül 130 ezer B kategóriás friss jogosítványos sofőr kerül ki az utakra – hangzott el az ATV Híradójában.

Hirdetés
Kapcsolódó cikkek