Gulyás Gergely MIniszterelnökséget vezető miniszter múlt szombaton jelentette be: a kormány úgy döntött, hogy a 480 forintos garantált árat a magántulajdonú gépjárművekre, mezőgazdasági erőgépekre, traktorokra, és a taxikra tartja csak fent. A céges autók viszont kiestek ebből a körből. Ezek száma – egyes becslések szerint – akár a nyolcszáz ezret is elérheti.
A kormányrendelet alapján az üzemben tartónak kell magánszemélynek lennie. Noha az üzembentartó nem egyenlő a tulajdonossal az átírás így is plusz adminisztrációval jár. Zách Dániel, az Alapjárat.hu főszerkesztője elmondta: ha csak az üzemanyagár-korlátozás előnyeit szeretnénk megtartani, akkor egy hatezer forintos forgalmi engedély cseréről van szó, a vagyonszerzési illeték 50%-ának a befizetéséről, illetve új kötelező gépjármú felelősségbiztosítás kötéséről.
A költség akár a néhány tízezer forintot is elérheti. Az Alapjárat.hu főszerkesztője egy autós ügyintézéssel foglalkozó cégtől úgy értesült, hogy náluk 20-30%-kal is megugrott az üzemben tartó és a tulajdonosi átíratások száma.
A Miniszterelnökség ezzel szemben azt írta Híradónknak: nem tapasztalható növekedés a kormányablakokban a gépjármű átírás ügyintézése céljából érkező ügyfelek számában.
A Híradónknak nyilatkozó egyéni vállalkozó a plusz költségek miatt tartja meg cégesként az autóját. A döntésében azonban nem csak ez játszik szerepet. Mayer Gergely, az EMOSZ elnöke ugyanis úgy véli: ez az üzemanyagár nem marad már meg sokáig, előbb-utóbb mindenki kikerül a körből.
Közben a cégautók havi adója a duplájára emelkedett. Míg korábban 9 és 22 ezer forint között alakult egy 69-123 lóerős jármű után a havi adó, addig ma már 16 és 41 ezer forint közé esik ez az összeg. A Híradónknak nyilatkozó könyvelő szerint ezt elsősorban a kisvállalkozók érzik meg.
„A mikro- és a kisvállalkozásoknál fordult elő az, hogy az árbevételüket megnézve és a költségeiket megnézve döntöttek úgy, hogy átíratják az autókat magánszemélyre, tehát eladják az autót” – mondta Szabó Szilvia.
Egy átlagosnak tekinthető, 2008-ban gyártott, 105 lóerős és 1600 köbcentiméteres autó esetében az átírás nagyjából 65 ezer forintba kerül. Ebben viszont még nincs benne a biztosítás, ami tovább emelheti a költséget.