Külföld

2010-09-10 16:45:26

Hogyan győzhető le a negatív gondolkodás?

„A pesszimista minden lehetőségben meglátja a nehézséget, az optimista minden nehézségben meglátja a lehetőséget” – hangzik Winston Churchill híres mondása.

Hogyan győzhető le a negatív gondolkodás?

Valóban, ha a jövőbeli eseményekre gondolunk, a legtöbb embernek csak sötét gondolatai támadnak. A történelem folyamán a személyes és családi szintű túlélésért folytatott folyamatos küzdelem miatt állandó veszélyérzet foglalta el a legtöbb ember elméjét.

Napjainkban is sokan állandó stresszben, aggódások közepette élnek. Sok ember, ha egy kis füstszagot érez a lakásban, meghallja egy rendőrautó szirénáját vagy egy közeledő vihart jelző mennydörgést, illetve észleli a láz első jeleit ideges lesz, azonnal elkezd negatívan gondolkodni, és a legsötétebb képeket látja maga előtt.

A tehetetlenség rossz gondolkodásmód eredménye

Martin Seligman, a Pennsylvaniai Egyetem kognitív pszichológusa kimutatta, hogy a negatív gondolkozás mintázatai negatív érzelmi reakciókhoz vezetnek. Így a veszélyérzet szorongást okoz, a veszteségekre gondolás szomorúságot, a sérelmek felidézése, megelőlegezése haragot vált ki.

Ha hozzászokunk ahhoz, hogy úgy gondolkozzunk, hogy állandóan szerencsétlenség leselkedik ránk, ez elkerülhetetlenné is válik. Ha úgy gondolkozunk a negatív eseményekről, hogy azok „mindig” megtörténnek velünk („egy örök vesztes vagyok”), akkor gondolkodási stílusunk pesszimista. Életünk minden területén csak a rosszat látjuk, még ha csak egy bizonyos területen jelentkezett is a hiány.

Ilyen például, ha egy állás elvesztésekor úgy érzi valaki, hogy képtelen a társadalmi elvárásoknak megfelelni és elhúzódik barátaitól, családjától, szeretteitől. Ez a tehetetlenség érzéséhez, végső soron depresszióhoz vezet. Másrészről viszont, ha úgy fogjuk fel a rossz helyzeteket, amik „néha” előfordulhatnak velünk, gondolkodási stílusunk optimistává válik. Az ilyen ember úgy érzi, hogy ha legközelebb hasonló helyzetbe kerül, az másképp fog végződni.

Az optimista gondolkodásmód elsajátítható

Seligman kialakította a „tanult optimizmus” fogalmát, amely egy olyan kognitív viszonyulást jelent, amelynek segítségével az emberek leküzdhetik pesszimista gondolkodásukat azáltal, hogy vitába szállnak negatív gondolataikkal. A kognitív pszichológia eredményei szerint, ha fellépünk a pesszimista értelmezésekkel és elvárásokkal szemben, javul megküzdési képességünk, és ez segít felszámolni a szorongást és depressziót.

Gyakorolhatjuk magunkat abban, hogy vitába szállunk negatív gondolatainkkal, és egy sokkal realistább, optimista gondolkodási stílust alakítunk ki. Ha például megpróbáljuk eladni az autónkat, és az nem sikerül, optimista módon közelítünk az esethez, ha egy speciális, külső oknak tulajdonítjuk a sikertelenséget (pl. télen pang a piac).

Másrészről, ha valaki belső, és általános oknak tulajdonítja ezt (szörnyen befolyásolható vagyok), pesszimistává válik. Ezzel a gondolattal vitába szállva megtanulhatunk egy sokkal tényszerűbb megközelítést, és igyekezhetünk feltárni az eladást befolyásoló tényezőket (időzítés, elhelyezés, az autó típusa stb.).

Továbbá ezen a módon nemcsak a szorongás és a depresszió győzhető le, hanem erős motivációt jelent viselkedésünk megváltoztatásához is. A kutatók kimutatták, hogy az optimista gondolkodásmód elősegíti részletes tervek kidolgozását. Ez akkor a leghatékonyabb, ha az emberek a célra és az eléréséhez szükséges lépésekre szegezik a tekintetüket.

Elkerülhetők a betegségek

Dean Ornish szívspecialista, aki már hat könyvet írt a szívbetegségekről, végzett egy kutatást 333 erősen beszűkült artériával rendelkező páciensével. Mindannyian nagyobb szívműtét előtt álltak. Életmód megváltoztató gyakorlatokat végeztetett velük, és egy év múlva 77 %-uk elkerülte a műtétet vagy a szívátültetést.

Ornish arra tervezte vizsgálatát, hogy ahelyett, hogy azzal fenyegetné betegeit, ha nem változtatják meg rossz szokásaikat, 12 hónapon belül meghalnak, segített megtapasztalniuk egy egészséges életmód előnyeit, örömöt és reményteljes jövőt. Arra a megállapításra jutott, hogy senkit nem lehetett fenyegetéssel motiválni, csak egy örömteli élet elképzeltetésével, és az ehhez vezető lépések elsajátíttatásával.

Laura King, a Missouri Egyetem professzora az optimizmus azonnali hatásait tanulmányozta. Azt a feladatot adta hallgatóinak, hogy naponta 20 percet töltsenek annak leírásával, milyen nagyszerű jövőbeli eseményeket tudnak elképzelni önmaguk számára. Ez alapvetően egy önmegerősítő, örömteli tevékenység. King úgy találta, hogy az örömteli jövőt elképzelő emberek hangulata javult, hetekkel később is boldogabbak voltak, és hónapokkal később is kevesebb fizikai betegségről számoltak be, mint azok az emberek, akik naponta 20 percen keresztül másról írtak.

Több mint pozitív gondolkodás

Fontos, hogy lássuk a különbséget a pozitív gondolkodás és a tanult optimizmus között. A pozitív gondolkodás arra épít, hogy próbáljunk meg hinni olyan minden alapot nélkülöző, feldobó állításokban, mint pl.: Minden nap egyre jobban és jobban vagyok. Bizonyítékok hiányában a legtöbb ember gyorsan szkeptikussá válik, és butaságnak tekinti ezeket a kijelentéseket.

A tanult optimizmus ezzel szemben a tényszerűségre épít. Ez a pesszimizmust felülvizsgáló technika, és a pozitív célokhoz vezető út lépéseinek feltérképezése. Ha a cél elérése fontos a számunkra, és látjuk az eléréséhez szükséges utat, ki tudunk tartani az elkerülhetetlen akadályok ellenére is.

atv.hu / JPost

További külföldi híreink