Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2021-10-16 06:55:00

Se nem jármű, se nem segédmotor: mi is az az elektromos roller?

Parlament, Budai Vár, óriáskerék és elektromos rollerek. Legyen szó bérelhető e-rollerről, vagy hagyományos lábbal hajtható verzióról, esetleg a földön fekvő, magányos példányokról, ma már ezek a kétkerekű járgányok is hozzátartoznak a főváros látképéhez. A rollerforradalom kétségtelenül Magyarországot is elérte. A Heti Napló riportja.

Az egyik rendszeres rollerhasználó Török Réka, a Heti Napló riportere, aki így szokta a kutyáját futtatni. Mint mondja, csak felpattan rá, Ada pedig futhat kilométereket olyan gyorsan, amilyen gyorsan csak szeretne, és mire hazaérnek, újra egy nyugodt kutyus lesz ebből a hiperaktív kutyából. „Én nagyon szeretem, de azt gondolom, hogy ezt csakis olyan terepen szabad megtenni, ahol kellő biztonságban érezzük magunkat” – vélekedett Réka.

Valóban elég egy tájékozatlan vagy túlzottan magabiztos rolleres ahhoz, hogy megtörténjen a baj. Ám mint az a Heti Napló riportjából kiderült: az a szabály, hogy nincs szabály. Pintér Sándor belügyminiszter igyekezett tisztázni a helyzetet, amikor egy képviselői kérdésre válaszolva azt mondta, az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak felel meg.

Erre hivatkozva viszont jó néhány rollerest büntettek meg a rendőrök, mesélte Levente, az egyik fővárosi rollerbolt társtulajdonosa. Volt olyan, akin a bukósisakot kérték számon, máson pedig a jogosítványt. 20 ezer forintos bírság összegtől a 200 ezer forintig már minden előfordult.

„Az esetek többségében az emberek elfogadják a rendőri intézkedést, és meglepődve ugyan, de elfogadják a tényt, hogy ők egy segédmotoros kerékpárt vezetnek, vagy esetleg nincsenek is tisztában a ténnyel, hogy ez most egy járműnek nem minősülő eszköz” – mondja Csánki Levente, az Urban Pandas rollerbolt társtulajdonosa.

A segédmotor vezetéséhez jogosítvány kell, bukósisakot kell rajta viselni, ráadásul indexszel, féklámpával kell felszerelni. A segédmotor nem közlekedhet a bicikliúton és a járdán sem, csak az úton, ott viszont akár a buszsávban is mehet.

Szatmári-Margitai Gergely közlekedési szakjogász szerint az elektromos roller se nem jármű, se nem segédmotor – utóbbi azért nem lehet, mert a KRESZ előírja, hogy az lehet segédmotor, amin ülés is van. Ráadásul csak iránymutatások vagy belső anyagok foglalkoznak azzal, hogy miként kell minősíteni. „Tehát hogyha nincs benne a KRESZ-ben hogy az elektromos roller, segway vagy bármilyen más eszköz az minek tekintendő, akkor nem tudok rá jogszabályi hivatkozást mutatni” – tette hozzá. Ennek híján, tehát szerinte jogtalan bármiféle büntetést kiszabniuk a rendőröknek. Vagyis olyan dolgot számon kérni az embereken, amit a jogalkotón kellene.

Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub elnökhelyettese szerint nem egyértelmű az embereknek, hogy hol közlekedhetnek az elektromos rollerekkel, sokat dühöngenek is emiatt. Egyébként a Kerékpárosklub az egyik kidolgozója a készülő KRESZ-módosítási javaslatoknak. A minisztérium előtt heverő jogszabálytervezet már elkészült, eszerint két kategóriát hoznának létre.

A 350 wattos, kis teljesítményű rollerekre a biciklire vonatkozó szabályok lennének érvényesek, vagyis nem kell bukósisakot viselni, viszont csak kerékpárúton lehetne közlekedni velük 14 éves kortól. Az ennél nagyobb teljesítményű rollerekre a segédmotoros kerékpár szabályai vonatkoznának, vagyis jogosítvány, bukósisak, index, is kell rá és csak 16 éves kortól lehet majd használni. Ők viszont csak a közúton közlekedhetnek. Mindkettőre igaz lesz ugyanakkor, hogy csak 25km/h-val mehetnek. Az autópályán viszont, úgy ahogyan eddig sem lehetett, ezután sem lehet majd közlekedni.
A gyalogosoknak és a rollereseknek is jó megoldást találtak ki például Moszkvában, ahol a bicikliúton és a járdán is közlekedhetnek a rolleresek, de legfeljebb 14,5 km/h-val. Amikor egy roller belép ebbe a zónába, akkor egy program automatikusan lelassítja erre a sebességre.

A problémák megoldására tehát rengeteg javaslat van, a saját rollerrel közlekedők alig várják, hogy kilépjenek a szürke zónából, már csak a politikai akarat hiányzik hozzá. A káoszt azonban nem csak a közlekedési szabályok hiánya fokozza, hanem a parkolási szabályoké is. A szanaszét hagyott bérelt rollerek ugyanis rengeteg ember életét keserítik meg, újabban nem csak a gyalogosokét, hanem az autósokét is.

Az V. kerületben és a várban tiltják a használatát, a XIII. kerületben viszont parkolókat alakítottak ki nekik. Ha nem itt helyezik el a rollereket, akkor egyszerűen nem engedi az applikáció lezárni a bérlést, vagyis tovább ketyeg az 50 forint/perces bérleti díj.

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink