Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2021-01-25 05:33:00

Szigorodik idén a külföldről behozott használtautók műszaki vizsgája

Mostantól nem lehet majd rögtön forgalomba helyezni olyan autókat, amelyek láthatóan nem felelnek meg a környezetvédelmi feltételeknek, a gépjárművet előbb egy vizsgálatnak vetik alá. Ha a gépkocsi ezen a vizsgán nem megy át, akkor a hiba kijavításáig nem engedhető forgalomba, és rendszám sem lehet rajta. Hazánkban az utakon lévő autók nagyjából 70%-a tíz évnél idősebb, az egyik használtautó-kereskedés szerint náluk tavaly az eladások nagy része is ebbe a kategóriába esett.

„Elég hektikus évet írt a tavalyi használtautó értékesítés” – erről Frank György a Dal Weltauto márkavezetője beszélt Híradónknak. Az első két hónap ugyan erősen indult, de márciusban és áprilisban szinte megállt a használt autók értékesítése a Das Weltauto márkavezetője szerint. A májusi nyitás után viszont megint sok vásárló jelent meg, így végül 3 és fél százalékos volt a csökkenés 2019-hez képest. A legtöbben négyajtós családi autót kerestek, és nem feltétlenül fiatalt.

„Az eladások nagy része ebben a tíz év pluszos kategóriában történt, az autóállomány is sajnos ebbe a kategóriába esik Magyarországon, tehát az autók 71-72 százaléka az tíz évnél idősebb” – árulta el Frank.

Januártól szigorodott a külföldről behozott használt autók műszaki vizsgája. Így már nem lehet egyszerűen forgalomba helyezni azokat az autókat, amelyek láthatóan nem felelnek meg a környezetvédelmi vizsgának.

„Olyan füstöt enged ki, látható füstöt, ami nem olyan, mint kéne, illetve van egy új fő szabály, hogy 6 évesnél régebbi, vagy pedig, ha 160 ezer kilométernél többet futott a jármű, akkor kötelező környezetvédelmi vizsgálaton részt vennie” – erről már Knezsik István az Autós Nagykoalíció elnöke beszélt. Ha a jármű ezen a vizsgán nem megy át, akkor a hiba kijavításáig nem engedhető forgalomba, rendszám sem lehet rajta.

A Totalcar.hu újságírója szerint alapvetően nem kell tartani a külföldről behozott használt autóktól, azok állapota ugyanis nem feltétlenül rossz. A szigorítás célja, hogy a kopott motorú, kivágott katalizátorral vagy részecskeszűrővel érkező autókat ne lehessen forgalomba helyezni.

„Az a baj, hogy a végpontokon még nagyon sok probléma van. Amíg el lehet csalni időszaki műszaki vizsgálatokat, tehát a két évente esedékes, használtautókra vonatkozó műszaki vizsgálatot bizonyos műszaki vizsgaállomásokon, addig hiába becsületes az állami és a magán vizsgaállomások zöme, a láncolat az pont annyira lesz erős, mint a leggyengébb láncszemei” – fejtette ki Zách Dániel.

Az Európába már használtan érkező, például amerikai piacra szánt autók forgalomba helyeztetése is bonyolultabb lesz. Azokat a gépjárműveket, amelyek 1999 után készültek, és nem rendelkeznek európai típusjóváhagyási bizonyítvánnyal, illetve nincs rajtuk európai jóváhagyásról szóló típustábla, csak egy speciális vizsgálat után helyezhetik forgalomba. Ez viszont már egy külső intézet hatásköre, és több százezer forintba kerül.

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink