Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2020-11-28 06:41:00

Nem biztos, hogy kibírják 30 évig a 3-as metró orosz szerelvényei?

Rozsdásodás, gyatra hegesztés, az ülések balesetveszélyes törése - összesen 18 sorozathibát taglal az a jelentés, ami az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzését vizsgálja. A BKV Felügyelőbizottságának elnöke szerint a plusz költségek miatt az oroszokkal való üzlet sem kedvezőbb, annál mintha új kocsikat szereztek volna be. Közben a Metróért Egyesület elnöke úgy véli: bár naponta vizsgálják a szerelvényeket, így is akad némi biztonsági kockázat.

Ajtóhiba, padlólemezek rozsdásodása, vagy éppen megrepedt tartókonzolok. A hármas metró orosz szerelvényei 2017-ben álltak forgalomba, de számos anomália jellemezte eddigi működésüket.

A Népszava megszerezte a beszerzés átfogó vizsgálatát összegző jelentést. Eszerint: a rozsdásodás, az ülések balesetveszélyes törése és a gyatra hegesztés a legsúlyosabb probléma. Ezzel együtt 18 sorozathibát jelölt meg a dokumentum.

A 222 kocsit érintő, 69 milliárd forintos felújítási beruházás Tarlós István idején valósult meg. Híradónknak a BKV felügyelőbizottságának elnöke azt mondta: hiába tűnt kezdetben jó üzletnek, mára kiderült, hogy nem lett az az oroszokkal való megállapodás.

"Mert először 25 milliárdot első körben spóroltunk, de most ki kell fizetni több mint 10 milliárdot, lehet, hogy 15-öt a klímára, meg a karbantartási költség ezt elviszi, ezért mondtam azt, hogy megtakarítás az nincs" - mondta el Katona Tamás.

A Metróért Egyesület elnöke szerint a teljes állományt érinti az anomália, igaz eltérő mértékben. Abban sem hisz Bíró Endre, hogy a járművek kihúzzák még 30 évig, ahogyan azt a gyártó ígéri. Hozzátette: az orosz kocsik 60 ezer kilométerenként szorulnak jelentős átvizsgálásra, korszerűbb társaik átlagosan 750 ezer kilométerenként. Bár naponta vizsgálják a szerelvényeket, azok így is hordoznak kockázati tényezőt.

"Az, hogy bizonyos készülékszekrényeknek a tartóelemei, tartó szerkezetei nem a legmegfelelőbben lettek sem anyagminőség tekintetében, sem szilárdság tekintetében méretezve, ez jelent egy bizonyos fajta kockázatot, ezt nem lehet letagadni" - fogalmazott Bíró Endre.

A Közlekedő Tömeg Egyesület azt mondja: az is fennakadást hozhatna, ha újabb szerelvényeket vonnának ki a forgalomból.

"Sajnos már az sem egy reális lehetőség, hogy a balesetveszélyesnek bizonyuló szerelvényeket tömegével vonják ki a forgalomból, hiszen nem lehetne mivel pótolni őket, a régi szerelvények már nincsenek meg" - mondja Szalay Áron.

A jelentés kapcsán az ATV Híradója kereste a BKV-t, a Fővárost, Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős államtitkárt és a Fővárosi Fidesz-frakciót is, de egyikük sem kívánta kommentálni az abban leírt megállapításokat.

"Megtakarítás az nincs" - 18 sorozathibát találtak az orosz metrókocsikon

 

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink