Elképesztő állapotban van a Lánchíd, nem várhatunk tovább a felújítással
1949-ben Budapest azt ünnepelte, hogy újjáépítették a Lánchidat, amelyet jó 100 évvel korábban Széchenyi István álmodott meg. A felújítás egyébként azért kellett, mert a visszavonuló németek 1945 január 18-án, vagyis szinte napra pontosan 75 éve felrobbantották az építményt.
2020 januárjában a híd rossz állapotban van, ami persze nem is csoda, mert az acélszerkezetet több mint 100 éve újították fel (a világháborúban a vízbe zuhant acélszerkezet döntő része ép maradt a híd németek általi felrobbantása után, és az újjáépítéskor a vízből kiemelt eredeti acélszerkezetet használták fel ismét), márpedig a hidakat általában 100 évre tervezik.
Horváth Adrián, a híd felújítási tervét készítő csoport vezetője szerint nagyjából a huszonnegyedik órában járunk. Mint mondja, 1988-ban volt gyakorlatilag az utolsó átfogó helyreállítási, felújítási munka ezen a hídon. Az a festék, ami akkor rákerült, az már gyakorlatilag alkalmatlan a minimális korrózióvédelmi feladat ellátására is.
Szóval, ha tovább várunk a felújítással, szépen lassan elrozsdásodhat az egész, és akkor ott roskadozik majd az egyik legismertebb magyar építmény világ csúfjára.
A híd felújítása tehát nem tologatható tovább. Kérdés viszont, hogy mi legyen belőle? Maradjon közúti hídnak? Legyen a gyalogosoké? Vagy legyen kombinált híd? Karácsony Gergely főpolgármester szerint ezt meg kell kérdezni az emberektől.
A korábbi főpolgármester, Tarlós István már megszólalt az ügyben.
A Magyar Nemzetnek adott interjújában azt mondta, hogy „az átkelő gyalogoshídként nem tud jól működni, hiszen a láncok, a tartók miatt a sétáló turistáknak a jelenlegi útpályáról a panoráma élvezhetetlen.”
Ez egyébként tény. Viszont az is tény, ez a legkisebb forgalmú budapesti hidunk, tehát ha valamelyiket, akkor ezt lehetne átengedni a gyalogosoknak. a VEKE szerint ugyanakkor a hídon továbbra is át kell tudni hajtani a BKK-buszoknak, a mentőknek és tűzoltóknak, de a taxik esetében akár a hídpénz megfizetését sem tartanák elképzelhetetlennek.
Egyébként a híd felavatásakor, 1849. novemberében ezt írta a Hölgyvilág: „Bérkocsisaink igen panaszkodnak, hogy a lánchídon havonként hat ezüst forintot követelnek tőlük, holott eddig a hajóhídon csak két váltó forintot fizettek.” Szóval, akkor fizetniük kellett a korabeli taxisoknak.
Kérdés azonban, hogy kinek, a fővárosnak vagy a kormánynak a felelőssége, hogy Budapest legrégebbi hídja tovább rohad. A helyzet azért bonyolult, mert a híd a fővárosé. Vagyis, elvileg nekik kellene felújítaniuk.
Csakhogy nincs erre elég pénz. A kormány meg nem akar adni. Ahogyan Fürjes Balázs Budapest fejlesztéséért felelős kormánybiztos fogalmazott: a főváros megint „állam bácsi fizess helyettem” játékot játszik. Szóval egyelőre úgy tűnik, hogy csak üzengetnek egymásnak a felek, de felújítás nem lesz.
Sokan mondták, hogy amíg nincs pénz a munkálatokra, addig egyszerűen tegyenek ki egy táblát, hogy ez mostantól gyalogoshíd, mert azt a pár sétálót csak elbírja a szerkezet. Csakhogy a hídépítő szakember szerint ez sem megoldás. A híd olyan állapotban van, hogy ha gyalogos-kerékpáros átkelőt, és rendezvényhidat csinálnak belőle, akkor is fel kell újítani.
atv.hu
Ajánlom