Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-11-10 08:20:00

Karácsony: Nincs napirenden a dízelautók kitiltása Budapestről

"Nincs napirenden a dízelautók kitiltása Budapestről" - Karácsony Gergely szerint. A főpolgármester néhány napja beszélt erről a lehetőségről egy interjúban. Híradónknak most azt mondta: a főváros jelenleg az október elsejétől hatályos, szigorúbb szmogriadó-rendelet érvényesítését, és úgynevezett alacsony káros-anyag kibocsájtású zónák kialakítását tervezi. Az öreg dízel autók forgalmának korlátozása a szakmai szervezetek szerint is csak évtizedes távlatban képzelhető el.

Most korlátozás nélkül járhatnak dízelüzemű autók Budapesten, egy évtized múlva azonban az öregebb, gázolajjal működő kocsik akár el is tűnhetnek a főváros egyes útjairól.

A dízelek korlátozásának ügyében az első lépést még az előző városvezetés tette meg azzal, hogy szigorította a szmogrendeletet. Idén októbertől - szmogriadó idején – már az Euro 4-es dízelüzemű járművek forgalma is korlátozható a fővárosban – ez jelenleg a használt autók felét érinti.

A jelenlegi főpolgármester szerint a dízelek kitiltása csak hosszú távon valósítható meg, ezért a főváros jelenleg csak a már hatályos, szigorúbb szmogriadó-rendelet érvényesítését, és úgynevezett alacsony kibocsájtású zónák kialakítását tervezi.

"Jelenleg nincs napirenden más kérdés, de hosszabb távon, évtizedes távon azt gondolom, hogy minden nagyvárosnak, Budapestnek is fel kell arra készülnie, hogy szépen fokozatosan kiváltjuk a rossz minőségű dízelautókat, sőt, lépéseket kell tennünk annak érdekében, hogy kevesebb autó legyen a városban, és egyre több legyen az elektromos autó." - fejtette ki Karácsony.

A Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke szerint Nyugat-Európai mintára - a Magyarországon használt gépkocsik életkorának figyelembe vételével - fokozatosan bevezethető lehet a dízelautók kitiltása a városokból.

"Szoktatni kell a közvéleményt is a gondolathoz. Eleve kell tudni, hogy a dízel üzemű gépkocsik több kategóriába soroltak: a legfrissebb besorolásúakat egyáltalán nem érinti, még Nyugat-Európában sem." - nyilatkozta  Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke.

A Budapesti Autósok szakportál főszerkesztője szerint addig nem lehet érdemi változásra számítani, amíg az autógyártók nagy számban adnak el dízelmotorral felszerelt autókat.

"Mi azt gondoljuk egyébként, hogy még mindig nagyon sokat tüzelnek el az emberek olyan dolgokat, amit nem kellene, és főként ez okozza a városoknak a légszennyezését egyébként. De valóban a dízel egyébként káros, szakaszokban lehetne kivezetni, és mindenféleképpen bizonyos ütemezés szerint ezeket az autókat." - jelentette ki Csősz Krisztián, a Bpiautosok.hu főszerkesztője.

A szakemberek és a főpolgármester abban egyetértenek, hogy a dízelek budapesti kitiltásához még legalább egy évtized szükséges.

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink