Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-09-18 11:17:00

Már a válságot idézi a zuhanás Németországban, ez nekünk is fájhat

Mélyrepülésbe kezdett a német autóipar, a termelés visszaesése már-már a 2009-es válságot idézi. Ennek hátterében az autóvásárlási szokások állnak, s ez érinteni fogja az iparágban jelentősen érdekelt közép-kelet-európai országokat is.

Jelentős mélyrepülésbe kezdett az egész német autóipar, a visszaesés a 2009-es válság idején tapasztalthoz hasonló, s ennek hatásait az iparágba szervesen integrálódott közép- és kelet-európai gazdaságok is meg fogják érezni – írja a napi.hu az osztrák Erste Bank elemzése alapján.

Júniusban a német autógyártás évesítve 4,7 millió darabra esett vissza, ami egy millió darabbal marad el 2015-2017-es csúcsidőszakban megszokottnál. A most elért szint közelében utoljára 2009-ben járt a termelés és, ha ez egy kialakuló válság előjele, akkor a súlyosan érintheti a közép-kelet-európai régió országait. Ezekben a gazdaságokban ugyanis az átlagos megtermelt hozzáadott érték mintegy 10 százaléka és a munkahelyek 6-9 százaléka közvetve vagy közvetlenül az autóiparhoz kötődik.

Az autógyártás visszaesése azonban több pontban is különbözik a 2009-es válsághoz képest. Az akkori mélyrepülés közvetlen következménye volt a munkanélküliség emelkedésének, a háztartások által elkölthető jövedelem csökkenésének és a hitelkínálat szűkülésének.

Most azonban másról van szó.


Az eladott elektromos autók aránya jelentősen emelkedik és ezzel párhuzamosan a dízeleké pedig csökken, s ez meg is magyarázhatja a negatív tendenciát.t

A következő nagyjából öt év alatt a fentiek miatt jelentős változásokra kell felkészülni az európai autógyártás összetételében. Ebben az időszakban az újautó-eladások további visszaesésére, illetve nyomott szinten való maradására kell felkészülni, mindaddig, amíg végleg be nem köszönt az akkumulátorról üzemeltetett elektromos autók kora.

Ez viszont azt eredményezheti, hogy a régió országaiban átmenetileg csökken a GDP-növekedés üteme, az elemző becslése szerint 10 százalékos visszaesés az autóeladásokban 1 százalékkal csökkenti Magyarországon és Csehországban a GDP potenciális éves növekedési ütemét.

A folyamatnak azonban lesz egy másik hatása is. Ebben az időszakban ugyanis várhatóan virágzásnak indul majd a töltőállomás hálózatok és az akkumulátor eladások az egész Európai Unióban. Ezen akkumulátorgyártási kapacitás mintegy felét jelenleg a közép- és kelet-európai országokban tervezik kiépíteni. Így ha jól helyezkednek, akkor a régió országai jelentősen profitálhatnak is az elektromos autózás térnyeréséből.

atv.hu

További belföldi híreink