Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-06-03 11:30:00

Dunai hajókatasztrófa: Most is lent vannak a búvárok, napokon belül érkezhet a daru, ami kell még

Egyetlen technikai eszközre várnak még a mentésben részt vevők, a Clark Ádám darura, ami a Duna magas vízállása miatt egyelőre nem fér el a hidak alatt. Közben a búvárok újabb merüléseket hajtanak végre, kötési, emelési pontokat keresnek és alakítanak ki a hajóroncson. Ez derült ki Hajdu Jánosnak, a TEK főigazgatójának a sajtótájékoztatóján.

A sajtótájékoztatón elhangzottak az előző napokban már nyilvánosságra került információk, melyek szerint az elsüllyedt Hableány nevű hajón 35 fő tartózkodott, 33 dél-koreai állampolgár és a két fős magyar személyzet. 7 főt mentettek ki a tragédiát követően és eddig 7 személy holttestét találták meg. A kimentettek már valamennyien elhagyhatták azt az egészségügyi intézményt, ahol kezelték őket.

Az eltűntek felkutatásában jelenleg is több mint 150-en vesznek részt, különböző járművekkel, több hajóval és két helikopterrel. Az ügyben a BRFK nyomozást rendelt el, a szállodahajó kapitányát pedig őrizetbe vették, letartóztatását a bíróság el is rendelte- hangzott el.

ez jelenleg a legjobb minőségű szonárkép az elsüllyedt hajórólEz jelenleg a legjobb minőségű szonárkép az elsüllyedt hajóról

Ezt követően Hajdu János, a TEK főigazgatója tartott sajtótájékoztatót, melyen közölte először a Hableány adatait, mely 1949-ben épült, 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles, magassága pedig 5,2 méter. A korábban megjelent hírekkel szemben a sétahajó nem 40, hanem 50 tonnát nyom- derült ki Hajdu szavaiból, ennek pedig jelentősége is van, a most rendelkezésre álló daru ugyanis maximum 50 tonnára van hitelesítve, ezért kell megvárni a Clark Ádámot, amely 200 tonnát emelhet.

A TEK főigazgatója a Dunáról is közölt pár adatot, a mai vízállás 517 cm, a balesetkor ez 501 volt. A hajó közel 9 méteres mélységben fekszik, a híd pillérjei között pedig a víz sodrása 4m/s, hőfoka 12-15 fok között változik. Hajdu közölte, hogy a baleset másnapján felállították a TEK válságkezelő központját és meghatározták a lehetséges stratégiai irányokat. Ezek közül kettőben gondolkodtak, melyeket párhuzamosan végeznek: az egyik szerint csak a holttesteket hoznák a felszínre, a hajó maradna a Dunában, a másik irány szerint a holttestek maradnának a hajótestben és az egész roncsot kiemelnék. Beszámolt róla, hogy az első merülésre május 30-án került sor, este 20 óra körül, ez egy tesztmerülés volt, azt hivatott ellenőrizni, hogy ebben a vízáramlásban egyáltalán lehetséges-e dolgozni. Azt derült ki, hogy nemhogy a munkavégzésre, de a víz alatti mozgásra sincs lehetőség. A lemerült búvár nem hogy mozogni nem tudott, a létrát sem tudta elhagyni.

A második merülésre pénteken délután 1 órakor került sor, másik irányból, a pillér árnyékából merültek, de önálló mozgásra ez esetben is szinte teljesen alkalmatlan volt a búvár.

forrás: mti/szigetváry zsoltforrás: MTI/Szigetváry Zsolt

Hajdu János elmondta, hogy a rövid lent tartózkodás közben történt egy esemény, melyről már egyébként a sajtó is beszámolt, de nem pontosan. A búvár egyik kábelje beakadt, azonban ez a TEK főigazgatója szerint nem az volt, amiben a légellátást kapják a felszínről és amelyik a kommunikációs kábellel is össze van fűzve, hanem az úgynevezett inflátor cső akadt be, ami arra kell, hogy ha szükséges, a búvár levegővel fel tudja fújni a ruháját. Ezt le kellett vágnia a búvárnak, mert beakadt a létrába visszatérés közben. Hajdu leszögezte: a búvár nem volt életveszélyben.

A mentéssel kapcsolatban a főigazgató arról számolt be, hogy az összes, szükséges technikai eszköz a térségbe lett rendelve, egyetlen egyre várnak még, az úgynevezett Clark Ádám darura, melynek a teherbírása 200 tonna. Ennek az érkezése napokon belül várható, egyedül a vízállástól függ, ugyanis, amíg a Duna ennyire magas, az eszköz nem fér át a hidak alatt. Hajdu közölte, a mai napra csökkent a víz áramlásának a sebessége, de még mindig borzasztóan nehéz benne mozogni.

Beszámolt róla, hogy most is folyamatban van egy felderítő merülés, ezt már a koreai mentőcsapat tagjaival együtt végzik és a búvár ma már el is tudta hagyni a létrát, jelenleg különböző kötési és emelési pontokat keresnek a roncson, megpróbálkoznak a hajótest felderítésével. A főigazgató hozzátette: amennyiben ezen munkálatok során holttestek kerülnek elő, megtesznek mindent, hogy a kegyeleti szempontokat maximálisan szem előtt tartva végezzék el a feladataikat.

Hajdu leszögezte: mindent megtesznek a kutatás során, egy dolog kivételével: a hajóroncsba szigorúan tilos és életveszélyes behatolni, ebben pedig a koreai kollégák is egyetértenek. Elmondta, hogy megpróbálják úgy felhozni majd a hajót, hogy ne törjön ketté, de ezt garantálni nem tudják, végül pedig beszámolt arról is, hogy számos ország részéről kaptak felajánlást, több külföldi mentőegység is a helyszínen van és segíti a munkálatokat, így egy nemzetközi expedícióról lehet beszélni.

 atv.hu

További belföldi híreink