Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-03-27 16:19:00

Egyre kevesebben rendelnek állami tankönyveket

Jelentősen csökkent tavaly az állami tankönyv-megrendelések száma. A TANOSZ elnöke szerint mindez azért lehet, mert sem a szülők, sem a pedagógusok nincsenek megelégedve az állami tankönyvek minőségével.

Egyre kevesebben rendelnek állami tankönyveket

Az Európai Bíróság elítélte a magyar tankönyvpiac monopolizálását, a kormány azonban mégsem foglalkozik vele. Kereszty Péter a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének (TANOSZ) elnöke elmondta az ATV Start című műsorában, hogy 2012 óta zajlik az ügy, mostanra született meg ez az ítélet, mely a tankönyvek ellátórendszerét érinti, a tankönyvkiadás tekintetében még zajlanak a perek. Elmagyarázta, hogy a tankönyvellátás megújult rendszere szerint azokat a tankönyveket kaphatják meg ingyen a tanulók, vagyis kölcsön, amelyek az állam engedélyezésével rákerülhettek a hivatalos tankönyvjegyzékre. A kabinet azonban nem hosszabbította meg a magánkönyvkiadók tankönyveinek engedélyét, amelyet öt évre kaphattak meg, és ami mostanra lejárt – részletezte az egyesületi elnök.
 
A Népszava cikke szerint 2018-ban jelentősen csökkent az állami tankönyv-megrendelések száma, 68%-ra esett vissza, vagyis többet rendeltek az alternatív tankönyvekből, mint előző években. Kereszty megjegyezte, hogy idén áprilisban, amikor az új tanévre kell a könyveket megrendelni, már drasztikusan csökkenni fognak a magántankönyv megrendelések, éppen a fentebb említett ok miatt. Viszont továbbra is lehet majd belőlük rendelni - folytatta, a TANOSZ már ki is adott róluk egy jegyzéket.
 
Szó volt arról, hogy ha a pedagógus úgy gondolja, hogy nem használhatóak az állami tankönyvek, akkor a jobb módú szülők meg fogják rendelni inkább néhány ezer forintért a jobb minőségű tankönyveket, viszont a hátrányosabb helyzetű iskolákban, ahová a rosszabb anyagi körülmények között élő családok gyerekei járnak, továbbra is az ingyenes állami tankönyveket fogják használni. Ez pedig a szegregációt fogja erősíteni - jelentette ki a TANOSZ elnöke, és ezzel nem biztosítanak egyenlő esélyt a tanulók számára.
 
Kereszty Péter arról is beszélt, az, hogy csökkent az állami tankönyv-rendelések száma, azt jelenti, hogy nincsenek megelégedve azok minőségével, használhatóságával sem a szülők, sem a pedagógusok.
 
A kérdésre, mi lehet az oka, hogy így alakult a rendszerátalakítás, hiszen nem akarhatja szándékosan a kormány, hogy rossz minőségű tankönyvekből tanuljanak a gyerekek, Kereszty úgy reagált, nehéz ebben megtalálni a logikát, hogy mi vezetett ide. A fő problémát abban látja, hogy az állam azt mondja, ami ingyenes, az az állami, holott Európa nagy részén ez nem így van - jegyezte meg. A tankönyvek ingyenesek, pedig szinte nincsenek is állami tankönyvek, vagyis az ingyenes nem egyenlő az államival - jelentette ki.
 
atv.hu

További belföldi híreink