Itthon

2018-11-21 17:49:00

Egy trükkel csalták lépre a repülőtéri tolvajokat a magyar zsaruk

Most egy olasz reptér rakodói buktak meg, ami olyan elismerést váltott ki olasz kollégáikból, hogy szorosabbra szeretnék fűzni a kapcsolatot a budapesti nyomozókkal. A hír Angliába is eljutott, egy londoni reptér is szívesen megismerné a magyar reptéri felderítési módszert.

Egy trükkel csalták lépre a repülőtéri tolvajokat a magyar zsaruk
Fotó: police.hu

Három utas tett feljelentést november 8-án, hogy egy légitársaság Róma és Budapest közötti járatán meglopták, a raktérben elhelyezett bőröndjeiket felnyitották, azokból pénz és műszaki cikkek tűntek el. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság munkatársai már figyelték az olasz járatot, több esetben is érkezett panasz az utasoktól arra, hogy ott eltűnnek értéktárgyak a csomagtérbe feladott bőröndökből. Azon a napon két magyar zsaru is elutazott Rómába, majd onnan vissza, és egy bőröndbe rejtettek el pénzt, miután a bankjegyek sorszámát rögzítették.

„Kezdjük az elején, a repülőtéri csomaglopás nem új jelenség, hanem egy olyan dolog, ami megtörténhet minden közlekedési eszközön, akár belvárosi villamosjáraton vagy helyközi vonat kupéjában” – elemezte Túrós András ezredes. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság bűnügyi igazgatóhelyettese arról beszélt, ha azt vesszük, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren évente több mint 12 millió utas fordul meg, és 5000-nél is több gép csomagjait pakolják fel, illetve le, akkor „szinte” jelentéktelen a jogsértések száma.

Arról is szólt, ismereteik szerint évente körülbelül 300 olyan eset is lehet, amikor az utas nem tesz rendőrségi feljelentést. Pontosabban: a légitársaság a megfelelő ellenőrzések után inkább kártérítést fizet a gyorsabb ügymenet, illetve a társaság hírneve miatt a lopást náluk bejelentő utasnak. A tolvajok is játszanak erre, nekik sem idegen ez a megoldás. Sajnos ez a rendőri munka, a felderítés szempontjából nem jó. Ráadásul a légitársaságnak olcsóbb egy ilyen, az utasforgalomhoz képest jelentéktelen számú kárrendezés elkönyvelése, mint hogy nagyobb hangsúlyt fektessenek a biztonságra – magyarázza az ezredes. Ez a poggyászok rakodását elvégző földi személyzetre, pontosabban az őket alkalmazó társaságokra is igaz.

Budapesten három gazdasági társaság végzi a rakodást. A csomagokat kezelő személyzet betanítása nem egynapos, ismerniük kell a reptéren való mozgás szabályait, valamint egyéb biztonsági előírásokat. Munkaerőhiány is van, a cégek olykor kikölcsönzik egymástól a rakodókat, ami még úgy is megnehezíti a nyomon követést, ha ismerjük, melyik társaságnak milyen a rakodási technológiája – fogalmaz Túrós András. A poggyászrakodás ráadásul egy szürke zóna, nincs tanú, nincs nyomhordozó eszköz vagy biztonsági kamera. Az nem elég egy bűncselekmény bizonyításához, hogy ki volt ott egy tárgy, érték eltűnésekor, nem elég a feltételezés, bizonyíték kell az eljáráshoz. Folyamatos portyákkal figyeljük a rakodókat, állandóak az ellenőrzések – számolt be.

November 8-án, a római járat landolása után már látszott, a raktérben valakik vandál módon garázdálkodtak. Nyolc bőröndöt nyitottak fel, vissza sem zárták őket, a zsaruk csomagja mellett három másikból is hiányoztak értékek. A nyomozók előállították a budapesti rakodókat, aprólékosan átvizsgálták a ruháikat, nem lett volna idejük elrejteni a zsákmányt.

„Ebből arra következtettünk, a lopás nem nálunk, hanem a római Fiumicino repülőtéren történt, így a Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ közreműködésével azonnal felvettük a kapcsolatot az olasz kollégákkal. Elmondtuk, hogy mi történt, mit tettünk fel a gépre, és mit keresünk” – folytatta a bűnügyi igazgatóhelyettes. „Az információcsere eredményesnek bizonyult. Az olasz reptéren dolgozó nyomozók visszakövették a budapesti járat pakolásának videofelvételeit és a rakodók mozgását.

Az egyik rakodó a járat elindulása után azonnal egy pénzváltóhoz ment – ott is volt kamera –, és pontosan azokat a rögzített sorszámú amerikai bankjegyeket váltotta euróra, amik a mi bőröndünkből tűntek el. 

Ezt az olasz kollégák azonnal le is foglalták bizonyítékként. A rakodóknál megtaláltak több, Budapesten eltűntként bejelentett értéktárgyat is. A gyanúsítottakat őrizetbe vették, büntetőeljárás indult ellenük” - mondta.

Bár Túrós ezredes szerint az alkalmi lopás, a poggyászfosztogatás nem hungarikum, a világ minden repterén ismert gond, nem jelent egyet a repterek, így a budapesti reptér biztonsági kockázatával. A vagyonbiztonság és a légi közlekedés biztonsága nem egymást fedő fogalmak. A reptéren dolgozók magasabb fokú biztonsági ellenőrzésen esnek át, mint az utasok, semmit, de semmit nem vihetnek be a reptér területére, ami esetleg egy repülőgépen elhelyezve kockázati tényezőt jelentene a biztonságra. Az ellenőrzés az Európai Unió biztonsági protokolljának megfelelő, amit a rendszeres külső vizsgálatok is magas szintűként értékeltek:

„Itt nulla tolerancia van érvényben. Az a reptéri munkás, akinél egy ellenőrzés során a reptéri szabályokkal ellentétes dolgot talál a kontroll, alapesetben is a belépőkártyájával, azaz az állásával játszik. Nem lehet náluk még egy kisolló, egy svájci bicska sem. Nem lehet náluk két doboz cigarettánál több, 15 ezer forintnál több, a reptér rendje szigorú. Bár a belépés a fontos, a biztonsági kockázat miatt a kilépő alkalmazottak ellenőrzése is folyamatos” - ismertette. Ráadásul emelni is fognak a jelenlegi szinten, hogy még biztonságosabb legyen a budapesti reptér.

„Hogy jól tesszük a dolgunkat, arra bizonyíték, hogy a Fiumicino reptéren dolgozó olasz kollégák mellett a londoni Luton repülőtér rendőrei is megkerestek minket. Szeretnének velünk együtt dolgozni, átvenni a felderítési módszereinket, közös konferenciát is tervezünk budapesti helyszínnel a témakörben” – vázolta az ezredes.

atv.hu

További belföldi híreink