Itthon

2016-05-19 07:55:00

Nyolcszáz méter hatezerért – Így húznak le a taxishiénák

A szerdai, immár ötödik taxisblokád kapcsán budapesti taxisokkal kerestük a választ: vajon miért ilyen rossz a szakma egy részének megítélése. Azt is megtudtuk, hogyan lehet elkerülni az utasokat lehúzó hiénákat, és taxis forrásaink elmesélték, hogy a túlszabályozott rendszer és fixtarifák ellenére hogyan verik át némelyek a gyanútlan ügyfeleket.

Nyolcszáz méter hatezerért – Így húznak le a taxishiénák

Az utóbbi hónapokban Magyarországon is megjelent és felerősödött a taxis kontra Uber párharc. A szembeállásnak eddig gyakorlatilag a budapesti polgárok a legnagyobb vesztesei, a taxisok január óta rendszeresen zárnak le forgalmas fővárosi tereket, hidakat: szerdán például az Erzsébet hídon tartottak forgalomlassító demonstrációt az Uber betiltásáért. Idén ez volt az ötödik nagyszabású megmozdulásuk, igaz, egyre kevesebb résztvevővel.

A taxisoknak - röviden összefoglalva - az a legnagyobb panaszuk az újsütetű vetélytársukkal szemben, hogy míg rájuk a fővárosi taxirendelet bevezetése óta kőkemény játékszabályok vonatkoznak, addig az uberesek ezeket a szabályokat megkerülve szipkázzák el az utasok nem csekély részét. A másik oldal viszont azzal érvel, hogy


az Uber kivégzésével 1200, engedéllyel rendelkező, számlát adó, adófizető sofőr veszítené el megélhetését, továbbá 150 ezer felhasználót megfosztanának a választás szabadságától.

Ha felületesen állunk a problémához, könnyen igazat adhatunk a taxisoknak, hiszen könnyen belátható, hogy az uberesek nem azonos pályán fociznak velük, miközben ugyanazokért az utasokért küzdenek. Az érem másik oldalán ugyanakkor ott vannak azok a rossz hírű taxisok, akik áldatlan tevékenységükkel – főként az arcátlan túlszámlázásokkal – egy teljes szakma renoméját teszik lassan, de biztosan taccsra: sok fiatalnak esze ágában nincs taxiba ülnie az Uber megjelenése óta, így a taxisok belátható időn belül elveszíthetnek egy generációt.

Akik magyarokkal el sem indulnak

Budapesten kétféle taxist különböztethetünk meg: azokat, akik valamelyik nagyobb cégnek dolgoznak, és a magánzó, vagy más szóval mezítlábas taxisokat. Ha van Magyarországon taxis hierarchia, annak a csúcsán ma a City Taxi áll, ami egy olyan fuvarszervező szövetkezet, ahol maguk a sofőrök tulajdonosok. A City mellett vannak még nagyobb, több száz autóval rendelkező cégek, mint például a Főtaxi vagy a 6x6 Taxi, itt azonban alkalmazotti státuszban dolgoznak a sofőrök.

Egy nekünk nyilatkozó sofőr szerint a cégeken kívüli mezítlábas taxisok képviseltetik magukat legkevesebben a fővárosi utakon. Az ő soraikból kerülnek ki azok a hiénák, akik


jellemzően a pályaudvarok, valamint a frekventált terek környékén vadásznak a lehúzható, többnyire külföldi utasokra. „Magyarokkal el sem indulnak, 20-30 euró alatt pedig nemigen mozdulnak meg”

– mesélte Péter, aki hosszú évek óta dolgozik az egyik legnagyobb cégnél.

Nyolcszáz méter 6 ezerért

„Nekem a múltkor arra panaszkodtak osztrák lányok, hogy a Keletitől a Metropol Hotelig 20 euróért (több mint 6000 forint) vitte el őket egy taxis. Ez körülbelül 800 méteres táv. Mondták, hogy ők hozzá vannak szokva a magas árakhoz, de ez nekik is sok volt” – idézett fel egy, a napokban történt esetet egy, az atv.hu-nak nyilatkozó budapesti taxis, aki szerint az a legnagyobb probléma, hogy az utasok ezeket a rossz tapasztalataikat ráhúzzák az egész szakmára.

Legendásan rossz híre van tovább a reptéri taxisoknak is, forrásunk szerint ennek ellenére ez a szolgáltatás biztonságosnak mondható, hiszen a Főtaxi szervezetten, a bevett tarifákkal fuvaroz.


Ugyanakkor, ha valaki járatlan, akkor könnyen belesétálhat egy kiadós lehúzásba, a taxishiénák rendszeresen szedik itt a prédájukat.

Őket onnan lehet felismerni, hogy már a terminálon belül megpróbálják leszólítani a potenciális utasokat, akiket utána jól megkopasztanak.

Kütyük

De hogy tudják átverni az utasokat, ha egységesek a tarifák? Gábor szerint – aki szintén egy fővárosi cég sofőrje – az egyik legegyszerűbb módszer, hogy előre bemondják az árat, ezt azonban szinte csak a külföldiekkel lehet eljátszani. A másik, sokkal kifinomultabb módszer, ha valamilyen módon manipulálják a taxiórát, ami a kilométerórától veszi az elektromos impulzust.


„Az meg tudják például csinálni, hogy nem 50 kilométer/órát vesz, hanem mondjuk 150-et” – magyarázta.  

Korábban az Index írt egy olyan, a taxisok körében elterjedt eszközről is –  vagy ahogy ők hívják: „kütyüről” –, aminek a megnyomásával egy pillanat alatt előreugrik a taxaméteren kijelzett összeg. Ezt a jeladót általában olyan észrevehetetlen helyekre rejtik el, mint az indexkapcsoló környéke, vagy valahova, az ülés alá. Egy, a portálunk által megkérdezett taxis is megerősítette, hogy a „kütyü” nem legenda, de többet nem akart róla beszélni.

Azt ugyanakkor határozottan cáfolta, hogy csak a hiénák ügyeskednek, a céges taxisok pedig egytől-egyig a becsület bajnokai lennének: „Bárki be tudja csapni az utasokat olyan módon, hogy többet számláz”. Hozzátette ugyanakkor, hogy ha valaki bent van egy társaságban, akkor sokkal kisebb a mozgástere, és könnyebben megütheti a bokáját. „Ezek a sofőrök reklamáció esetén visszakereshetők. Minden társaságnál működik etikai bizottság, ahol kezelik az utasok panaszait, és megpróbálják kinyomozni, hogy mi történt” – mondta.

A rendszerben van a hiba

Egy másik, nekünk nyilatkozó taxis szerint a hiénák garázdálkodása miatt már régen felül kellett volna vizsgálni a taxisrendelet szankcionálási rendszerét. „A BKK ellenőrei ugyan kiszállnak fedett ellenőrzéseket tartani azokra a területekre, ahonnan panaszokat hallanak az utasoktól, ám az ellenőrök csalás esetén a taxi engedélyszámát vonják be, ami be van kalkulálva a hiénáknál. Ezt ugyanis


2-3 munkanapon belül újra meg lehet szerezni, külön ügyintézőjük van, aki újra levizsgáztatja az autójukat”

– mesélte forrásunk, és hozzátette: a Keletinél dolgozó taxisok között nem igen tud olyanról, aki ne bukott volna le legalább egyszer túlszámlázás miatt. A sofőr szerint csakis úgy lehetne megálljt parancsolni ennek, ha a jövőben nem az autókat büntetnék, hanem magát a csaló taxist szankcionálnák a hatóságok, ezáltal hamar megtisztulna a szakma.

További belföldi híreink