Belföld

2016-01-07 11:09:00

Az ellenzék szerint Kocsis Máté mentheti meg Budapestet

A BKV finanszírozásának megoldatlansága miatt veszélybe kerülhet a kötelező alapszolgáltatások ellátása Budapesten. Miután Tarlós István üres kézzel távozott az Orbán Viktorral folytatott karácsonyi egyeztetésről, egyre többen találgatják, miért fogy a levegő a főpolgármester körül. A lapunknak nyilatkozó ellenzéki képviselők azonos irányba mutató, ám eltérő koncepciókkal rendelkeznek a megoldásra, melyekben az a közös elem, hogy Kocsis Máté hamarosan megmentőként bukkanhat fel a színen.

Az ellenzék szerint Kocsis Máté mentheti meg Budapestet
Fotó: MTI.

Az ATV Híradója az újév első munkanapján tudta meg a miniszterelnök sajtófőnökétől, hogy Orbán Viktor és Tarlós István a továbbiakban nem egyeztet a BKV finanszírozásáról. Az információ azért érdekes, mert a kormányfő és a főpolgármester közvetlenül karácsony előtt folytattak látszólag nem túl gyümölcsöző tárgyalásokat a Fővárosról, melyet követően Tarlós István bejelentette, hogy Budapest a jövőben nem foglalkozik az agglomerációs közlekedés finanszírozásával.

Közvilágítás vagy BKV

Tarlósnak akkor lett elege a közösségi közlekedés körüli huzavonából, amikor a Főváros és a kerületek közötti forrásmegosztás jegyében sikerült úgy módosítani a helyi iparűzési adó felhasználására vonatkozó szabályozást, hogy azt a jövőben csak a „helyi közösségi közlekedési feladatok ellátására” lehet fordítani.


A városvezető ekkor tudatta először a közvéleménnyel, hogy az agglomerációs vonalak innentől kezdve az érintett kerületek problémái, amelyről a Nemzetgazdasági Minisztériummal igyekezzenek megállapodni.

A szaktárca azonban jelezte, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak 2022-ig érvényes szerződése van a BKK-val az agglomerációs közlekedés biztosítására, úgyhogy próbálja csak kigazdálkodni a Főváros azt az évi 16 milliárdot, amennyibe ez a feladatvállalása kerül. Nincs viszont honnan elvenni – nyilatkozta több helyen Tarlós, hacsak nem a közösségi élethez nélkülözhetetlen alapszolgáltatások kasszájából (közparkok, közvilágítás, köztisztaság, stb.).

A Népszabadság információi szerint a Fővárosi Közgyűlés február 17-én tárgyalja az idei költségvetést, amelyben nem szerepel a 400 ezer embert érintő agglomerációs közlekedés fenntartása. Márpedig ettől eltekinteni csak úgy lehet, ha Budapest valamilyen szerződésszegésre hivatkozva felmondja a minisztériummal kötött megállapodását.

Megszűntek volna a kerületek

Horváth Csaba úgy látja, hogy Tarlós Orbán Viktor irányába tanúsított lojalitásának főpróbája a BKV finanszírozásának témája. Az MSZP fővárosi képviselője szerint azok után, hogy a budapestiek napi 18 milliárd forint adót fizetnek, egy kicsivel több is juthatna közösségi közlekedésre a központi költségvetésből. Ha ez a kérdés nem oldódik meg rövidesen, akkor a Főváros kötelező alapszolgáltatásai kerülhetnek veszélybe – mondta az atv.hu-nak az ellenzéki politikus, hozzátéve, hogy már tavaly is csak a Főgáz részvényeinek eladásából tudták fedezni azt a hiányt, amit a kormány elszabotált a tömegközlekedés finanszírozásából.

horváth csabaHorváth Csaba

A szocialista képviselő egy olyan kormányzati szándékot sejt a főváros „kivéreztetése” mögött, amelynek szálai 2014-ig nyúlnak vissza.


Horváth tudomása szerint csak a kétharmados parlamenti többség elvesztése miatt hiúsult meg az a terv (City Modell), amelynek értelmében a Fidesz az egyes kerületek megszüntetésével öt, kormány alá rendelt közigazgatási területre osztotta volna fel Budapestet.

A Főváros költségvetésének bedőlése kifejezetten kedvezne ezen elképzelés feltámasztásának – állítja Horváth Csaba, aki szerint innentől kezdve már csak egy „nagylelkű” kormányzati mentőakciót kell bejelenteni csődbiztos („mondjuk Kocsis Máté”) kirendelésével és a közgyűlés felfüggesztésével. Ha ebbe az irányba fordulnának az események – vélekedik a politikus –, a „nemtelen játszmában” Tarlós súlytalanná válna a közéletben.

Hogy Budapest mikor jelenthet csődöt, az Horváth Csaba szerint annak függvénye, hogy mikorra fogy el a Főgáz részvényekből származó bevétel, illetve, hogy Tarlós tud-e még értékesíteni valamit a Főváros vagyontömegéből. Provizórikus időpontként Horváth 2016 közepét jelölte meg, bár mint mondta, előbb is „eléghet” a tartalék, hiszen nemrég rendeltek újszerűvé felújított metró szerelvényeket, és egy sor sürgős beruházás előkészítése zajlik pénzügyi garanciák nélkül.

Ha lemond a főpolgármester

Gy. Németh Erzsébet is arról beszélt lapunknak, hogy egy népszerű belvárosi konteó értelmében a Fidesz erős emberei el kívánják mozdítani Tarlóst, de legalábbis egy olyan vágányra terelnék, ahol belekényszerül egy lemondásba. A DK fővárosi képviselője az elmélet alátámasztására Kocsis Máté látványos pozícionálását említette: Józsefváros polgármesterét nemrég választották a Fidesz budapesti elnökévé; a közgyűlésben Tarlós vele egyeztet a kényes kérdésekben; visszafogta szerepléseit a kerületi lapjában, miközben mint önkormányzati és rendészeti tanácsnok új irodába költözik.

gy. németh erzsébetGy. Németh Erzsébet

A képviselő szerint az iparűzési adó átcsoportosításáról szóló decemberi döntés már annak jegyében telt, hogy a kormányzat kényszerhelyzetbe hozza Budapestet, majd Orbán Viktor megint a „jó király” szerepében tetszelegve ezúttal új szereplőket emelhet pozícióba. „Ebben a csőd közeli helyzetben Kocsis Mátéból például főpolgármester-helyettest lehet csinálni, ha lemond a 8. kerületi polgármesterségről, majd olyan hatáskörökkel lehet felruházni a tisztséget, amely őt ténylegesen Budapest urává teszi” – vázolta egy elméleti lehetőséget Gy. Németh Erzsébet, hozzátéve, hogy szerinte Tarlós ehhez már nem asszisztálna.


Ha pedig úgy alakulna a történet, hogy a főpolgármester lemond, nincs más dolga a kormánynak, mint időközi főpolgármester-választást kiírni, amire egyébként eddig nem volt példa az újkori demokrácia történetében.

Horváth Csabával ellentétben a DK fővárosi képviselője nem gondolja, hogy jogi értelemben Budapest valaha is csődöt jelent, azt azonban igen, hogy a városban ellehetetlenülnek olyan alap közszolgáltatások, mint a köztisztaság, hó eltakarítás, közvilágítás, közparkok, közösségi közlekedés, stb. Gy. Németh elfogadhatatlannak tartja, hogy a Fidesz politikai játszmájának a Budapestiek isszák meg a levét, és kénytelenek elszenvedni jelentős életminőség romlást.

Lesz megállapodás, ha nem vakok

Karácsony Gergely, Zugló polgármestere onnan közelítette meg a problémát, hogy Tarlós túlságosan is autonóm figura a NER-ben, ezért is alakulhatott ki az az abszurd helyzet, hogy miközben a Városliget projektet 200 milliárddal támogatja a kormány, a BKV-t nem akarja kirántani a mocsárból. Márpedig abból országos szintű bajok lehetnek, ha leáll az agglomerációs közlekedés – tette hozzá Karácsony Gergely, arra emlékeztetve, hogy minden ötödik magyar Budapesten él.

karácsony gergelyKarácsony Gergely
Annak ellenére, hogy a többféle reformterv közül a szerinte legrosszabb valósult meg a közgyűlés kerületi polgármesterekkel való feltöltésével, a PM társelnöke nem tud hinni abban, hogy nem jön létre megállapodás a kormány és a Főváros között.


A Fidesznek ugyanis nem érdeke, hogy még nagyobb ellenszenv alakuljon ki rövidlátó és önérdekvezérelt politizálása miatt a budapestiekben. 

Karácsony azért tartja rossz ötletnek az úgynevezett City Modell-t, vagyis a kerületek megszüntetésével létrejövő öt új közigazgatási terület létrehozását, mert az mesterségesen írná át a város természetes tagozódását, a kerületek életszerű határait.

Semmi sem dugult be

Természetesen megkerestük Tarlós Istvánt és Kocsis Mátét is kérdéseinkkel. A főpolgármester kollégáján keresztül azt üzente, hogy a pénteki Budapestinfón áll minden kérdés elébe, Kocsis pedig a következő e-mailt küldte: „Az eredeti kérdésfeltevés is rossz, semmilyen együttműködés nem dugult be a főváros és a kormányzat között.”.

Politikai hirdetés

<

További belföldi híreink

Legfrissebb hírek

Politikai hirdetés