Továbbra is öt embert keresnek, miután egy nyolcfős társaság egy motorcsónakkal összeütközött egy szállodahajóval Verőcénél. A balesetben ketten biztosan meghaltak, egy férfi, akinek sikerült partra úsznia, fej- és kulcscsontsérülést szenvedett.
Vígh János ipari búvár oktató az ATV Start című műsorában hangsúlyozta, bár még tart a vizsgálat, valószínű, hogy a motorcsónak ment neki a szállodahajónak. Hozzátette: megvannak annak a szabályai, hogy milyen távolságra lehet keresztezni, megközelíteni a hajókat, amit szigorúan be kell tartani. „Ha jól tudom – de csak a hírekből –, egy buliból jöttek a fiatalok, és nekimentek a nagyhajónak” – fogalmazott az oktató.
„A víznek nem a papírra van szüksége, hanem a tudásra. A rendőrnek van szüksége a papírra”
– magyarázta Vígh János, aki elmondta: ekkora méretű kishajóhoz már szükséges vízi jártassági képzettség, a vezetőnek tudnia kell a szabályokat. Hozzátette: mindig a szállodahajónak van elsőbbsége ilyen esetekben. A mentőmellények használatával kapcsolatban elmondta: 14 év alatt kötelező viselni, de egyébként biztosítani kell minden utasnak a hajón.
Életet menthetett volna a mellény?
„Az a tapasztalat, hogy a tárolóhelyen tárolt mentőmellény senkit sem mentett még meg” – hangsúlyozta, hozzátéve: tény, hogy kényelmetlen viselet, ezért, ha valaki sokat tartózkodik vízen, érdemes beruházni önfelfújó mellényekre, ami – amíg nincs vészhelyzet – szinte észrevehetetlenül viselhető. Elmondta azt is, hogy a mentőmellény csak akkor nem tud segíteni, ha a vízbe esett ember egy hajó alá kerül – onnan minél hamarabb menekülni kell.
Vígh János arról is beszélt, hogy a túlélési esélyeket nagyban rontotta, hogy egyrészt nagy erejű ütközésről volt szó, másrészt éjjel, sötétben történt a baleset. Továbbá nagy sodrású folyóról beszélünk, aminek a hőmérséklete sem fürdésre alkalmas még.
„A hidegvizes frász és a pánik eldöntheti a sorsát egy vízbe hullott embernek” – fogalmazott a búvároktató, és hozzátette: valószínű, hogy a keresés során élő emberről már nem lehet beszélni.
Az oktató arra számít, hogy a baleset miatt a vízirendészet meg fogja szigorítani az ellenőrzéseket. „Akiket ismerek vízirendőröket, nagyon nagy szakértelemmel és tudatossággal végzik a dolgukat” – tette hozzá.
Nagy sebességgel ütközhetett
A motorcsónak típusából arra lehet következtetni, hogy nagy sebességre volt képes a hobbihajó, a roncsokból ítélve pedig gyaníthatóan nagy sebességgel is ütközött – erről már Tóth Mihály, a Magyar Hajózási Országos Szövetség szóvivője beszélt a köztévén.
Tóth Mihály a szombat éjjel a Duna verőcei szakaszánál történt, két ember halálával és öt ember eltűnésével járó motorcsónak-tragédiával kapcsolatban kiemelte: mivel a hobbihajóknál nem kötelező a menetrögzítő rendszer és általában nem is használják, a szakértőknek valószínűleg a kishajó roncsaiból kell következtetniük arra, miként manőverezett, milyen sebességgel haladt a vízi jármű.
Első kézből, közvetlenül az ATV-től szeretné megtudni a legújabb fejleményeket a legnézettebb hírcsatornáról*? Iratkozzon fel hírlevelünkre!
*(Forrás: Nielsen Közönségmérés, közönségarány, LIVE adat, teljes népesség, teljes napon, 2024. első negyedév alapján, hírcsatornák: ATV, HÍR TV, M1)