Kövessen minket a Facebookon

Nagyvilág

2020-02-15 13:52:00

Filmtörténelmet írt az Élősködők

Az Oscar-díj estéje tele volt meglepetésekkel, de egyik sem szólt akkorát, mint az ominózus dél-koreai film győzelme. Ez ugyanis az első dél-koreai film, ami megnyerte a legjobb külföldi filmnek járó szobrocskát, illetve ez az első nem amerikai film, ami elvitte a legjobb filmnek járó díjat. A Hetek cikke.

Filmtörténelmet írt az Élősködők

A díjhoz már tavaly is közel állt egy külföldi film, a gyönyörű Roma, Alfonso Cuarón rendezésében, ám akkor végül a Zöld könyv nyert. Az Élősködők elvitte továbbá a legjobb eredeti forgatókönyv és a legjobb rendező díját is. Az Élősködők egy, a vígjáték és a thriller, a horror és még legalább másik három zsáner határán mozgó rendkívül egyedi és precízen elkészített film, ami a társadalmi rétegek közötti különbözőségekre reflektál, állásfoglalás nélkül, erkölcsi dilemmában hagyva a nézőt.

Társadalmi egyenlőtlenség és precizitás

A film alapkoncepciója meglehetősen egyszerű. Adva van egy mélyszegénységben élő, leleményes család, akik az életükben napról napra boldogulnak, alkalmi munkákból élve. Egy nap azonban óriási lehetőség pottyan a kis család ölébe. A fiú egy barátja elutazik külföldre, ezért megkéri, hogy helyettesítse az angolóráit a gazdag Park családban. A srácnak persze több sem kell, már hamisítja is testvérével a diplomáját, amivel hamar megnyílnak a lehetőségek ajtajai. Szépen lassan az egész családját beszervezi a gazdag család köreibe, mint sofőrt vagy épp házvezetőnőt, ám a főnyereménynek tűnő Park-ház sötét titkokat rejt.

Ez az alkotás is egyfajta társadalomkritikát reprezentál, de messze nem olyan kényelmetlenül egyértelműen leosztott szerepekkel operálva, mint ahogy például teszi azt a Joker. Nem követi azt a klisének számító narratívát, amiben a gazdagok rosszak, a szegényeknek pedig esélyük sincs a kitörésre. Akarva-akaratlanul, de ez egy kifejezetten posztmodern mű lett. A témája ennek is, mint Pong korábbi filmjeinek, a kapitalizmus és a társadalmi egyenlőtlenség, de ez persze kevés lenne a közönségsikerhez. ,,Valójában mindannyian ugyanabban az országban élünk, amit kapitalizmusnak hívnak” – nyilatkozta a rendező Cannes-ban. A film ereje azonban abban rejlik, hogy bátran ugrál a műfajok között, és kiszámíthatatlanul váltogatja a hangnemet, s mindezt olyan dinamikával teszi, hogy a nézőt egy percre sem engedi el. Mesterien kivitelezett, Kubrickhoz hasonló precizitás figyelhető meg a rendező-géniusz vizuális történetmesélési elemeiben, és Nolanira emlékeztető csavarok váltják egymást a narratívában. Az egyébként ázsiai filmek jellegzetességének számító műfajkeveredés kifejezetten izgalmasnak hat a hagyományos hollywoodi, legtöbbször kiszámítható történetmesélési technikákkal szemben. A filmnek van egy rendkívül sötét tónusa, ám nem különösebben bonyolódik filozófiai mélységekbe a felvetett témával kapcsolatban, elsősorban a szórakoztatás a funkciója, illetve a kérdésfelvetés. És ebben eddig nem látott szinteken működik ez a mozi.

Erős politikai felhang

Az, hogy Pong megkapta a legjobb filmnek járó díjat egy amerikai díjá­ta­dón, annyit jelent, hogy ezután nagyobb figyelmet fog kapni az egyéb­ként egyre szélesebb körben terjedő koreai kultúra. De nem kell aggódni, hogy ezentúl klasszikusan amerikai filmeket már nem látunk, és mindent ellepnek az ázsiaiak. Az Oscar-gála történelmében ez páratlan esemény, és valószínűleg jó ideig így is marad.

Meglehetősen érdekes élmény volt látni, ahogy egy kapitalizmussal foglalkozó film nyeri a legfontosabb díjat, majd a műsorban felváltotta a köszönőbeszédet a töméntelen mennyiségű reklámáradat, aminek természetesen – ahogy a díjátadásnak is – rendkívül erős politikai felhangja volt, különös tekintettel a diverzitásra és a globális törekvésekre. És nem kizárt, hogy Amerikában előbb-utóbb elkészítik az Élősködők fekete queer nőkkel leforgatott változatát is.

A teljes cikket a Hetek csütörtökön megjelent számában olvashatja.

 

 

atv.hu/ Hetek

Ajánlom

További külföldi híreink