Külföld

2016-02-13 06:45:00

Köln: Élet a meggyalázott városban

Néhány héttel a drámai szilveszter után a német városban furcsa az atmoszféra. Időjárás szempontjából vihar előtti, a közhangulat szempontjából vihar utáni csend van. Pár hete, szilveszterkor itt, a világhírű dóm árnyékában bevándorló férfiak csoportjai nők százait zaklatták szexuálisan. Mi történt pontosan? Kik tették? Miért beszélt összevissza a média és a rendőrség? A Hetek helyszíni riportja.

Köln: Élet a meggyalázott városban
Fotó: Reuters

„Itt káosz volt szilveszter este. Itt voltam a közelben. A rendőrség megbízhatatlan volt, teljes kudarc a teljesítményük. Nem vigyáztak eléggé, és ezért történhetett meg, ami megtörtént. Most viszont már minden sarkon ott a rendőrség, ezért úgy gondolom, még egyszer ilyen nem fog előfordulni” – mondja Dirk, egy középkorú kölni hivatalnok. És valóban, mindenhol rendőrök és rendőrautók sora.

„Megrázó volt, ami történt. Olyan problémára hívta fel a figyelmet, ami már eddig is jelen volt. Most azonban, hogy ez a probléma ilyen ismertté vált, lehet, hogy a megoldás is közelebb kerül. Persze ettől függetlenül, ami történt, az nagyon sajnálatos. Ez rávilágított arra is, hogy a biztonsági szerveink nincsenek megfelelően felkészülve. Ezért fontos lenne a vezetésnek erre a területre jobban odafigyelni” – mondja az egyetemista Konrad.

De mi is a Konrad által emlegetett probléma? És ki, illetve mi állhat a történtek mögött? Erről nagyon megoszlanak a vélemények.

Nehéz azt együttélés

„Én az élni és élni hagyni elv híve vagyok, de sajnos vannak bevándorló közösségek, ahol már a gyerekeket is antiszociális viselkedésre nevelik, és sajnos aki így nő fel, az valószínűleg így is fog meghalni” – fejtegeti Ralph, a született kölni,


aki szerint főként a muszlim bevándorlókkal nehéz az együttélés – függetlenül attól, hogy arabokról, afrikaiakról vagy törökökről van szó.

„Szerintem az egyik legnagyobb probléma, hogy a sok külföldi nem tanulja meg a német nyelvet. Talán egy év múlva már nem is tudok majd kimenni az utcára, nem tudok majd elmenni sétálni a lányommal, a feleségemmel. Jobban kellene figyelni” – mondja egy apuka, aki a szíriai és marokkói bevándorlóktól félti családját. A dolog pikantériája, hogy egy török származású muszlim családapáról van szó, aki úgy véli: „Nem beszélhetünk általánosságban muszlimokról, ahogy arról sem, hogy általában a katolikusok ilyenek vagy olyanok lennének. A muszlim emberek különbözőek. Én is muszlim vagyok, de én nem olyan vagyok, mint ők. Az én családom, a szomszédaim nem ilyenek. Nem muszlimokról kell beszélni a történtek kapcsán, hanem szerintem az arabokról” – általánosít faji alapon a férfi, miután kikért magának egy vallási alapú általánosítást.

Vallási vagy faji probléma?

A történtek utáni elemzések sokat foglalkoztak a kölni események kulturális és vallási vonatkozásaival. A Hetek tudósítójának néhány héttel későbbi megkérdezettjei között voltak olyanok is, akik szerint egyáltalán nem is lehet kapcsolatba hozni az eseményeket a vallással.

„Nem tudjuk pontosan, hogy valóban muszlimok voltak-e mind. Lehettek köztük keresztények is. Nem gondolom, hogy ezt a problémát a vallás kérdésére kellene terelni. Nem szabad általánosítani! Korábban is történt ilyen Németországban. Németek is loptak és zaklattak szexuálisan nőket. Az ilyen esetek nem olyan különlegesek, mindig történik ilyen valahol. Ez csak azért ennyire egyedi, mert a média ennyire felfújta. Ha a média nem csinált volna belőle ekkora ügyet, akkor nem is lett volna ennyire ismert” – mondja Gane, egy gimnazista lány. Arra az ellenvetésre, hogy szilveszterkor a városban több száz férfi zaklatta a nőket, együtt szervezettnek tűnő módon, Gane elismeri, hogy mégsem hétköznapi esetről van szó.

„Szerintem nagy szerepe volt ebben az agresszivitásnak és a szexuális frusztrációnak, ami sok férfiból kitört. De ez egy nehéz kérdés. Semmiképp sem beszélnék a bevándorlók ellen. »Refuges are welcome all the time!«


De az biztos, hogy ők egy másik kultúrából jönnek, ahol más a nőkkel való bánásmód, és ezt itt Németországban már megtapasztalhattuk több hasonló hátterű férfi részéről.

Ezért szerintem nekik meg kell tanulni, hogy sok minden nálunk illetlen, tiltott és bűncselekmény. Persze ez nem jelent mentséget arra, amit tettek” – mondja az egyetemista Martha.

Vannak olyanok is, akik szerint azonban mindössze illuminált emberekről volt szó. „Talán összefüggésben van a kultúra és az iszlám kérdésével, de szerintem főleg arról van szó, hogy részegek voltak, máskülönben ilyen nem történik meg. Amikor az ember részeg, akkor nem tudja, mit csinál” – állítja a huszonéves Christopher.

Szervezett akció?

„Szerintem csak néhány férfiről volt szó, akik részegek voltak. Nem gondolom, hogy meg lett volna szervezve” – mondja a tunéziai Elias, az események szervezettségével és iszlamista csoportok esetleges szerepével kapcsolatos kérdésre válaszolva. „Ami meg van szervezve, annak általában nagyon is anyagias célja van, mint a drogdílerek ténykedésének. De olyan szervezett akciót, amelynek csak annyi a célja, hogy nőket erőszakoljanak meg, nem tudok elképzelni.


Ennek szerintem semmi köze a terroristákhoz. Szerintem csak véletlen volt az egész” – teszi hozzá Elias.

„Manapság elég egy nagyobb tömeg megszervezéséhez a Facebook és a Twitter, ebből a szempontból biztos meg volt szervezve. De nem gondolom, hogy valami nagy összeesküvés állt volna mögötte. Három tényező is közrejátszhatott itt: egyrészt az, hogy sok húsz-harminc év körüli férfiról van szó, másrészt az alkohol hatása, harmadrészt itt kulturális összecsapás is történt” – gondolja Hans, egy középkorú férfi, aki szerint hatalmi kérdésekhez, a szexualitáshoz, de a Koránhoz is van köze a történteknek.

„Az valóban gyanítható, hogy iszlamisták szervezték, főleg ha megnézzük a helyzetet Franciaországban, és a párizsi merényletekre gondolunk. De nem tudom, mit lehetne ez ellen tenni” – mondja Marcell, egy kölni tinédzser. Egy olasz származású üzletember szerint pedig egyértelmű, hogy le voltak fizetve a férfiak, akik rátámadtak nőkre. Hogy kik adták szerinte a pénzt? Vagy szélsőjobboldaliak azért, hogy Merkel ellen lázítsanak, vagy pedig iszlamisták.   

Iszlám vs. rossz emberek

Az iszlám kapcsolatát az üggyel a muszlim Adil is elismeri, de rögtön igyekszik árnyalni is a képet. „Nem mindenki úgy gondolkodik a Koránról, mint ezek az emberek, én például teljesen másképp. Ezek az emberek igazából nem hisznek semmiben, és nincs családjuk sem, ezért tesznek meg ilyet. Hogy én miért nem? Mert nekem van anyukám, nővérem, gyerekem. Az én Koránom szerint gonoszságot tenni tilos. Ezek a tettesek nem hisznek igazából az istenünkben, egyszerűen csak rossz emberek” – mondja.

„Elképzelhetőnek tartom az iszlamisták szerepét. De szerintem az esetnek vegyes okai vannak. Az erőszakos iszlamisták így is, úgy is azt teszik, amit tenni akarnak. Talán most csak eszközként használtak fiatalokat, miközben ők nem vettek ebben részt.


De úgy gondolom, hogy ennek [az iszlamista befolyásnak] köze van ehhez az esethez.

Szerintem azok az emberek, akik hitbéli alapon levágják mások fejét csak azért, mert máshogy gondolkoznak, azok már több száz éve ezt szokták meg, és ez az értékrend határozza meg őket most is. Azonban úgy gondolom, hogy ezt nem szabadna megtűrni a világon” – állítja Dirk.

Mit csinált a rendőrség?

Azzal kapcsolatban, hogy hogyan reagált a rendőrség azon az estén és (a német sajtóhoz hasonlóan) miért nem számolt be világosan az esetről, szintén többen kitértek. Ralph meg volt döbbenve, hogy a város rendőrsége milyen tétova és tehetetlen volt, holott mindig gyorsan és találékonyan szoktak cselekedni.

„Úgy gondolom, a rendőrség nem az igazságot közvetítette, ugyanis először azt mondták, nem tudják honnan jöttek ezek a férfiak, később azt, hogy észak-afrikaiak voltak, majd pedig, hogy személy szerint ismerik őket. Szerintem inkább az volt a célja a rendőrségnek, hogy megőrizzék az emberek nyugalmát és ne keltsenek pánikot. A média sem a tiszta képet mutatta, szerintem ez is politikáról szól” – véli Elias.


„A rendőrség megijedt az esettől – féltek. Attól féltek, hogy ez politikai katasztrófát fog eredményezni.

Például most minden jobboldali ujjal mutogat a történtek miatt, hogy milyen problémák derültek ki, mondván: mindig is erről beszéltek. Mint mindig, most is részben az a gond, hogy a politikusok féltek kimondani, hogy a jelenség kapcsolatban van az iszlámmal” – mondja Hans.

„A politikusok és a rendőrség legnagyobb mulasztása az volt, hogy nem megfelelően tájékoztattak az esetről. Már eddig is voltak nagy demonstrációk a szélsőjobboldal, a Pegida részéről, és szerintem igazából a kormány azt szerette volna, hogy több ilyen ne forduljon elő” – állítja Marcell.

„Az én véleményem szerint az egész ügy politikailag irányított volt. Én is hivatalnok vagyok itt, Köln városában. Én úgy láttam, hogy a rendőrséget szándékosan akadályozták. Egyszerűen csalás és ámítás volt az egész, arról volt szó, hogy valakik tudták az igazságot, de azt elrejtették, és a káoszt akarták volna kézben tartani. Ezt az egészet felülről akarták elmosni, egészen felülről. Azért nem akarták nyilvánosságra hozni, hogy kik tették, mert a vezetők nem akarják elveszteni a hatalmukat.

Inkább kisebbségben akarják tartani az olyan embereket, akik már most nem akarják ezt tovább, mint ahogy én se, hogy minden mérték nélkül özönöljenek ide a bevándorlók. De véleményem szerint a hatalomban lévő politikusok meg akarják tartani a vezető pozíciójukat a jobboldaliakkal szemben. Habár az is kérdés, mit neveznek jobboldalinak… Mi az, hogy jobboldali? Fogalmam sincs… De az a lényeg, hogy olyanokkal szemben, akik rendet akarnak az országban. Tőlük félnek. És ezért mossák el a tényeket. És nem engedik, hogy a rendőrök azt tegyék, amit kellene. Én tudom ezt, mivel én is a hivatalban dolgozom. Ez nem csak az én véleményem, hanem ezek tények. Aki ismeri a rendőrség és a biztonsági erők köreit, az tudja ezt” – mondja határozottan Dirk.

Kinek kell megváltozni?

Akármi is legyen a helyzet a hivatalos német tájékoztatás területén, Ralph tősgyökeres kölni lakosként már nem érzi magát biztonságban. „Ezek veszélyes férfiak. Nálam már olykor van valami önvédelmi fegyver is. Már az egészen fiatal fiúk is veszélyesek. Veszélyben érzem magamat is.”

„Szerintem valódi veszélyt jelentenek egyes muszlim csoportok a nők számára. Az biztos, hogy nem a nőknek kell változniuk. Ha valaki úgy érzi, hogy őt a rövid szoknya provokálja, tanulja meg visszafogni magát, csak így lehet együtt élni. Tehát sajnos most a másik oldalnak kell változnia” – mondja Martha, utalva a kölni polgármester nyilatkozatára, miszerint a nők öltözködésével volt a probléma.

„Nem gondolom, hogy nekem vagy a német társadalomnak lenne szüksége a változtatásra.


Ennek úgy kellene működnie, hogy amikor valaki ide jön Németországba, Franciaországba vagy bármelyik más európai országba, akkor meg kellene néznie, melyek a helyi értékek, és azokat tiszteletben kellene tartania.

Ez nem jelenti azt, hogy az illetőnek fel kellene adnia a saját kultúráját, de szerintem az egy nagyon fontos pont, hogy a befogadó ország értékeit el kell ismerni” – vélekedik Konrad.

„Úgy gondolom, Németország egy másik kultúra, itt nem olyan nagy dolog, ha egy nő szinte félmeztelenül megy ki az utcára, mint ha például Törökországban tenné ezt meg valaki. De mégis úgy gondolom, ha egy nő hallott arról, hogy ebből adódott már probléma nálunk, akkor óvatosabbnak kellene lennie a menekültekkel. Ha valaki mégis félmeztelenül kimegy a pályaudvarra, akkor szerintem részben saját maga is felelős. Ezt úgy értem, hogy például én sem megyek hiányos öltözetben olyan helyre, ahol csak szalafisták laknak. Az embernek magának is át kell gondolnia a viselkedését, ha már tudja, hogy ilyen a helyzet azon a helyen” – mondja a fiatal Gane, akinek véleménye rámutat arra, mekkora változások mentek végbe Németországban, és arra, hogy egyes németek inkább ehhez alkalmazkodnak, mint hogy ez ellen fellépjenek.

Hetek / Petrőcz Jordán, Köln

<

További külföldi híreink

Legfrissebb hírek