Lezuhant utasszállító: máshol keresik a gép törzsét
Két nagyméretű tárgyat találtak a Jávai-tenger fenekén a hat napja eltűnt utasszállító repülőgépet kereső csoportok - jelentette be szombaton a kutatást irányító indonéz ügynökség vezetője.
Bambang Soelistyo elmondása szerint ezek a tárgyak harminc méter mélyen fekszenek a tengerfenéken, azon a helyen, ahol a lezuhant gép utáni kutatás is folyt. Emellett olajfoltot is lebeg a víz felszínén, ezért Soelistyo sajtótájékoztatóján meggyőződését fejezte ki, hogy az eltűnt gép roncsaira bukkantak.
Az indonéziai kutatócsoportot vezető illetékes, Bambang Soelistyo pénteken bejelentette, hogy a helyszínen dolgozó mentőegységek újabb holttesteket találtak a tengerben, többet egy amerikai hajó legénységének tagjai emeltek ki a vízből. Pénteken összesen huszonegy holttestet találtak. A hatóságok szerint az áldozatok közül néhányan még mindig a repülőgép üléséhez voltak csatolva. Eddig összesen harminc holttest került elő, a fedélzeten 162-en voltak.
Az időjárás továbbra sem kedvez a kutatásnak, vasárnapig esőre, erős szélre és akár négyméteres hullámokra kell számítani, emellett erősek az áramlatok is.
Az eddig vélthez képest máshol valószínűsítik megtalálni az utasszállító törzsét, ezért a maláj királyi haditengerészet parancsnokának pénteki tájékoztatása szerint mintegy 55 kilométerrel módosították a keresés helyszínét. Abdul-Azik Dzsafar a Twitteren azt írta, kelet felé, 5400 négyzetkilométeres felületen kutatnak a roncsok után a Jávai-tengeren, ahol lezuhant a gép. A "leginkább valószínűsíthető területet" három hajó kutatja, ezek fejlett víz alatti rendszerek alkalmazására is képesek.
A feltételezések szerint a gép a sűrű felhőzet miatt engedélyt kért, hogy a felhők fölé emelkedhessen, de amikor a légiirányítók néhány perc múlva megadták az engedélyt, már nem kaptak választ a pilótáktól. Egy - nevének elhallgatását kérő - forrás szerint a pilóták közötti beszélgetés alapján arra lehet következtetni, hogy a gép az emelkedéskor 654 kilométer/órás sebességgel haladt, a szükségesnél 158 kilométer/órával kevesebbel, és visszaeshetett.
Dudi Sudibyo, az Angkasa repülési magazin főszerkesztője szerint a gép feltehetően kényszerleszállást hajthatott végre a tengeren, és csak ezután süllyedt el. A gép indonéz kapitánya, a légierő volt pilótája már 6100 órát repült, a gép pedig novemberben esett át karbantartáson.
A repülőgép törzsének és fekete dobozainak felkutatásában külföldi - francia és szingapúri - szakértők is részt vesznek. Egy légiközlekedési illetékes, Toos Sanitiyoso szerint egy hétbe is beletelhet, mire megtalálják a repülési adatokat rögzítő berendezéseket.
A géptörzs helyének azonosításában a szingapúri haditengerészet robot mini-tengeralattjárója is részt vesz, valamint egy tengerészeti kartográfiában alkalmazott hajó, továbbá egy - háromdimenziós felvételeket készítő és a fekete dobozok által leadott jeleket érzékelő - speciális vízi jármű. A térségben több tucatnyi búvár áll készenlétben, hogy lemerüljenek, mihelyst megtalálják a gép törzsét. A feltételezések szerint a gép legfeljebb ötven méter mélyen lehet a tenger fenekén, ha ott zuhant le, ahol megszűnt vele az összeköttetés.
A mentők az eddig megtalált roncsok nyomán próbálnak meg eljutni a gép törzséhez, amelyben Geoffry Thomas ausztrál légiközlekedési szakértő szerint az utasok többségének holtteste található.
Illetékesek szerint még mindig nem erősíthető meg egyértelműen, hogy valóban az eltűnt gépet találták meg. Edi Tirkayasa, a búvárok parancsnoka szerint a legnehezebb feladat megtalálni a pontos helyet, ahol a gép lezuhant, és ellenőrizni, hogy valóban ott van-e a gép.