Kövessen minket a Facebookon

Nagyvilág

2014-03-10 12:21:00

Lezuhant gép: a pilótának nem volt ideje vészjelzést leadni

Szakértők szerint bármi is történt a Malaysia Airlines Boeing 777-esével szombat hajnalban, olyan gyorsan történt, hogy a pilótáknak nem volt ideje vészjelzést leadni - írta hétfőn az AP hírügynökség.

Katonai radarok azt mutatták, hogy a gép az addigi repülési irányát megváltoztatta, és elkezdett visszafordulni. Ha ez az információ helytálló, akkor kevésbé valószínű, hogy a gép hirtelen felrobbant a levegőben, ugyanakkor több további kérdést is felvet azzal kapcsolatban, hogy a pilóták miért nem kértek segítséget.

Nagyon gyorsan történt

Ha komoly műszaki hiba fordul elő, a pilótáknak akkor is lett volna ideje vészjelzést leadni, ebből lehet arra következtetni, hogy bármi is történt, az nagyon gyorsan történt - mondta a hírügynökségnek William Waldock, az Embry-Riddle Légügyi Egyetem oktatója.

A radarjeleket nyilvánosan megjelenítő Flightradar24.com a hétvégén a Facebook-oldalán közölte, hogy a gép 35 ezer láb magasságban repült, amikor az addigi 25 fokos haladási irányát 40 fokra változtatta, majd eltűnt a radarról, de a fordulás a repülési tervben is szerepelt.

Hogy pontosan mi történt, azt a hatóságoknak hónapokba, vagy akár évekbe is telhet kideríteni, ebben akkor lesz előrelépés, amikor megtalálják a gép fedélzeti adatrögzítőjét, azaz a fekete dobozt, és a légügyi hatóságok elkezdik vizsgálni az adatokat.

A legtöbb baleset felszálláskor és a kezdeti emelkedéskor, valamint süllyedésnél, végső megközelítésnél és landoláskor fordul elő, utazómagasságon a balesetek mindössze 9 százaléka történik a Boeing statisztikái szerint.

John M. Cox egykori pilóta elmondása szerint, ha a roncsok nagy területen szóródtak szét, akkor a repülő feltehetően még a levegőben szétesett, ha kisebb területen, akkor repülési magasságból a tengerbe zuhanhatott. Nem zárta ki azt a lehetőséget sem, hogy a törzs strukturális hibája miatt történt a baleset.

A pilóta elmondása szerint a kapitány és az első tiszt sem állította át a gép fedélzetén lévő válasz-jeladó berendezésen (transzponder) a négyjegyű azonosító kódot vészjelzésre, bár a berendezés egy mozdulattal kikapcsolható, és nem sugározza tovább a repülési adatokat.

Narancssárga tárgy a tengerben

Ahogy beszámoltunk róla, a vietnami tengeri rendőrség egyik pilótája hétfőn egy narancssárga tárgyat észlelt a Dél-kínai-tengeren, amely felett eltűnt a Malaysia Airlines Boeing 777-es utasszállító gépe. A vietnami katasztrófa-elhárítás helikoptereket vezényelt a helyszínre - írta a VNExpress online kiadása. Elképzelhető, hogy az észlelt tárgy a repülőgép mentőcsónakja. A rendőrségi gép pilótája a Tho Chu szigettől 177 kilométerre délnyugatra észlelte a tárgyat.

Korábban egy másik, a kutatásban részt vevő, alacsonyan repülő vietnami gép is észrevett egy tárgyat a tengerben, amely a Boeing egyik ajtajának tűnt – közölte vasárnap a Thanh Nien című állami napilap, Vo Van Tuanra, a vietnami hadsereg vezérkari főnökének helyettesére hivatkozva. A vietnami parti rendőrség két hajóját útnak indították a szóban forgó térségébe, amely Tho Chu szigetétől mintegy 90 kilométerre van, arrafelé, ahol szombaton olajfoltot vettek észre a tengerben. "Ennek a tárgynak a nyomán remélhetően meg fogjuk találni az eltűnt gépet" - nyilatkozta az altábornagy.

Ketten is lopott útlevéllel utaztak

Nyugtalanító kérdések merültek fel azzal kapcsolatban is, miképp juthatott fel két utas lopott útlevelekkel a szerencsétlenül járt gépre. Az Interpol megerősítette, hogy tudtak az ellopott két útlevélről - amelyet egy osztrák és egy olasz állampolgártól loptak el Thaiföldön -, de azokkal kapcsolatban a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó utasszállító eltűnéséig egyetlen hatóság sem végzett ellenőrzést hatalmas adatbázisukban.

Ronald Noble, az Interpol főtitkára elmondta, hogy évek óta újra és újra figyelmeztetnek arra, hogy "alig maroknyi ország" végez rendszeres ellenőrzéseket az eltűnt úti okmányokat nyilvántartó globális adatbázisukban. Noble szemrehányást tett a hatóságoknak, hogy "kivárják míg tragédia történik, s csak olyankor hoznak alaposabb biztonsági intézkedéseket a határokon és a repülőtéri beszállókapuknál".

A terrorcselekmény lehetőségével is számoló malajziai hatóságok közben a biztonsági kamerák felvételei alapján próbálják kideríteni annak a két utasnak a személyazonosságát, akik az ellopott osztrák és olasz útlevéllel szálltak fel a Pekingbe tartó gépre. A KLM légitársaság Kínában működő forróvonal szolgálatának egyik telefonos operátora vasárnap megerősítette, hogy a szóban forgó - Maraldi, illetve Kozel névvel bejelentkező - két utas szombaton csak oda irányba szóló menetjegyet foglaltatott Pekingből Amszterdamba, ahonnan az előbbi férfi Koppenhágába, míg az utóbbi Frankfurtba akart továbbutazni.

A Boeing 777-es az egyik legbiztonságosabb gép, a tavalyi San Fransisco-i balesetet leszámítva nem volt halálos balesete 1995. júniusi első kereskedelmi felszállása óta. A balesetben a Szöulból érkező gép a végső megközelítéskor túl alacsonyan repült, és a földet érés előtt közvetlenül a futópályát az óceántól elválasztó kőfalba csapódott a farka A 777-es átperdült, kigyulladt és a futópálya mellett állt meg. A gépen 307-en utaztak, hárman meghaltak.

atv.hu / MTI / hvg.hu

További külföldi híreink

Kapcsolódó cikkek, videók