Kövessen minket a Facebookon

Gazdaság

2020-10-25 07:03:00

Hogyan lett a magyar származású „Esztiből" Estée Lauder?

„A szépség egyéni hozzáállás kérdése" – állítja Estée Lauder. A siker és a csillogás mögött azonban egy életen át tartó, kemény munka árán megvalósított álom kibontakozását látjuk. Már kislányként is szerzett üzleti tapasztalatokat, apja vaskereskedésében dolgozva. A Hetek cikke.

Hogyan lett a magyar származású „Esztiből" Estée Lauder?
Estée Lauder egy kliensével (kép forrása: New York World-Telegram and the Sun staff photographer: Sauro, Bill)

A sátoraljaújhelyi Rosenthal Rózsika 1898-ban, 29 évesen úgy döntött, összecsomagol, és öt gyermekével nekivág az Újvilágnak, hogy csatlakozzon férjéhez, Abraham Rosenthalhoz, aki ekkor már több éve Amerikában dolgozott. Nagy kérdés, mi lett Abraham sorsa, az ifjú feleség ugyanis néhány évvel később igent mondott egy Max Mentzer nevű cseh üzletember házassági ajánlatára, aki a Dunaszerdahely melletti Gelle nevű faluból vándorolt ki. Az új család New Yorkban, az olasz bevándorlók lakta Corona negyedben telepedett le, és hamarosan közös gyermekeik is születtek.

Legfiatalabb lányként csöppent ebbe az újdonsült családba Jose­phine Esther Mentzer is, akit édesanyja kedvenc nagynénje után mindenki egyszerűen csak Esztinek (angolosan Esthynek) hívott. A kislány már igen fiatalon üzleti tapasztalatokat szerzett, testvéreivel ugyanis sokat dolgozott édesapja vaskereskedésében, ahol könnyedén elsajátította a vállalkozói lét és a sikeres kereskedelem fortélyait.

A fiatal amerikai lányt azonban egy időre elvakította Hollywood és a színpad csillogása. Minden vágya az lett, hogy színésznő váljon belőle – úgy vélte, ők a szépség megtestesítői. Nem sokkal később azonban rá kellett jönnie: semmi nem ad olyan elégedettséget számára, mint a krémkészítés és az örök szépség titkának kutatása. „Arra vágytam, hogy a nevem színházi és filmes plakátokon szerepeljen, végül az tett boldoggá, hogy tégelyeken láthatom viszont" – mondta egyszer.

Egy nyári estén a New York-i Mohegan-tónál ismerkedett meg a 27 éves, osztrák származású, zsidó gyökerekkel is rendelkező selyem­áru-kereskedővel, Joseph Lauterrel, aki később Lauderre változtatta a nevét – korrigálva az adminisztratív hibát, melyet Joseph édesapjának emigrálásakor követtek el a hivatalos szervek.

A pár a 30-as években elvált, majd ismét összeházasodtak, 1944-ben pedig született meg a pár második fia, a Magyarországon is jól ismert Ronald S. Lauder. A fiatalabb fiú a Zsidó Világkongresszus elnöke, ő alapította többek között a Lauder Javne zsidó iskolákat Bécsben, Prágában, Pozsonyban és Budapesten.

A fiatal New York-i anyuka rendszeresen járt a 72. utcában lévő House of Ash Blondes fodrászszalonba. Egy nap, amikor várta, hogy sorra kerüljön, a szalon tulajdonosa megdicsérte szép, bársonyos arcbőrét és ennek titkáról faggatta. Válaszként Eszter hosszasan ecsetelve mutatta be nagybátyja krémjét, a tulajdonosnőt pedig teljesen lenyűgözte a termék, és engedélyt kért annak árusítására.

A csodaszernek gyorsan híre ment a környéken, a lelkes unokahúg pedig a kezdeti sikeren felbuzdulva 1935-ben saját vállalkozást indított, magyar becenevét „franciásította" – ebből született meg a leendő világmárka, az Estée Lauder.

A zseniális üzleti érzékkel megáldott asszony tevékenységét látva férje, Joseph Lauder is csatlakozott a vállalkozáshoz, ketten alapították meg az Estée Lauder céget. Kezdetben mindössze négy terméket forgalmaztak, melyeket egy régi étterem átalakított konyhájában készítettek el, és zsúfolt áruházak kozmetikai pultjainál ingyenes arckezelésekkel egybekötve mutatták be őket.

Az első áttörést az 1946-os év hozta, mikor a Saks Fifth Avenue kozmetikai beszerzőjétől egy nagyobb megrendelés érkezett. Estée elegáns módon tájékoztatta a vásárlókat: aranybetűkkel nyomtatott exkluzív fehér kártyákon adta hírül az új márka megjelenését. Egy máig is nagyon sikeresnek bizonyuló marketingfogással, a vásárlás mellé adott ajándékokkal pedig tovább bővítette vevői körét.

Nem sokkal később a sikeres vállalkozónő újabb vizekre evezett, 1953-ban piacra dobta első illatát, melynek találóan a „Youth Dew" (Harmatos ifjúság) nevet adta. Mivel ezekben az időben a nők csak különleges alkalmakkor használtak parfümöt és a kis üvegcsébe zárt illatok még kifejezetten luxuscikknek számítottak, nagy várakozás előzte meg az új illat megjelenését. Estée, kihasználva a közönség kíváncsiságát, olyan terméket mutatott be, melyet egyszerre lehetett fürdőolajként és illatos parfümként is használni.

Az amerikai sikerek után a vállalkozó asszony Európa meghódítását tűzte ki célul. A párizsi Galerie Lafayette-ben saját illatát a padlóra öntötte, hogy felkeltse a vásárlók érdeklődését a bódító illat iránt. A fűszeres-keleties illat mai napig nagy népszerűségnek örvend.

Egy küzdelmekkel és sikerekkel teli pályafutás után a szépségipar egyik legtekintélyesebb cégét megalapító Estée Lauder hivatalosan 1995-ben vonult nyugdíjba. „Vállalatom saját rettenthetetlen szellemiségét megőrizve tovább él, gyermekeim és unokáim életben tartják majd. Átadtam nekik a stafétabotot" – mondta visszavonulásakor. A kozmetikai ipar egyik úttörője 2004-ben, 97 éves korában hunyt el.

Részletek a Hetek pénteken megjelent számában.

Ajánlom

További gazdasági híreink