Kövessen minket a Facebookon

Egyéb

2013-07-22 10:51:00

Miért ajánlják az omega-3-at a sportolóknak?

Élsportolók - biciklisták, birkózók, focisták és karatésok - részvételével végzett kísérletek eredményei alapján a megfelelő tisztaságú omega-3 zsírsav-készítmények alkalmazása segíti a szív-és érrendszeri megbetegedések megelőzését, illetve, a sportterhelés káros hatásainak csökkentését.

A 35 év feletti sportolóknál a hirtelen szívhalál, vagyis a szívizominfarktus  leggyakoribb oka  a koszorúér elmeszedése.  Ennek rizikófaktorai a magas vérnyomás és a magas koleszterinszint. Az omega-3 zsírsav rugalmasítja az ereket,  segíti, hogy szervezetünkben a köznyelvben jó koleszterinnek nevezett HDL szintje növekedjen, és csökkenjen triglicerid szintje.

Az omega-3 –zsírsavak eddig is ismert vérnyomáscsökkentő hatását élsportoló futballistákon igazolták, egy öthetes kísérlet során, napi 6 gramm halolaj adása alacsonyabb nyugalmi diasztólés vérnyomást eredményezett, a napraforgóolajat kapó kontrollcsoportéhoz képest.

A szív teljesítményére számos pozitív hatással bír az omega-3 zsírsav. Egy randomizált vizsgálatban biciklistáknál a szív oxigénellátásának, illetve a teljes test oxigénfogyasztásának emelkedését mérték 8 hetes, napi 8 gramm halolaj fogyasztásnál.

Kísérleti és klinikai vizsgálatok utalnak arra, hogy az omega-3 zsírsavak hosszú távú szedése preventív hatással bír a pitvarfibrilláció kialakulásával szemben.

Az elhúzódó, nagy fizikai megterhelésnek kitett sportolók fokozottan veszélyeztetettek a légúti fertőzésekkel  szemben, ezek következményeként pedig légzőrendszeri  károsodás, illetve asztma is kialakulhat.  Fiatal birkózóknak 12 hetes intenzív edzés során napi 1 gramm omega-3 zsírsavat adtak, amely több légzésfunkciós paraméter javulását eredményezte a kontrollcsoportéhoz képest.

Karatésoknál a reakcióidő csökkenését eredményezte a 21 napon át napi 2,25 gramm omega-3 zsírsav szedése, sőt hangulati állapotuk jelentős javulását is megfigyelték.

Egyes országokban, így például Svédországban, Finnországban, Írországban már egyre nagyobb százalékban alkalmazzák az omega-3-készítményeket sportolók körében.   A svédek a szabadidő-sportolóknak napi 1-2 gramm, az élsportolóknak napi 6-8 gramm bevitelét javasolják.

Arra azonban a kardiológusok kiemelten felhívják a figyelmet, hogy, csak a megfelelő tisztaságú, mindenfajta szennyeződéstől megtisztított omega-3-készítmények folyamatos szedése jár az egészségmegőrzés szempontjából jótékony hatással. 

forrás: Cardiologia Hungarica

További híreink