Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2020-11-21 14:06:00

Megfulladunk az ingyenes parkolás miatt?

Ha a fővárosi parkolásról van szó, akkor sokan szeretnének olyan önvezető autót, amely helyettünk vesződik a parkolóhely kereséssel. A Budapesten élők és az ideutazók is egyetértenek abban, hogy kevés idegesítőbb dolog van a parkoló vadászatnál. A parkolási díj miatt azonban november 3-a óta nem kell fájnia a fejünknek. A Heti Napló riportja.

A zsúfoltság mérséklése érdekében a tömegközlekedési eszközökön a reggeli és déli csúcsforgalomban járatsűrítést rendeltünk el és újra ingyenessé tettük a parkolást - jelentette be Orbán Viktor.

Hogy ez milyen hatással volt a közlekedésre, annak járt utána a Heti Napló stábja.
“Finoman fogalmazzak? Teljes káosz! Abszolút teljes káosz” - nyilatkozta Zoltán, aki futárként dolgozik, iskolákba hordja ki az ebédet. Épp tilosban állt a Pozsonyi utcában, villámgyorsan pakolt, azért hogy minél hamarabb elhagyja a tett helyszínét.

Azt is elmondta, hogy az ingyenes parkolás egyértelműen nehezíti a munkáját: “itt még aránylag jó a helyzet, mert ez egy széles utca, de pár utcával odébb, az V. kerületben ott aztán tényleg lehetetlen küldetés, ott is már megvannak a bejáratott helyek, ahol esetleg meg tudunk állni”.

“Én nem autóval közlekedem, de a férjem igen meg a vevőim. Van úgy, hogy be se tudnak jutni az üzletbe, mert nem bírnak megállni. Lehet, hogy azt gondolják, hogy az egyik oldalról jó, de szerintem több oldalról meg nem igazán” - nyilatkozta egy boltos nő.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke azt mondja, hogy a parkolás ingyenessé tétele a forgalmon is meglátszik.

“Az a forgalom, ami a reggeli csúcsban szokott lenni, az most már egész nap tart. Az a dugó, ami egyébként fél-egy órán át tart napközben, az most egész napra kiterjedt. Most is körül lehet nézni, jóval több jármű van az utakon, mint ami indokolt lenne” - magyarázta Dorner.

A koronavírus első hullámának idején is, hogy csökkentsék a tömegközlekedés túlzsúfoltságát, eltörölték a parkolási díjat.

Akkor a Pulzus Kutató készített is egy felmérést, amelyben a megkérdezettek mindössze 9 százaléka mondta azt, hogy a tömegközlekedéstől való félelmében ült autóba, és erre azért volt lehetősége, mert nem kellett fizetni a parkolásért. 12 százalék nyilatkozott úgy, hogy így már megérte, vagyis anyagi megfontolásból ült autóba. Az emberek negyedének (24 százalék) nem számított az ingyenesség. A válaszadók 19 százalékának nem volt szüksége autóra, 3 százalék annyira rossz anyagi helyzetbe került, hogy már annak fenntartását sem tudta megoldani, 33 százaléknak pedig nem rendelkezett kocsival. 

“Szakmailag védhetetlennek tartom ezt az intézkedést. Azzal, hogy a járatok maximumra vannak sűrítve és még onnan le is vettük az embereket, azt gondolom, hogy ez egy ebből a szempontból látszatintézkedés, hogyha valóban a zsúfoltság csökkentését szerették volna javasolni, akkor nem ezt csinálták volna, akkor a lépcsőzetes munkakezdés, lépcsőzetes iskolakezdést hozták volna be újra. Ami azt jelenti, hogy a csúcsidőt szétterítjük” - hangsúlyozta Dorner Lajos.

A megnövekedett autóforgalom ráadásul akkor zúdult rá a városra, amikor az amúgy is dugóktól terhelt. Nemrég kezdődött ugyanis a 3-as metró felújításának újabb szakasza, 13 kilométeren át metrópótló buszok viszik az utasokat.

Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője elmondta, hogy szerintük nagyon rossz ötlet volt, hogy az ingyenes parkolással a városba csalogatták az autósokat, hiszen télen a fűtési időszakban amúgy is szmogos a levegő, ami a pedig a vírushelyzetben egyáltalán nem jön jól.

“A légszennyezettség segíti a kórokozók terjedését, a szennyeződéseken utaznak gyakorlatilag ezek a kórokozók, vírusok. Valamint az immunrendszert gyengíti, hogyha valaki huzamosabb ideig szennyezett levegőben tartózkodik, tehát ez lehet akár néhány nap, akár egy-két hét, de ez már jelentősen gyengíti az immunrendszernek a működését” - fejtette ki Szegő Judit.

Soproni Tamás, a VI. kerület polgármestere forgalomszabályozó eszközként tekint a parkolási díjra. “Nagyjából havonta 130 millió forint, napi ötmillió forint esik ki körülbelül a kasszából és azért is elképesztő ez, mert ez nem arról szól, hogy nekünk az önkormányzatnak legyen l’ar pour l’art pénze, hanem arról szól, hogy mi segítjük krízishelyzetben azokat a lakókat, akik rászorulnak. Rengeteg ember van, akik középosztálybeli módon éltek és most elvesztették az állásukat” - nyilatkozta a Heti Naplónak a polgármester. Szerinte az ingyenes parkolás “egy végtelenül buta, demagóg politikai lépés”.

Karácsony Gergely politikai célú intézkedésnek tartja az ingyenes parkolást. “Arra jó, hogy az önkormányzatok még nehezebb helyzetbe kerüljenek, meg arra is jó, hogy ennek a kamu kormányzás jegyében a kormány elmondhatja, hogy csinált valamit. Azt gondolom, hogy az ingyenes parkolás az semmiképpen nem segíti a védekezést, inkább nehezíti” - magyarázta a főpolgármester.

Nem csak a VI. kerületnek jelent bevételkiesést a parkolás. Az I. kerületben havi 100 millió forinttól esnek el, úgy, ahogyan a II. kerületben is. A III. kerületben tavasszal összesen 203 és fél millió forint volt a veszteség, most is hasonlóra számítanak. Az V. kerület nem közölt adatokat. A VII. kerületben havonta 125 millió forint nem folyik be. A VIII. kerületben 150–200 millió forintnyi parkolási bevételről lesznek kénytelenek lemondani havi szinten.

Ferencváros (IX. kerület) havi bevétele 103,5 millió Ft, ők ennyit bukhatnak. Zugló (XIV. kerület) a tavaszi hullám során összesen 750 millió forintot vesztett, most ennél is többre számítanak.

 

 

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink