Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2020-07-24 13:28:00

Index-ügy: nagyon kemény vita robbant ki élő adásban

Az ATV Egyenes beszéd című műsorában Németh Péter, a Népszava tiszteletbeli főszerkesztője és Stumpf András, a Válasz Online főszerkesztője értékelte a legnagyobb hírportálnál történteket.

Index-ügy: nagyon kemény vita robbant ki élő adásban
Fotó: Index

Mi történik az Indexnél? Az Origo, esetleg a Népszabadság sorsára jut a legnagyobb magyar hírportál, vagy egy egyszerű vállalati átalakítás kapott rossz fénytörést az elmúlt hetekben? Erre kereste a választ az Egyenes beszédben Rónai Egon Németh Péterrel és Stumpf Andrással csütörtök este.

Stumpf András szerint a Fidesz mindenhova szeret benyomulni, ahova be tud, és ahogy fogalmazott, jó ideje övék az Index, ám Simicska Lajos segítségével, akinek akkor éppen az Index megmaradása volt az érdeke, három évvel ezelőtt sikerült bebiztosítani a lap függetlenségét a Bodolai László vezette Magyar Fejlődésért Alapítvány közbeiktatásával. Ez a modell három évig működött, mielőtt az Index szerkesztősége átállította volna „veszélyben” állásra a szerkesztőség függetlenségét jelző barométert, miközben a Fidesz – ahogy Stumpf fogalmazott – lépésről lépésre közelebb került az Indexhez.

Stumpf András szerint van kormányzati szándék arra, hogy „fogva legyen az Index, ahogy minden más”, de valószínűnek tartja, hogy a kiadó nem az Origo sorsát szánja az Indexnek, de a jelen helyzetben nagyon is érthetőnek tartja, hogy az Index szerkesztősége politikai támadásként értelmezte a történteket. Ilyen helyzetben nem lehet elvárni emberektől, hogy ne hisztérikusan reagáljanak, és ne lássanak bele olyan háttértörténetet az eseményekbe az elmúlt 10 éves előzmények után, amit most belelátnak.

Németh Péter úgy látja: az események túlléptek azon a ponton, ahol Dull Szabolcs távozását pusztán kirakat-intézkedésnek lehetne nevezni. Van egy felhevült szerkesztőség és egy felhevült tulajdonos, amelyik nem feltétlenül logikus lépéseket tesz. Láttunk már példákat arra, hogy hogyan próbál különböző médiákat megszerezni vagy maga alá gyűrni a Fidesz, és Németh Péter szerint Orbán Viktor is nyilatkozott arról, hogy jó lenne az Indexet megszerezni.

Németh szerint ilyenkor „baromi erőssé válnak az összeesküvés-elméletek”, ilyen szerinte az is, hogy Dull elbocsátása jó ideje elő volt készítve, csak az uniós csúcsot várták meg vele.

Arra a felvetésre, hogy a szerkesztőség és a tulajdonos közötti konfliktus úgy kezdődött, hogy egy igazgatósági ülésen vitára bocsátott átalakítási elképzelés kiszivárgott a médiának, Stumpf András emlékeztetett: ez egy elvetett javaslat volt, de úgy szivárgott ki a sajtónak, mintha döntés született volna a végrehajtásáról. Németh Péter szerint viszont a kiszivárgott jelentés a szerkesztőség „atomjaira bontásáról” szólt, Stumpf András viszont úgy látta: a helyzet ennél árnyaltabb, hiszen megmaradt volna a szerkesztőségen belül a belpolitika mint mag, és a kultúrát, sportot és más rovatokat szerveztek volna ki.

Németh Péter szerint ha egy szerkesztőséget a tulajdonos erősnek lát, és politikailag is elfogadja, akkor nem fog hozzányúlni. Ehhez Stumpf András hozzátette: az Index a maga szegmensében ma piacvezető, ezért nehéz megindokolni a váltást, de szerinte az az érv, amivel Bodolai László Dull Szabolcs elbocsátását indokolta, „rendben volt” – vagyis hogy megszűnt a bizalom a kiadó és a szerkesztőség vezetője között –, hiszen a tulajdonos és a főszerkesztő viszonya egy hónapja nagyon megromlott. Ez szerinte egy érthető indoklás, és szerinte Szombathy Pál helyesen látta a szerdai Egyenes beszédben, hogy Bodolai és Dull közti kommunikáció nagyon rossz volt azt elmúlt időszakban.

Stumpf úgy fogalmazott: nem látott arra bizonyítékot, hogy bárki bele akart volna nyúlni az Index tartalmába, de ha azt nézzük, hogy hogyan lépdelt közelebb a hatalom, és hogy nála van az Indamédia révén a kasszakulcs, akkor az aggodalom szerinte érthető. Egy ilyen helyzetben külsős tanácsadók felbukkanásakor, legyenek akár jó szándékúak is, mint Stumpf András szerint Gerényi Gábor volt, akkor a szerkesztőség nem úgy fogja érzékelni, hogy itt fejlődés következhet be, hanem úgy, hogy tönkre akarják tenni.

Németh Péter szerint ha egy szerkesztőséget a tulajdonos erősnek lát, és politikailag is elfogadja, akkor nem fog hozzányúlni. Ehhez Stumpf András hozzátette: az Index a maga szegmensében ma piacvezető, ezért nehéz megindokolni a váltást, de szerinte az az érv, amivel Bodolai László Dull Szabolcs elbocsátását indokolta, „rendben volt” – vagyis hogy megszűnt a bizalom a kiadó és a szerkesztőség vezetője között –, hiszen a tulajdonos és a főszerkesztő viszonya egy hónapja nagyon megromlott. Ez szerinte egy érthető indoklás, és szerinte Szombathy Pál helyesen látta a szerdai Egyenes beszédben, hogy Bodolai és Dull közti kommunikáció nagyon rossz volt azt elmúlt időszakban.

Stumpf András meglepte Sztankóczy András távozása a Válasz Online-tól és csatlakozása az Index igazgatóságához. Több Sztankóczy-írást nem fognak közölni, meglepő húzásnak tartja hirtelen távozását, és hangsúlyozta, a Válasz Online-nak semmi köze az Index Zrt. ügyeihez. Ezzel együtt azt mondta: nem tudja összerakni a nagy összeesküvés-elméleteket a fideszes hatalomátvételről, hiszen Bodolai, Szombathy és Sztankóczy régi barátok.

Arra a kérdésre, hogy elkapkodja-e a reakciót az Index szerkesztősége, Stumpf András azt mondta: ilyen helyzetben nem szabad minősíteni az érintetteket, de ő az Index munkatársai helyében megvárná azt a pillanatot, amikor valaki bele akar szólni abba, hogy mi jelenhet meg.

Németh Péter szerint egy főszerkesztő rapid módon történő kirúgása jogosan jelentett vészjelzést a szerkesztőség számára. Stumpf András szerint Bodolai László komoly kommunikációs hibát követett el azzal, hogy egy napon bocsátotta el Dull Szabolcsot és vitte az Index Zrt-hez Sztankóczy Andrást.

Péntek délután kezdeményezte munkaviszonya megszüntetését az Index szerkesztőségének három vezetője, Tóth-Szenesi Attila vezető szerkesztő, illetve Munk Veronika és Haász János főszerkesztő-helyettesek. Távozásukkal egyidejűleg a szerkesztőség több mint hatvan munkatársa szintén kezdeményezte a felmondását. 

 

 

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink