Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2020-07-19 07:28:00

Kis fűszerboltból világmárka – a 125 éves Lavazza-sztori

A négygenerációs családi vállalkozás hihetetlen fejlődésen ment keresztül az elmúlt évszázadban: az innovációra, újszerű találmányokra való folytonos nyitottság, a márka iránti hűség és a derűs optimizmus – melyet a legnehezebb időszakokban is sikerült megőrizni – tartja őket mai napig a csúcson. A Hetek cikke.

„A minőséget nem ellenőrizzük, hanem létrehozzuk” – vallja a Lavazza cég, ami egy kis fűszerüzletből lett a világ egyik legnagyobb kávévállalata. Egy tipikus kép az alapítóról, Luigi Lavazzáról: áll a Föld minden tájékáról importált kávészsákok között, és nagy gonddal válogatja a legjobb minőségű kávészemeket saját keverékéhez. Szenvedélye, melyet családjára is ráragasztott, a folyamatos innovációra való képessége és a minőség iránti elkötelezettsége emelte őt torinói fűszerboltjából a világ vezető kávémárkái közé.

Sokáig úgy tűnt, Luigi álmaiból nem lesz semmi. Hiába költözött a Murisengo nevű észak-olasz kisvárosból Torinóba, tíz évig egyszerű munkásként dolgozott, nem sikerült boltot nyitnia. Ennek ellenére töretlenül kitartott amellett, hogy saját vállalkozást indít, így esténként kereskedelmi iskolába járt, és szorgalmasan gyarapította megtakarításait.

35 évesen végül elérkezett a nagy pillanat: otthagyta raktáros állását, és átvette a „Paissa Olivero” nevű kis fűszerbolt vezetését. Az üzlet hamar virágozni kezdett, Luigi pedig továbbgondolta az eredeti projektet: szerette volna, ha az egyik legkedveltebb termékük, a kávé válna az árusítóhely fő profiljává – ehhez azonban szüksége volt egy olyan innovatív ötletre, ami kiemelheti a kis boltot a konkurens nagy cégek közül.

1927-ben létrehozták a Luigi Lavazza S.p.A. céget, melynek alapító tagjai Luigi, felesége Emilia, és 9 gyermekük közül a három legidősebb voltak – két fiú, egy lány – mellyel elmondható, hogy a Lavazza cég öt alapító tagja közül kettő nő volt, 1927-ben.

Robbanásszerű növekedés a háború után

Miközben a nyers kávébab forgalmazása többnyire a nagy importőrök kezében volt, Luigi további újításokba fogott először a pörkölés, majd a csomagolás terén. Ő találta fel a két rétegből álló pergamencsomagolást, amely megőrzi a kávé teljes ízét, lehetővé téve ezáltal a nagyobb tételben történő vásárlást. Az automata pörkölőgépek megjelenésekor az első olasz felvásárlók egyike volt, és bár még mindig kis cégnek számítottak, mindenben a legmodernebb technikát vették igénybe.
Az egyre növekvő céget 1933-ban, 74 évesen adta át Lavazza három fiának, Mariónak, Giuseppének és Periclének, akik a feladatokat ügyesen megosztva követték apjuk tanácsait. A nyugdíjas évek azonban nem várt nehézségeket hoztak a megérdemelt pihenés helyett. Először a Nemzetek Szövetsége korlátozta Olaszországgal szembeni szankcióként a kávéimportot, majd a második világháború kirobbanása után Mussolini tiltotta be teljesen a gazdasági szankciók részeként.
1949-ben, 89 évesen elhunyt Luigi Lavazza, a cég „nagyapja”, fiainak azonban átadott mindent, amit a sikeres márkaépítésről tudni kell. Egy évvel később már mindenhol Lavazza-hirdetésekbe botlottak az olaszok: „Lavazza paradiso in tazza” (Mennyei íz a csészében) – olvasták az újságokban és hallották a rádióban.

Űrutazás Lavazza módra

Az ’50-es években újabb taggal bővült a cégvezetés Giuseppe fia, Emilio személyében, aki fiatalos lendülettel vetette bele magát a cég fejlesztésébe. Sosem látott összeget költöttek médiamegjelenésre, mindez azonban kifizetődőnek bizonyult: a pörkölt kávé ekkorra már egyet jelentett a Lavazzával. Luigi nem élhette meg azt a terjeszkedést, melynek eredményeként a vállalat egyedülálló módon napi 40.000 kg kávét gyártott, felülmúlva ezzel az összes olasz konkurens céget. 1965-ben a Lavazza megnyitotta Európa legnagyobb pörkölőüzemét Settimo Torinesében, innovatív újításaik pedig folyamatosan diktálták az iramot vetélytársaik számára. A pergamencsomagolás után a vákuumdobozolás is Lavazza-vívmány volt, szabadalmaztatott fémdobozaik már 1950-től nyomástartó fedéllel készültek. Ennek továbbfejlesztett változata a ma ismert vákuumcsomagolás, a világhírű Qualità Rossa kávékeverék már ennek köszönhetően őrzi meg aromáját.

Manapság

A cég a mai napig a Lavazza család kezében van, pedig a multik világában ez nem kis kihívás. A negyedik generáció által vezetett társaság a világ hetedik legnagyobb kávépörkölője, hat gyártóhelyen 2700 alkalmazottat foglalkoztat, és több mint 90 országban értékesít kávét. „Az a fontos, hogy szívvel-lélekkel vezesd a vállalkozást” – fogalmazta meg Emilio Lavazza, mit jelent számukra helyt állni a cégfúziók világában. A cég századik évfordulóján létrehozott kutatóintézet pedig tovább szövi Luigi álmait, folyamatosan azt keresve, hogyan válhatnak a világ legjobb minőséget nyújtó kávémárkájává.

A teljes cikket a Hetekben olvashatja el. 

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink