Rengeteg vállalat bojkottál: mi lesz a Facebookkal?
Több száz vállalat csatlakozott a Facebook ellen indított bojkotthoz. A vélemények viszont megoszlanak arról, hogy mennyire fogják megérezni Zuckerbergerék a kampányt. A BBC szerint sokkal több vállalatnak kell csatlakoznia a bojkotthoz ahhoz, hogy hatással legyen a Facebookra.
A rendőri brutalitás következtében május 25-én elhunyt fekete férfi, George Floyd halálát követően amerikai polgárjogi csoportok bojkottot hirdettek a gyűlöletkeltő reklámok ellen. Céljuk az volt, hogy a félretájékoztatás és a gyűlöletbeszéd elleni fellépésre szorítsák az online platformokat.
A „Stop Hate for Profit" kampány célja, hogy minél több nagycéget meggyőzzenek arról, hogy szüneteltesse hirdetéseit a közösségi platformon, így nyomást gyakorolva a szabályozás módosítása érdekében.
A Facebook és a Twitter részvényárfolyama is esett azt követően, hogy az Unilever - az amerikai elnökválasztás kampányában tapasztalt megosztásra és gyűlöletkeltésre hivatkozva - bejelentette, az év hátralévő részében felfüggeszti hirdetéseit a szóban forgó felületeken. A reklámbojkotthoz azóta több száz cég csatlakozott. A Coca-Cola is jelezte, hogy július 1-jétől legalább 30 napig felfüggeszti hirdetéseit a közösségi médiában. A kampányhoz csatlakozott a Ford Motor, a Microsoft, a Target, a Honda, a The North Face és a Starbucks is.
A bojkott részvevői kifogásolják, hogy a Facebook sok esetben felerősíti a gyűlöletet, és abból profitál, valamint azt is nehezményezik, hogy szabad utat engednek az antiszemitizmus, a fehér felsőbbrendűség vagy a klímaváltozás-tagadók hirdetőinek.
Megérezheti a Facebook?
De meg tudja állítani a bojkott a Facebookot? A bojkott meghirdetése után nemsokkal a Facebook részvényeinek ára 8 százalékkal esett, ez Mark Zuckerberg számára 6 milliárd font kiesést jelent. De anyagilag így sem fogja megrengetni a Facebookot a kampány. Az oldalnak ugyanis 70 milliárd dollárt volt a bevétele tavaly, és 8 ezer különböző cég és szervezet hirdet náluk.
A The Guardian szerint egyébként nincs a Földön olyan hatalom, amely képes elszámoltatni a Zuckerbergéket.
A lap szerint több oka is van annak, hogy nem lesz olyan káros a Facebookra a bojkott. Először is sok vállalat csak a júliusi hónapra vállalta a bojkottot. Másodszor pedig a Facebook reklámbevételeinek nagy része ezer és ezer kis- és középvállalkozásól származik. A középvállalkozások túlnyomó többsége pedig eddig még nem jelezte, hogy csatlakoznának a bojkotthoz.
A Digital Whiskey reklámügynökség stratégiai vezetője szerint rengeteg kisebb vállalkozás nem engedheti meg magának, hogy ne a Facebookon hirdessenek, hiszen a közösségi oldal hirdetőfelülete olcsónak számítan, és célzott hirdetési platformot kínál.
A BBC Today műsorában viszont David Cumming arról beszélt: a bizalom elvesztése és az erkölcsi kódex hiánya „elpusztíthatja az üzletet".
A BBC szerint akkor lehet igazán hatással a Facebookra a bojkott, ha ősszel is folytatódik és több nagyvállalat csatlakozik a kezdeményezéshez.
Vizsgálatot kezdeményeznek
Külső vizsgálatot kezdeményezett a gyűlöletbeszédet tartalmazó bejegyezések ellenőrzéséről kedden a Facebook, a cég a szakértők szerint így próbálja kifogni a szelet az ellene bojkottot hirdetők vitorlájából.
A Facebook bejelentette, hogy megbízzák a Media Rating Council (MRC) nevű, médiakutatásokkal foglalkozó céget annak felülvizsgálatával, hogy a portál megfelelően kezeli-e, illetve eltávolítja-e a gyűlöletkeltő bejegyzéseket és tartalmakat.
A Facebook helyi idő szerint pénteken bejelentette, hogy internetes közösségi hálózatán a jövőben megjelöli a szabályzatát sértő hírértékű tartalmakat, továbbá szükség esetén az amerikai elnökválasztással kapcsolatos bejegyzéseket és politikai reklámokat is ellátja olyan linkekkel, amelyek hiteles információkat tartalmazó oldalakra mutatnak.
A Facebook egyik szóvivője megerősítette: az új intézkedések értelmében ma már ilyen, hiteles szavazási információkra mutató linkkel látnák el Donald Trump múlt havi, levélszavazatokról szóló bejegyzését is. Trump akkor azt állította, hogy a levélszavazatok - amelyek széleskörű kiterjesztését a járványügyi helyzetre hivatkozva sokan szorgalmazzák - növelik a választási visszaélések kockázatát. Az üzenet a rivális Twitteren is megjelent, amely fel is hívta felhasználói figyelmét, hogy ellenőrizzék az ominózus bejegyzés valóságtartalmát.
A Facebookot sokan bírálták az elmúlt hetekben azért, mert nem lépett fel az elnök lázító hangvételű posztjaival szemben.
Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója leszögezte: az új szabályozás alól a politikusok sem jelentenek kivételt. Zuckerberg hozzátette: a jövőben letiltják mindazokat a rasszista és diszkriminatív hirdetményeket, amelyek valamely faji vagy vallási hovatartozás, szexuális orientáció vagy bevándorlói státusz alapján megnevezett csoportot mások biztonságát vagy egészségét veszélyeztető fenyegetésként tüntetnek fel.
atv.hu
Ajánlom