Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2020-07-07 05:50:00

Rengeteg vállalat bojkottál: mi lesz a Facebookkal?

Több száz vállalat csatlakozott a Facebook ellen indított bojkotthoz. A vélemények viszont megoszlanak arról, hogy mennyire fogják megérezni Zuckerbergerék a kampányt. A BBC szerint sokkal több vállalatnak kell csatlakoznia a bojkotthoz ahhoz, hogy hatással legyen a Facebookra.

A rendőri brutalitás következtében május 25-én elhunyt fekete férfi, George Floyd halálát követően amerikai polgárjogi csoportok bojkottot hirdettek a gyűlöletkeltő reklámok ellen. Céljuk az volt, hogy a félretájékoztatás és a gyűlöletbeszéd elleni fellépésre szorítsák az online platformokat.

A „Stop Hate for Profit" kampány célja, hogy minél több nagycéget meggyőzzenek arról, hogy szüneteltesse hirdetéseit a közösségi platformon, így nyomást gyakorolva a szabályozás módosítása érdekében.

A Facebook és a Twitter részvényárfolyama is esett azt követően, hogy az Unilever - az amerikai elnökválasztás kampányában tapasztalt megosztásra és gyűlöletkeltésre hivatkozva - bejelentette, az év hátralévő részében felfüggeszti hirdetéseit a szóban forgó felületeken. A reklámbojkotthoz azóta több száz cég csatlakozott. A Coca-Cola is jelezte, hogy július 1-jétől legalább 30 napig felfüggeszti hirdetéseit a közösségi médiában. A kampányhoz csatlakozott a Ford Motor, a Microsoft, a Target, a Honda, a The North Face és a Starbucks is.

A bojkott részvevői kifogásolják, hogy a Facebook sok esetben felerősíti a gyűlöletet, és abból profitál, valamint azt is nehezményezik, hogy szabad utat engednek az antiszemitizmus, a fehér felsőbbrendűség vagy a klímaváltozás-tagadók hirdetőinek.

Megérezheti a Facebook?

De meg tudja állítani a bojkott a Facebookot? A bojkott meghirdetése után nemsokkal a Facebook részvényeinek ára 8 százalékkal esett, ez Mark Zuckerberg számára 6 milliárd font kiesést jelent. De anyagilag így sem fogja megrengetni a Facebookot a kampány. Az oldalnak ugyanis 70 milliárd dollárt volt a bevétele tavaly, és 8 ezer különböző cég és szervezet hirdet náluk.

A The Guardian szerint egyébként nincs a Földön olyan hatalom, amely képes elszámoltatni a Zuckerbergéket.
A lap szerint több oka is van annak, hogy nem lesz olyan káros a Facebookra a bojkott. Először is sok vállalat csak a júliusi hónapra vállalta a bojkottot. Másodszor pedig a Facebook reklámbevételeinek nagy része ezer és ezer kis- és középvállalkozásól származik. A középvállalkozások túlnyomó többsége pedig eddig még nem jelezte, hogy csatlakoznának a bojkotthoz.

A Digital Whiskey reklámügynökség stratégiai vezetője szerint rengeteg kisebb vállalkozás nem engedheti meg magának, hogy ne a Facebookon hirdessenek, hiszen a közösségi oldal hirdetőfelülete olcsónak számítan, és célzott hirdetési platformot kínál.


A BBC Today műsorában viszont David Cumming arról beszélt: a bizalom elvesztése és az erkölcsi kódex hiánya „elpusztíthatja az üzletet".

A BBC szerint akkor lehet igazán hatással a Facebookra a bojkott, ha ősszel is folytatódik és több nagyvállalat csatlakozik a kezdeményezéshez.

Vizsgálatot kezdeményeznek

Külső vizsgálatot kezdeményezett a gyűlöletbeszédet tartalmazó bejegyezések ellenőrzéséről kedden a Facebook, a cég a szakértők szerint így próbálja kifogni a szelet az ellene bojkottot hirdetők vitorlájából.

A Facebook bejelentette, hogy megbízzák a Media Rating Council (MRC) nevű, médiakutatásokkal foglalkozó céget annak felülvizsgálatával, hogy a portál megfelelően kezeli-e, illetve eltávolítja-e a gyűlöletkeltő bejegyzéseket és tartalmakat.

A Facebook helyi idő szerint pénteken bejelentette, hogy internetes közösségi hálózatán a jövőben megjelöli a szabályzatát sértő hírértékű tartalmakat, továbbá szükség esetén az amerikai elnökválasztással kapcsolatos bejegyzéseket és politikai reklámokat is ellátja olyan linkekkel, amelyek hiteles információkat tartalmazó oldalakra mutatnak.

A Facebook egyik szóvivője megerősítette: az új intézkedések értelmében ma már ilyen, hiteles szavazási információkra mutató linkkel látnák el Donald Trump múlt havi, levélszavazatokról szóló bejegyzését is. Trump akkor azt állította, hogy a levélszavazatok - amelyek széleskörű kiterjesztését a járványügyi helyzetre hivatkozva sokan szorgalmazzák - növelik a választási visszaélések kockázatát. Az üzenet a rivális Twitteren is megjelent, amely fel is hívta felhasználói figyelmét, hogy ellenőrizzék az ominózus bejegyzés valóságtartalmát.

A Facebookot sokan bírálták az elmúlt hetekben azért, mert nem lépett fel az elnök lázító hangvételű posztjaival szemben.

Mark Zuckerberg, a Facebook vezérigazgatója leszögezte: az új szabályozás alól a politikusok sem jelentenek kivételt. Zuckerberg hozzátette: a jövőben letiltják mindazokat a rasszista és diszkriminatív hirdetményeket, amelyek valamely faji vagy vallási hovatartozás, szexuális orientáció vagy bevándorlói státusz alapján megnevezett csoportot mások biztonságát vagy egészségét veszélyeztető fenyegetésként tüntetnek fel.

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink