Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2020-02-23 05:50:00

Arató László: Az új kerettanterv nem más, mint a magyartanítás Trianonja

Már nem kötelező olvasmány Ottlik Gézától az Iskola a határon, a kémia tananyagba viszont bekerült a pálinkafőzés – egyebek mellett ez derül ki az új NAT-hoz kapcsolódó kerettantervekből. Az Oktatási Hivatal honlapján megjelent dokumentumokban több változás is van, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint azonban ezek csak „apró kozmetikázások”. Arató László azt mondta: az új kerettanterv nem más, mint a magyartanítás Trianonja.

Csak említés szintjén szerepel az új kerettantervben Ottlik Géza és az irodalmi Nobel-díjas Kertész Imre. Viszont – ahogyan azt már korábban is tudni lehetett – hangsúlyosabban szerepel benne a náci és a nyilas eszmék mellett a végsőkig kitartó Wass Albert és Nyírő József munkássága. Ottlik Géza "Iskola a határon" című regénye helyett így most Wass Alberttől az "Adjátok vissza a hegyeimet!" lesz kötelező olvasmány.

„Én káoszt látok. Koncepciótlanságot látok, ugyanakkor látok egy erős politikai, kormányzati kényszert, hogy tudniillik már legyen meg.” - Hiller István, az MSZP országgyűlési képviselője korábban az Egyenes beszédben így vélekedett az új alaptantervről. Tanárok és iskolák is tiltakoztak, volt olyan pedagógus, aki kijelentette: ha bevezetik az új NAT-ot, felmond.

„Ez a kerettanterv ugyanannyira nem kerettanterv, amennyire az alaptanterv nem volt alaptanterv.” - a kerettantervnek ugyanis csak a kereteket kellene kijelölnie, a jelenlegi anyag viszont szinte egyáltalán nem hagy mozgásteret a tanároknak – véli a Magyartanárok Egyesületének elnöke.

„Valójában ugyanúgy a magyartanítás Mohácsát illetve Trianonját jelenti ez a kerettanterv, mint a nemzeti alaptanterv. Az, hogy ajánlottként a nyilvánosság nyomására belekerült, de csak ajánlottként, azaz valójában tanítani nem lehet, az Iskola a határon vagy a Sorstalanság, az semmit nem jelent. Az egésznek a struktúrája úgy rossz, ahogy van.” - fejtette ki híradónknak Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke.

Az oktatáskutató szerint az új kerettanterv hatalmas mennyiségű tudásanyagot tartalmaz, ami megnehezíti a pedagógusok munkáját, és szinte lehetetlenné teszi az egyébként célként kitűzött interaktív tanulást.

„Minden egyes tantárgynak a bevezetőjében általában elég színvonalas szövegek vannak leírva, amelyekben bizony ezek az intenzívebb módszerek, tevékenykedtető módszerek ott szerepelnek, de csak ilyen általános előírásként, és akkor jönnek a konkrétumok, jön a tananyag, és ott látja az ember, hogy ezeket a gyönyörű elveket amiket a bevezetőben leírtak, ezeket képtelenség megvalósítani.” - mondta Nahalka István, oktatáskutató.

Közben a kémia kerettantervben is történt változás: a 7-8. osztályosok tananyagába bekerült a pálinkafőzés. Az indoklás szerint „az oktatás minden szakaszában törekedni kell az élményszerűségre, a tanulók számára releváns és érdekes problémák kémiai vonatkozásainak bemutatására, a gyakorlatban használható tudás elsajátítására”.

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink