Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-12-06 12:20:00

Kriminálpszichológus: a környezete tudhatta, mire készül a győri késelő

Végh József szerint a környezetnek nagyon fontos komolyan vennie a jeleket, mert egy ilyen erőszakos cselekedet nem egyik pillanatról a másikra alakul ki. Ráadásul sokkal több iskolai bántalmazás van, mint amennyi bekerül a médiába, vagy eljut a rendőrséghez.

 

Hármast kapott dolgozatára az a 17 éves győri diák, aki ezért megkéselte a matematika-fizika szakos tanárnőjét a győri Jedlik Ányos Középiskolában. Az atv.hu kiderítette: az egyébként jó tanuló fiút az osztálytársai megfékezték, de így is háromszor megszúrta a nőt, akit végül kórházba vittek.

A kórház tájékoztatása szerint a tanárnő sérülései nem életveszélyesek. Több szúrás érte, a mellkas sebészeti osztályon tartják megfigyelés alatt, de szerencsére a hátulról kapott szúrás sem érte el a tüdejét. A feldühödött támadót egyébként osztálytársai fékezték meg. Közülük nem sérült meg senki. A 17 éves fiú ellen emberölés kísérletének gyanújával eljárást indítottak.

„A bűncselekmény része a társadalmi fejlődésnek, változásoknak, tehát nem idegen a társadalmi mozgásoktól. Leképeződése annak a folyamatnak, ami ma zajlik Magyarországon, illetve a világban is általában” – mondta Végh József kriminálpszichológus az ATV Start című műsorában. Felhívta a figyelmet arra is, hogy növekszik a kommunikáción belül az agresszióval való kommunikálás, azaz az akaratunk érvényre juttatása agresszión keresztül.

„Nagyon fontos komolyan vennie a környezetnek a jelzéseket” – jelentette ki a szakember abból kiindulva, hogy ennél az esetnél is lehetett hallani, hogy amennyiben 4-esnél rosszabb jegyet kap, akkor ölni fog, vagy kést fog használni. „Kés volt nála, készülhetett rá, beszélhetett róla” – tette hozzá Végh József, hangsúlyozva, hogy sosem úgy indul a dolog, hogy a semmiből bekövetkezik a cselekmény, hanem mindig van valami előkészülete. 

„Leginkább érzelmi szinten hoznak döntéseket, és érzelmi szinten készülnek fel rá, aztán kezdik el kommunikálni finoman a környezet felé, hogy ez lesz vagy az lesz. Majd egyre inkább elköteleződnek a saját cselekedetük mellett érzelmileg, aztán pedig racionálisan is, és találnak elégséges érvet arra, hogy meg kell tenniük” – elemzi az ilyen esetek körülményeit a kriminálpszichológus. Szerinte igenis tudott a környezete arról, hogy a 17 éves fiúban van ilyen szándék.

Szerinte mindenkiben van egy érzelmi körfolyamat: „van egy telítődési fázis, van egy feszítési fázis, egy kiürülés, egy béke-nyugalom, amikor elgondolja, hogy mit tett, és aztán képes arra, hogy valami újat befogadjon”. A jelen esetben a béke-nyugalom fázisában manifesztálódott a fiúban, az hogy majd ebből tanul a tanára, és ezt nagyon érdekesnek tartja szakember.

Arra a kérdésre, hogy a fiú tettét befolyásolhatták-e az otthoni körülmények, Végh József azt mondta, alapvetően a bántalmazott gyermekek megtanulják az agresszió nyelvét beszélni, de nem követelmény, hogy valakit verni kell, ahhoz hogy agresszíven viselkedjen. „Az tény, hogy ha ilyen mintát lát, ilyen filmeket néz, ilyen filmeket játszik, akkor az ilyen ember könnyebben köteleződik el az erőszakos cselekmény mellett” – hangsúlyozta a kriminálpszichológus.

Azt reméli ugyanakkor, hogy ez a fiatalember végleg lemond az ilyen erőszakos cselekedetről, mert „az a tapasztalat, hogy akik sokáig fegyelmezetten élik az életüket, és csak egyszer követnek el ilyen cselekményt, azok általában neurotikus típusú emberek, és soha többet nem követnek el bűncselekményt. Meg fogja kapni a segítséget, csak igényelnie is kell” – tette hozzá.

Sokkal több az iskolai erőszak, mint amiről tudunk

 

Gyurkó Szilvia gyermekjogi szakértő arra hívta fel a figyelmet az ATV Start című műsorában, hogy sokkal többször fordul elő az iskolákban, hogy diákok késekkel vagy más eszközökkel fenyítik a társaikat, vagy a tanáraikat, mint ahányszor bekerül a médiába, vagy a rendőrség tudomást szerez róla.

Szerinte „azért szorul össze az ember szíve az ilyen eseteknél, mert tulajdonképpen kódolva van a rendszerbe”, ugyanis bár Magyarországon szigorúak a fegyverviselési szabályok, de a késekkel már más a helyzet.

Ráadásul az iskolák jól bezárják ezeket a történeteket, és nem engedik ki a nyilvánosság elé, nehogy rossz fényt vessen rájuk.

Az iskolai bántalmazások elharapózásának okát abban látja a gyermekjogi szakértő, hogy „mindenki végtelen feszítettségben van, túlterheltek a tanárok és tele vannak az iskolák olyan diákokkal, akikre nem igazán figyelnek oda, és a feszültségeik, amelyek akár a családból jönnek, akár a kortársközegből jönnek, ki tudnak ütközni.” És mivel az iskolában töltik a legtöbb idejüket, a feszültség ott robban ki azokkal szemben, akik őket provokálják.

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink