Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-11-21 05:10:00

Tesztidőszak után jöhetne a dugódíj és a dízelek kitiltása

Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes az ATV-nek azt mondta: már vizsgálják azokat a lehetőségeket, amelyekkel öt éven belül tisztább lehet Budapest levegője. Szakértők szerint: az érdemi forgalom-csökkentéshez több új fejlesztésre lenne szükség.

 

Jelenleg közel 200 ezer, ehhez hasonló dízel autó közlekedik a fővárosban – egyelőre korlátozás nélkül. A főváros azonban azt tervezi, hogy öt éven belül jelentősen csökkenti a budapesti légszennyezettséget – akár az idős dízelek kitiltásával, illetve dugódíj bevezetésével.

„Itt természetesen arról is beszélünk, hogy a tömegközlekedést fejlesztenünk kell, a kötöttpályás közlekedést kell fejlesztenünk, és az autósok számára olyan P+R parkolós megoldásokat tudjunk ajánlani, amivel népszerűbb, könnyebben használható, és átszállásmentesebb közlekedést tudunk felkínálni a tömegközlekedéssel”

– árulta el Dorosz Dávid, főpolgármester-helyettes.

A dízelek korlátozásának ügyében az első lépést még az előző városvezetés tette meg azzal, hogy szigorította a szmogrendeletet. A dugódíj bevezetésének pedig évtizedes előzménye van.

A Mobilissimus szakértője szerint a forgalom csökkentése számos fejlesztést és előkészítést igényel.

„Például kellene egy egységes tarifarendszer Budapestre, és a Budapesten túli agglomerációra, hogy ne kelljen valakinek két, vagy három jegyet, bérletet venni akkor, hogyha ő rendszeresen ingázik. Szükséges még az elővárosi vasút fejlesztése, ebben jármű-oldalon sok minden fog történni a következő években, és történt is. Ugyanakkor infrastruktúra-szolgáltatás oldalán azért elég komoly a lemaradás még mindig” – véli Ekés András mobilitási szakértő.

Az egykori közlekedési hatóság elnöke szerint Budapesten és az agglomerációban jelenleg a lakosság fele használ személyautót.

„Azt is azonban tudni kell, hogy Magyarországon a magyar gépjármű-állománynak az átlagéletkora az mintegy 14-15. Ez azt jelenti, hogy akár dízel autóra vetítve a személygépjármű-állománynak akár a 10-20 százaléka is érintett lehet, hangsúlyozva, hogy nem tudjuk pontosan, hogy hol húzzák majd meg a határt” 

– nyilatkozta Lovas Károly Róbert közlekedési szakértő.

A szakértők szerint az esetleges korlátozásokra a cégeknek, és a közösségi közlekedésnek is fel kell készülnie. A fővárosban ugyanis főleg dízel kisteherautókkal szállítanak árut, a budapesti autóbuszok 97 százaléka pedig jelenleg szintén dízelüzemű.

atv.hu

Ajánlom

További belföldi híreink