Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-07-23 09:55:00

Óriási bajban a német autóipar – mi lesz a magyar gazdasággal?

Jelentősen visszaesett a hazánkban is jelenlévő, német autógyártók termelése, mint ahogyan összességében az EU-ban is visszaesett a kereslet. Ez utóbbi kb. 8-10%-kal csökkent az idei év első félévében, ami akár egymillió autóval kevesebb eladást is jelenthet. Ha emellé még a kínai piac is visszaesik, akkor az még jobban „betehet” a német autógyártóknak, amelynek hatása a magyar gazdaságra nézve sem lenne elhanyagolható.

Óriási bajban a német autóipar – mi lesz a magyar gazdasággal?

Egyre többet hallani arról, hogy az autóipari termelés visszaesik. Szlovákiában például már komoly létszámleépítések is voltak emiatt. Ezzel kapcsolatban Várkonyi Gábor autóipari szakértő azt mondta az ATV Egyenes beszéd című műsorában, hogy „a magyar gyárak egyelőre kitartanak”. A kecskeméti gyár második fázisa ugyanakkor nem épül meg, és ez már egy „következmény” szerinte.

Ettől függetlenül – szemben Németországgal, ahol több tízezres leépítéseket jelentettek be – Magyarországon még nem küldtek el embert emiatt.

Rónai Egon közbeszúrta, az Európai Autógyártók Szövetsége szerint 8%-kal esett vissza az új járművek iránti kereslet az első félévben. Várkonyi Gábor szerint itt több százezer autóról van szó, majd hozzátette: az európai autóipar évente 12-15 millió darab gépjárművet állít elő. A szakértő ugyanakkor emlékeztet: az európai piac folyamatosan veszt a jelentőségéből, és akkor lesz igazán probléma az ágazatban, ha a kínai piac, ahol ma még korlátlanul lehet „pénzt keresni”, elkezd lassulni és ez „találkozik” majd a kereslet alacsony szintjével, miközben más területekre is pénzt kell majd fordítaniuk a gyártóknak.

Dávid Ferenc eközben megjegyezte: az Európai Unióban az első félévben nagyjából 8 millió autót adtak el – és ha 8-10%-os visszaeséssel számolnak –, akkor ez közel van az egymillió autóhoz, amennyivel visszaeshetett a piac. Dávid Ferenc – arra reagálva, hogy Magyarországot hogyan érintheti egy esetleges visszaesés – azt felelte, hogy hazánkban 700 vállalkozás van kapcsolatban a járműgyártással, ezek összesen nagyjából 100-120 ezer embert foglalkoztatnak. Emlékeztetett arra is, hogy a magyar GDP 4-5%-át adja az autógyártás és egy jelentősebb visszaesésnél hazánk is határozottan megérezheti a folyamatokat.

Bár létszámleépítések még nem voltak a magyar autóiparban, azt már lehet tudni – mondta Dávid Ferenc –, hogy a Mercedesnél a kölcsönzött munkavállalókkal nem újítottak szerződést. De azt is megjegyezte, hogy ezek az autógyárak például a városok részeivé váltak azzal, hogy szerepet vállaltak a helyi sport- vagy kulturális életből is. Nekik köszönhetően pedig nem csak az adott régió életszínvonala, de a bérek is elkezdtek emelkedni.

Ajánlom

További belföldi híreink