Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-07-02 15:58:00

Vajon miért halasztotta el a szavazást a kormány? - megkérdeztük Hiller Istvánt

A köznevelési törvény módosítása az “arculcsapása” lett volna az alternatív Waldorf-iskoláknak, hiszen az kötelezővé tenné a hagyományos osztályozást a számukra, a NAT-tól pedig csak 30 százalékban térhetnének el. Ezzel “a szabadság utolsó kis köreit vagdosná” a kormány - Hiller Istvánt kérdeztük, mit gondol, miért kérte a kormány a mai parlamenti végszavazás elhalasztását.

Vajon miért halasztotta el a szavazást a kormány? - megkérdeztük Hiller Istvánt

Csak a legkomolyabb “vész” esetén veti be a kormány, hogy másfél órával egy törvény végszavazása előtt nyújt be olyan módosító indítványt, hogy halasszák el a voksolást. Ez nem egy elegáns dolog” – mondta Hiller István a parlament MSZP-s alelnöke, volt oktatási és kulturális miniszter ma, miután megkérdeztük, mi a véleménye arról, hogy a kormány visszavonta a köznevelési törvény módosítására benyújtott javaslatát, kicsivel a tervezett zárószavazás előtt.

A szakmai apparátus nem tájékoztatta a kormányt?

Hiller István maga is csodálkozott azon, hogy körülbelül délelőtt fél 11-kor lett volna a szavazás az ellenzék és a szakma által is kritizált oktatási törvénymódosításról, és a kormány részéről az utolsó “pillanatban”, valamivel reggel 9 óra után kérték a voksolás elhalasztását. Ilyen nagyon ritkán fordul elő, hiszen a módosító javaslat egy meghatározott parlamenti rendszeren fut végig, amíg végül eljut a T.Házban a zárószavazásig, a szakbizottságok is megtárgyalják, a plenáris ülésen pedig általános és részletes vitát követően voksolnak a módosításokról. Miután a kormány indoklás nélkül kérte a zárószavazás elhalasztását, egyelőre nem lehet tudni, hogy min szeretnének változtatni, egy meglévő részt elhagyni, vagy új tartalmú szövegrészt beiktatni.
Hiller István feltételezése szerint az EMMI, illetve a szakmai apparátus valószínűleg nem tájékoztatta a maga konkrétságában, részletesen a kormányt arról, hogy a módosításoknak milyen következménye lehet.

Ismert, hogy a módosításokkal lényegében megszüntetnék a rugalmas iskolakezdést és a magántanulói státuszt, emellett megszűnne a tantestület véleményezési joga az igazgatói kinevezések előtt.
 
“Arculcsapása” a Waldorf-iskoláknak
 
Hiller István két lényeges módosításról beszélt. Az egyik, hogy az iskolákban a szöveges értékelés helyett kötelezővé vált  volna a hagyományos skálán 1–5-ig való osztályozás. Ez az alternatív iskolák „arculcsapása” lett volna – mondta Hiller István a Waldorf-iskolákra és oktatási módszerre utalva. Ez elsősorban az alternatív iskolákat érintette volna hátrányosan. Annyiban mindenképp, hogy “ha nem is tiltja be őket”, de elvenné annak a szakmai szöveges értékelésnek a lehetőségét, melynek komoly pedagógiai funkciója van, ami a stressz nélküli tanulást valósítja meg és jobb teljesítményre  ösztönzi az iskolásokat.

Ez a törvénymódosítás a közoktatásban meglévő utolsó „szabadság kis köreit vagdossa” – fogalmazott Hiller István emlékeztetve, hogy körülbelül 10-12 ezer diák jár mindössze alternatív iskolákba, Waldorf-oktatásban, csak töredéke részesül a magyar iskolásoknak. Ezért is lehet azt mondani, hogy az EMMI-ben a módosító-javaslatok megfogalmazói “túllőttek a célon”, hiszen elenyésző százalékát érintenék csak a tanulóknak a változtatások - tette hozzá a szocialista politikus.

A köznevelési törvénymódosítás másik neuralgikus pontja lett volna, hogy az alternatív iskolák az oktatás során maximum 30 százalék erejéig térhettek volna el a központi, Nemzeti alaptantervben lefektetett követelményektől, már ami „az alternatív kerettanterv tantárgyi struktúráját” illeti.

Érdekesség, hogy a parlament előtt fekvő szövegben érvényes maradt volna az is, hogy az iskola saját, egyéni tantervet dolgozhat ki.

Összességében Hiller István úgy látja, nyilván olyan nagy volt a szakmai és a politikai felháborodás is a tervezett változtatások miatt – az EMMI-javaslat pedig a következményeit tekintve talán annyira nem volt átgondolva –, hogy maga a kormány jobbnak látta elhalasztani a szavazást a változtatásokról.

Belső fideszes körökben is lehetett olyan ellenérzés a módosításokkal szemben, melyek végül közrejátszottak a döntés elhalasztásában, hiszen a kormány felesleges konfrontációt vállalna be az alternatív Waldorf-iskolákkal.

További belföldi híreink