Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-06-12 19:25:00

Kérdések sorát hagyta hátra a Hableány tragédiája

Bár a Hableányt már kimentették, akadtak hibák a nyomozati cselekményekkel kapcsolatban – többek között erről beszélt Magyar György ügyvéd és Tarjányi Péter biztonságpolitikai szakértő az Egyenes beszéd című műsorban. Magyra szerint a Viking átfestése – ha igaz – börtönbüntetést is vonhatna maga után, majd hozzátette azt is, hogy külön bizottsággal modelleztetné le hajószerencsétlenséget.

„Vannak hibák és vannak problémák” – ezt mondta a biztonságpolitikai szakértő a magyarországi hajókatasztrófával kapcsolatban az ATV Egyenes beszéd című műsorban. Többek között az is kérdést vet fel szerinte, hogy egy budapesti vízi baleset kapcsán mennyi a reakcióideje a rendőrségnek, a katasztrófavédelemnek. A mentési és kiemelési munkálatokhoz hozzátette: „gigászi küzdelem volt”, és úgy véli, a belügyminisztérium döntésére láthatta el a TEK a munkálatokat. Majd kiemelte: bár kevesen tudják, de a TEK soha nem dolgozik egyedül, mert titkosszolgálattal, szakszolgálatokkal, szakértőkkel és egyéb szakemberekkel vannak kapcsolatban, attól függően, hogy mire van éppen szükség. Szerinte ez a több éves válságkezelői tudás miatt végezhették ők a mentést.

Magyar György eközben már arról beszélt, hogy „szarvashiba” történt a nyomozati cselekményekkel kapcsolatban. A matróz családjának jogi képviselője korábban azt nyilatkozta, hogy elképzelni sem tudja, hogy mi indokolja azt, hogy a Viking szállodahajó nem áll egy helyben, nem emelik ki, és nem vetik alá egy nagy vizsgálati körnek. Szerinte a hajó nyomokat hordozhat akár a víz alatti részén is. A műsorban hozzátette: ez a bűncselekmény kategóriáját is súrolja, mert a bűnpártolás gyanúja is felvethető. Ha ugyanis valaki engedélyt adott arra – tette hozzá –, hogy a bizonyítás eszköze elhagyja a helyszínt, és ne álljon rendelkezésre a vizsgálatoknál, akkor felelős is van. Ha az is igaz, hogy átfestették, akkor az bűnpártolás, amelyet szándékosan lehet elkövetni és börtön is jár érte – folytatta az ügyvéd.

Magyar azt vizsgálná, hogy miért nem foglalják le a Vikinget, és autós hasonlattal próbálta érzékeltetni, hogy egy autós baleset után sem hajt el az ember a kocsijával, mert vizsgálat indul.

Tarjányi Péter szerint sem egyszerű „szépészeti” beavatkozásról van szó az átfestéssel kapcsolatban. Tekintve, hogy a nagyobb hajó elsodorta a Hableányt, komoly szakértőknek kellene megszólalnia egy vádhatósági eljárásban, a szakértőknek pedig – a vizsgálat céljából – a hajóra van szükségük ilyen esetben. Magyar György eközben reális lehetőségként mutat rá a hajó esetleges kiemelésére, bár erre Magyarországon nincsen esély, és ebben az esetben az alsó fenékelemeket nézhetnék meg. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a nyomok egy idő után eltűnnek. Az ügyvéd szerint igazságügyi szakértői bizottsággal kellene lemodellezni azt, hogyan is történt a baleset.

Mindketten úgy vélik, hogy a koreaiaknak abban igazuk van, amikor sérelmezték a Viking le nem foglalását. Tarjányi elmondta: a mentési rész az a belügyminisztérium-rendőrség-katasztrófavédelem trióhoz tartozik.

További belföldi híreink