Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-06-03 18:07:00

A dél-koreai búvárok bemennének a hajóroncsba, a TEK még nem engedné

A búvárok egyre jobban meg tudják közelíteni az elsüllyedt turistahajót, de a roncsok belsejébe nem mehetnek be. A hajó kiemeléséhez a jelenleg Komáromban várakozó Clark Ádám úszódarura van szükség, ám az a magas vízállás miatt egyelőre nem tud elindulni.

A dél-koreai búvárok bemennének a hajóroncsba, a TEK még nem engedné

A reggeli órákban még alig volt mozgás a múlt szerdán elsüllyedt kirándulóhajó környékén. A magyar és koreai szakemberek azonban már lázasan készültek arra, hogy a búvárokat lejuttassák a 9 méter mélyen fekvő roncsokhoz. A mentést irányító TEK főigazgatója szerint szinte minden eszköz rendelkezésre áll, de az 50 tonna teherbírású úszódaru nem alkalmas a roncs kiemelésére, ezért meg kell várni, hogy a vízszint további csökkenése után Komáromból elindulhasson a 200 tonnás teherbírású Clark Ádám daru.

A mentésben résztvevők egyetlen dilemmája, hogy megpróbálják-e egyben kiemelni a hajót, vagy a holttestek kiemelésre koncentráljanak. A búvárok a sodrás csökkenése miatt már el tudtak távolodni a létrától, de a látótávolság gyakorlatilag 0 centiméter, így érdemi munkát még nem tudtak végezni.

„Amennyiben ezen munkálatok kapcsán holttestek kerülhetnek elő, vagy kerülnek elő…megteszünk mindent annak érdekében, hogy a kegyeleti szempontokat maximálisan szem előtt tartva tudjuk ezt a műveletet végrehajtani…a hajóroncsba való behatolás szigorúan tilos…teljesen életveszélyes művelet, de ebben egyetértünk a koreai partnereinkkel”

 – közölte Hajdú János, a Terrorelhárítási Központ főigazgatója.

A Dél-Koreai Köztársaság budapesti nagykövetségének katonai attaséja viszont arra kérte a magyar hatóságokat, hogy engedélyezzék a dél-koreai búvároknak, hogy behatoljanak a hajóroncsba, ugyanakkor elfogadják a Terrorelhárítási Központ azon irányelvét, hogy a legfontosabb a merülő búvárok életének védelme. A diplomata arra kérte a Duna mentén élőket, hogy azonnal jelentsék, ha bárhol holttestet vagy holttestre utaló nyomokat találnak.

A szél is közrejátszhatott a balesetben?

Nyíri Iván, a Magyar Búvár Szakszövetség elnöke elmondta: „Nagyon erős nyugati, északnyugati szél volt a Dunán, és egy ilyen óriási hajónak a felülete, oldalfelülete az úgy működik, mint egy vitorla. Egy ilyen erős széllökés pár másodperc alatt is 3-4 méterrel arrébb tudja tolni a nagy hajót, a szél nagyon komoly szerepet játszhatott ebben”.

A szakember szerint a szállodahajó speciális orrkiképzése miatt a nagyobb hajó nem félrelökte, hanem maga alá gyűrte kisebb kirándulóhajót, amelynek így esélye sem volt a vízen maradni.

Hajókatasztrófa: Elkezdődtek a felderítő merülések

Közben a TEK hétfő este kiadott egy közleményt, melyben leírták, hogy a ma délelőtti merülés során találtak egy holttestet a búvárok, amit később fel is hoztak a felszínre.

atv.hu

További belföldi híreink