Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2019-01-19 05:10:00

Sereghajtók vagyunk a V4-ben, a románoknak már nem kifizetődő Magyarországra jönni

Kétórás figyelmeztető sztrájk volt pénteken az Audi győri gyárában. A dolgozók legalább 75 ezer forintos béremelést szeretnének. Azt mondják, így érnék el a környező országokban dolgozók jövedelmét. Az Audi például csehországi dolgozóinak 28 százalékkal többet fizet, mint itthon. Belgiumban pedig a magyar fizetés több mint háromszorosát adják.

Kétórás figyelmeztető sztrájkot tartottak péntek délelőtt az Audi győri üzemében. A dolgozók jóval az inflációt meghaladó béremelést szeretnének.


„Alapvető követelésünk a 18 százalékos, minimum 75 ezer forintos alapbéremelés, a választható béren kívüli juttatás mértékének 787 ezer forintra történő emelése"

- mondta Németh Sándor, az Audi Hungária Független Szakszervezet elnöke.

A győri munkások követeléséhez tudni kell, hogy az Audi Csehországban 25 százalékkal fizet többet, mint idehaza. Szlovákiában 28 százalékkal, Lengyelországban pedig 39 százalékkal magasabbak a bérek, Belgiumban pedig 3,6-szorosak a fizetések.

A kiskereskedelemben is folynak bértárgyalások.

"Mi a 40 százalékos béremelést tartanánk reálisnak, ami közel bruttó 280-300 ezer forint lenne" - mondta Bubenkó Csaba, a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke.

A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének adatai szerint a 350 ezer munkavállaló bére jelenleg 10-15 százalékkal elmarad lengyel kollégáikétól

A BKV szakszervezetei 15 százalékos béremelést szeretnének elérni idén.

Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke azt mondta az ATV Híradónak: „Javult a helyzet, de ez annak köszönhető, hogy az elmúlt két évben jelentősebb béremelést hajtott végre a vállalat, ami egyébként országosan, az ágazaton belül is megvalósult. Láthatóan, ennek következtében javult a létszámhelyzet is.”

Egy kezdő buszvezető alapbére a BKV-nál jelenleg nettó 200 ezer forint, ami a túlórákkal elérheti a nettó 300 ezer forintot. Megaállapodás esetén sofőrök alapbére 20-25 ezer forinttal emelkedne.

A MÁV-nál már lezárult a bértárgyalások első köre. A dolgozók átlag bruttó fizetés 5 éve 180-200 ezer forint volt, amely mostanra 260 ezer forintra nőtt, a cél a 300 ezer forint. A magyar mozdonyvezetők bére a túlórákkal eléri a 600 ezer forintot, Szlovéniában ugynakkor 640 ezer forint az alapbér. A magyarországi magán vasúttársaságoknál is 100 ezer forinttal magasabb a bér, mint a MÁV-Startnál.

„Január 29-én lesz a következő tárgyalás, ahol a tulajdonosi felhatalmazással elképzelhető, hogy születhet megállapodá. Tehát abban egyetértettünk, hogy egy oldalon állunk a munkáltatóval, ő is látja bérfeszültségeket, ő is látja a létszámhiányból adódó feladatait” - mondta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke.

A MÁV is megegyezésre törekszik. Biber Anett, a MÁV szóvivője azt mondta kameránknak: „Az biztos, hogy az eddig bevált gyakorlatot folytatni kívánja a vasúttársaság, tehát, hogy az alanyi jogon megadott bérfejlesztésen felül még bizonyos munkakörök esetében szükséges differenciált bérfejlesztés, hogy megfelelően rugalmasan tudjunk reagálni az egyes munkaerő-piaci kihívásokra.”

Pogátsa Zoltán szerint az elmúlt 5 évben átlagosan 4,5 százalékkal nőttek a bérek, a piaci szektorban nagyobb, az állami szektorban kisebb mértékben. A régióban jelentős munkaerőhiány van. A közgazdász hozzátette: „Most már a visegrádi országok közül mi vagyunk az utolsók, de még mindig jelentősen magasabbak a bérek, mint mondjuk Romániában vagy Bulgáriában. A nem EU-tag Ukrajnához vagy Szerbiához képest meg aztán pláne.”

A közgazdász szerint emiatt továbbra is megéri Ukrajnából munkaerőt toborozni, míg a románoknak már nem kifizetődő Magyarországra jönni.

atv.hu

Csatlakozzanak az ATV Viber csatornájához, itt!

További belföldi híreink