Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2018-12-09 06:20:00

Kis Skála-történet: így lett kínai a legendás magyar áruházlánc

Budapest központjában új Skála Áruház nyílt, a tulajdonosok kínai befektetők. A Heti Napló stábja amellett, hogy letesztelte az új épületet, számtalan régi emléket is felidézett a gulyásszocializmus egyik legismertebb márkájával kapcsolatban.

Ma már kis túlzással minden kerületben van egy hipermarket, de a Skála a hetvenes évek közepén nehezen volt elképzelhető Budapesten. Nyúl László alapító Heti Napló című műsorában elmondta, amikor belevágott, őt sem biztatták sok jóval.

„Minden szakfolyóirat mondta, hogy csődbe fog menni, mert Budapesten a Rákóczi úton lehet kereskedni” - mesélte a riportban.

A Skála csapatában viszont volt egy nagyon agilis vezető, aki az áruház felépítése után lett ismert, ő volt az idén elhunyt Demján Sándor. Az üzletembert „előrevivőként” jellemezte Nyúl László, neki volt köszönhető, hogy nyugati színvonalú, elismert áruház lett a Skálából, amely az első klimatizált hipermarketként várta a vásárlókat. A Skálában használhattak először bevásárlókocsikat, ami annyira újszerű volt, hogy a találékony magyar vevők sokszor haza is vitték azokat. Nyúl Sándor a Heti Naplónak elmondta, annak idején minden nap nézték a konkurens Centrum áruházakhoz tartozó Corvin Áruház mutatóit, az volt a minimum, hogy legalább 50 százalékkal többet kell hozni a riválisnál.

A műsorban megszólalt ”Skála Ági”, azaz Komjáthy Ágnes is, aki az Áruház első háziasszonya volt.

Elmondása szerint eleinte nem akarta vállalni a munkát, de Demján Sándor addig győzködte, amíg rá nem bólintott a feladatra.

A szuperáruházban az egyik legfőbb cél az volt, hogy minden olyat áruljanak, ami máshol nincs, vagy csak ritkán van. Ha például nem volt elegendő TV készülék a gyáraknál, akkor beszerezték az alkatrészeket, és saját üzemükben összerakták belőle a Skála TV-t, Olaszországból friss paradicsomot hoztak még novemberben is, de ők kezdték el gyártatni a legendás trapper farmert is.

A budai Skála sikere akkora volt, hogy újabb áruházat kellett építeni, ez lett a Metró a Nyugati téren. A nyitásnál hatalmas tömeg gyűlt össze, a kezdet utáni pár napban voltak olyanok, akik nem tudtak bejutni az új áruházba.
Nyúl Sándor több relikviát is bemutatott L. Dézsi Zoltánnak, előkerült egy Skála Kópés fogkefe, a legendás kártyanaptár, és több, közel negyven esztendős bevásárlószatyor is.

A Skála Budapest épületét 2007-ben lebontották, a márkanév azonban megmaradt, a kínai befektetők pedig a Deák tér és az Astoria között megnyitották az új áruházat. Riporterünk bement, hogy megnézze a kínálatot, a riportból kiderült: a választék nagyjából megfelelt egy nagyobb kínai bolténak.

Felmerül a kérdés, 2018-ban van-e létjogosultsága egy skála áruháznak, a főváros szívében?

Nyúl László elmondta, hogy ha jól tudják belőni az árakat és a választékot, akkor kiépülhet az „új” Skála vevőbázisa. Egy nagy hátránya viszont van az új áruháznak, lehetetlen parkolóhelyet találni a közelében. Ez a Heti Napló riporterének sem sikerült.

atv.hu

További belföldi híreink