Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2018-11-17 06:20:00

Felmondás az ügyfélkapun keresztül: megdöbbentő, de szabályos

Szilvia és Katalin. Mindketten november elején veszítették el a munkájukat. Szilvia 10 évig dolgozott a nyugdíjfolyósítónál, Katalin 40 évig. A Heti Napló riportja.

Felmondás az ügyfélkapun keresztül: megdöbbentő, de szabályos

Gulyás Gergely kancelláriaminiszter még október közepén jelentette be, hogy valóban tervezik a tömeges létszámleépítést a közigazgatásban. Aztán október 29-én meg is jelent az a kormányhatározat, miszerint a minisztériumoknál foglalkoztatottak körében 2600 munkakörre kiterjedő létszámcsökkentést rendel el a kormány, a miniszterek irányítása vagy felügyelete alá tartozó szerveknél pedig 4210 állást szüntetne meg.

Dávid Ferenc, a Vállalkozók Országos Szövetségének korábbi főtitkára szerint Magyarországon egy túlméretezett, lusta és rendkívül drága államapparátus működik. Szerinte, ha egy informatikus vagy egy ügyfélszolgálati előadó feleslegessé válik egy-egy önkormányzatnál, akkor egészen biztos, hogy a versenyszféra rögtön ráveti magát, az üzleti szférában ugyanis hatalmas a munkaerőhiány.

A probléma itt nem is feltétlenül a leépítéssel van, hanem a módszerrel. Egyrészt: évek vagy évtizedek óta beszélnek arról, hogy szükség van leépítésre. Ha viszont ez a tömeges létszámcsökkentés nem egyik napról a másikra történt volna meg és nem olyan módon, ahogy, akkor valószínű most nem ülne otthon több ezer kétségbeesett ember.

És akkor a módszerről. Az elmúlt napokban folyamatosan jelentek meg azok a cikkek, miszerint megalázóan bocsátották el az embereket. Például: volt, aki az ügyfélkapun tudta meg, hogy kirúgták, vagy olyan is előfordult, hogy a vidéki munkavállalókat Budapestre rendelték elvileg egy konferenciára, ahol közölték velük, hogy holnaptól nem számítanak a munkájukra.

A Heti Naplóban megszólal a két gyerekét egyedül nevelő Szilvia, akit a munkaidő lejárta előtt 15 perccel tettek utcára, valamint Katalin is, aki 40 év munkaviszony után, miután megtudta, hogy hamarosan leépítésekre lehet számítani, ő saját maga ajánlotta fel, hogy inkább őt rúgják ki egy fiatalabb helyett. Kirúgták.

Tóth Balázs Gergely ügyvéd szerint teljesen szabályos az, ha a munkáltató az ügyfélkapun keresztül kézbesíti a köztisztviselő részére a felmondást. Ha a munkavállaló letölti, átveszi a tárhelyén ezt a dokumentumot, akkor aznap kézbesítésre került, ha nem veszi át, akkor egy újabb értesítést kap, ha ekkor se veszi át, akkor a második értesítést követő 5. napon ez kézbesítettnek tekinthető. És onnantól számít a felmentési ideje és a végén a jogviszony megszűnése.

2017 májusától ugyanis kötelesek a tisztviselők ügyfélkaput létrehozni és az elérhetőségeket a munkáltató részére megadni. Onnantól fogva pedig az ügyfélkapu már nemcsak a saját ügyintézésére szolgálhat, hanem például arra is, hogy a munkáltató ezen keresztül rúgja ki az adott személyt.

Dávid Ferenc szerint olyan, hogy kirúgás, nincs, legalábbis szebb, ha nem így mondjuk, és főleg nem év végén, amikor az emberek a legkevésbé sem számítanak arra, hogy majd pont karácsonyra veszítik el a munkájukat.

És pont erről van szó. Ha ezek az emberek nem köztisztviselők lennének, akkor olyan eljárással, ahogyan az most történt, el sem lehetne őket bocsátani. Mert, ha valaki mondjuk egy multinál, vagy bárhol máshol dolgozik, a munkáltatónak kötelessége megindokolnia a felmondást: nincs megelégedve a munkájával, bizalomhiány lépett fel vagy bármi, a lényeg az, hogy valós indokot kell felhozni. Itt viszont indoklás sem szükséges. Sőt, ugye ahogyan hallottuk: az is szabályos, ha mindez az ügyfélkapun keresztül történik, miközben a mit sem sejtő tisztviselő éppen a szabadságát tölti.

Tóth Balázs Gergely szerint kijelenthető, hogy egy köztisztviselő sokkal kiszolgáltatottabb, mint egy versenyszférában hasonló beosztásban dolgozó munkavállaló, például sokkal könnyebb megválni tőle.

További belföldi híreink