Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2018-11-08 16:11:00

Túl hangosak a mentők? Megnéztük, mekkora a zajterhelés a város különböző pontjain

A KRESZ és a belső szabályozások is szigorúan meghatározzák, milyen hangerővel szirénázhatnak a mentők, tűzoltók vagy a rendőrök. A mentők túl hangos szirénája miatt az elmúlt hónapokban megszaporodtak a lakossági panaszok, sőt, az Index szerint az az igény is felmerült, hogy éjszaka a mentők halkabban szirénázzanak. Egy mentősofőr most videóüzenetben válaszolt a panaszokra.

Túl hangosak a mentők? Megnéztük, mekkora a zajterhelés a város különböző pontjain

Kormos Anett humorista még a nyáron olvasott fel egy, a Mentőknek írt szemrehányó levelet, amelyben egy nyugdíjas könyvtáros a túl hangos szirénára panaszkodott. Azóta ezt többen is megtették.

„Ezzel tudatjuk a forgalom többi résztvevőjével, hogy beteggel, vagy beteghez sietünk. Ők ilyenkor félrehúzódnak, ilyenkor már közösen segítünk annak, aki bajban van, és ez egy nagyon jó dolog – mondja Őri-Kiss Zsolt mentős.

Az Index a napokban arról írt: külföldön már több helyen bevezették az úgynevezett éjszakai üzemmódot a megkülönböztető jelzéseket használó autók – így a mentők - számára.

Győrfi Pál az OMSZ szóvivője elmondta: a sziréna lehalkítása -könnyű belegondolni-  életveszélyes is lehet, hiszen ebben az esetben még kevésbé észlelik a közeledő autót, a KRESZ pedig előírja, hogy hány decibellel kell szólnia a szirénának ahhoz, hogy elsőbbséget élvezhessünk.

A magyarországi, közel 50 éves rendelet szerint a szirénának minimum 98 decibel hangnyomással kell szólnia, hogy biztonságosan tudjon haladni a forgalomban, Győrfi Pál szerint az átlag a 100 decibel körüli érték. A mentőállomás udvarán, a kocsival szemben állva a Híradó stábja 88 decibelt mért.

A Híradó kíváncsi volt arra is, hogy a város forgalmas csomópontjain – sziréna nélkül – mekkora az állandó zajterhelés. A Nyugati pályaudvaron például egy villamos mellett a mérő 93,6 decibelt mutat, sziréna nélkül.
Villamos nélkül 80 körüli értékeket mértünk. Néhány kilométerrel arrébb, a Keleti pályaudvarnál a forgalom alapzaja közelítette a 90 decibelt, a Honvédkórház előtt, a Hungária körút mellett viszont a mérő alig ment 83 decibel fölé.

Zách Dániel, a Totalcar újságírója szerint a közlekedési kultúrán kellene elsősorban változtatni, és több tiszteletet adni azoknak, akik a mentőkhöz hasonló speciális feladatokat látnak el.

atv.hu

További belföldi híreink