Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2018-08-19 14:03:00

Így nézhet ki a Honvédség által vásárolt gép belülről

Tudjuk róla, hogy a honvédség vette, de titkos, hogy kitől, és mennyiért, mint ahogyan az is, hogy hogyan néz ki a belseje. Az ATV Heti Naplójában Dézsi Zoltán szakértők segítségével kísérelte meg azonosítani a honvédségi gépet, amelyet sokan szállítógépnek álcázott kormánygépnek tartanak.

Így nézhet ki a Honvédség által vásárolt gép belülről

Az MTI szerint egy könnyű futár- és szállítógépről van szó, kisebb kötelékeket lehet vele szállítani. A Heti Naplóban megszólaló pilóta szerint viszont „teljes mértékben kizárt, hogy a Falcon 7X-en más is repüljön, mint magas rangú politikusok és katonák”.

Pető György szerint „Alapvetően ez egy üzleti felhasználású gép, tehát üzletemberek használják. Nagyon nagy távolságokat repül le, több mint 12 órát tud a levegőben lenni. És nagyon ritkán van az, hogy más célra használják, mint politikusok, vagy üzletemberek szállítására.”

A Heti Napló munkatársa szerette volna megismerni az inkriminált gépet és megtudni valódi funkcióját. Levelet írt a Honvédelmi Minisztériumba. Arra volt kíváncsi, hogy kitől, mennyiért és milyen célra vették a Falcont. Meg azt is kérte, hogy mutassák meg a Heti Napló stábjának.

A tárca sajtóosztálya válaszul azt írta, hogy nem áll módjában nyilatkozó személyt biztosítani.

Maga a Falcon 7X fantasztikus műszer, majdnem 15 ezer méter magasságig tud emelkedni, és csaknem 1000 kilométert röpül óránként. Három hajtóműve van, ami nagyon biztonságossá teszi, és olyan 54 millió dollár a listaára. Nagyon népszerű a politikusok körében, még Putyinnak is van ilyen.

Mivel, ahogy korábban már szó volt róla, a HM-nek nem állt módjában nyilatkozót biztosítani, így a Heti Napló egy magát felfedni nem akaró repülési szakembert kért meg arra, hogy próbálja beazonosítani a magyar Falcont.

A szakember szerint a gépet 2010-ben gyártották, és olyan 20-25 millió dollár, vagyis 5 milliárd forint körül lehetett az ára. Ő is azt gondolja, hogy nem futár, hanem kormánygép lesz, amely amúgy –mint írta- akár jó befektetés is lehet, mert meg lehet spórolni a gépek bérleti díjait.
De ha ez így van, akkor miért tagadja a HM olyan vehemensen, hogy kormánygép a Falcon?
Ha stimmel a beazonosítás, akkor rekonstruálható a Falcon ülésrendi grafikája és a belseje. Ezt be is mutatjuk a Heti Napló riportjában.

A gépvásárlást egyébként indokolttá tette, hogy a Falcon elődje, az orosz Antonov, amelyet Göncz Árpádtól Áder Jánosig minden magyar köztársasági elnök használt, már valóban sok problémával küzdött.

Az Antonov nemcsak hangos volt, hanem nagyon lassú is. 400-450 kilométer/per órával tudott repeszteni, vagyis nagyjából a felére volt képes, mint a Falcon, és nem ez volt az egyetlen baj vele. Novák András, az ATV külpolitikai szakértője szerint nagyon kicsi a hatótávolsága az Antonovnak. „Amikor Bagdadba repültünk, le kellett szállni Athénban, utána Cipruson, majd Ammanban, végül Bagdadban. A 3-4 órás utat 9-10 óra alatt tette meg.”

Az Antonov korszak végét egy 2016-os eset jelentette. Áder János csíksomlyóra utazott volna a búcsúra, ám az akkor 36 éves kormánygép csütörtököt mondott, és nem tudott felszállni.

A kormánygép csak nálunk számít tiltott szónak, hiszen Európában majd mindenhol van ilyen. A kis országok közül például van ilyen a cseheknél, lengyeleknek, szlovákoknál, és a szerbeknél is.
Repülős körökben ugyanis már járja az a pletyka, hogy a Honvédelmi Minisztérium hamarosan újabb Falconnal gazdagodik. Hogy ez igaz-e, vagy valóban csak pletyka, azt nem tudni, de az biztos, hogy vannak a piacon eladó 8-10 éves Falcon repülőgépek. Ezek azok, amelyeket kisebb alku után nyomott áron lehet megvásárolni.

atv.hu

További belföldi híreink