Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2018-07-13 06:05:00

Repülő taxik építésére adott megbízást a Pentagon

Vezető nélküli repülő taxikat épít két startup cég az amerikai hadsereg pénzéből.

Repülő taxik építésére adott megbízást a Pentagon

Az elmúlt évben a Kitty Hawk és a Joby Aviation vállalat összesen közel 2 millió dollárt kapott a Pentagon Védelmi Fejlesztés Kísérleti Egysége (DIUx) nevű szervezettől, melynek célja, hogy az amerikai katonaságot a feltörekvő technológiák mielőbbi felhasználásában segítse, bár abban az időben sem a cégek, sem a DIUx nem hozta nyilvánosságra a támogatást.

A Kitty Hawk Cora nevű kísérleti légi taxijának honlapja hangsúlyozza annak a városi közlekedési kihívások megoldásában betöltött szerepét: „a Cora arról szól, hogy mennyi időt tudunk megspórolni a forgalom felett szárnyalva”.

A DIUx kis elektromos repülőgépekre vonatkozó elképzelése kevésbé a Vissza a jövőbe, inkább a Szárnyas fejvadász című filmére emlékeztet. A személyi légi jármű finanszírozási programját részletező dokumentumban ugyanis a következőket olvashatjuk: „ezek a járművek különféle speciális taktikai alkalmazásokat kínálnak, a gyors indítás / leállítás mellett halk hanggal, a támadási erő többféle járművön és automatizált rendszeren keresztüli elterjesztésével.”

A Joby Aviation tavaly januárban 970 000 dollárt kapott a DIUx-tól, míg a Kitty Hawk néhány hónappal később kapta meg az 1 millió dollárt – áll kormányzati honlapokon.

Úgy tűnik azonban, hogy egyik vállalat sem fogy ki a pénzből. Larry Page – a Google milliárdos társalapítója – pénzeli a Kitty Hawk vállalatot, míg a Joby februárban 100 millió dolláros beruházási fordulót zárt le, hagyományos kockázati-tőke társaságok segítségével.

Bár sok startup cég van– köztük az Uber, az Airbus és a Boeing –, amelyek egymással versenyezve repülőgép-ipari vállalatokat hoztak létre, valamint elektromos, függőlegesen fel- és leszálló (e-VTOL) taxikat fejlesztenek, ezek közül a Kitty Hawk és Joby projektjei tűnnek a legígéretesebbeknek.

A szövetségi légügyi hatóság (FAA) által korábban be nem jelentett kísérleti légi alkalmassági bizonyítványok pontosan meghatározzák, hogy a légi járműveket hogyan és hol tesztelik.
A Cora 12 helikoptertípus rotorját kombinálja a függőleges fel- és leszálláshoz, a szárnyakat és a farok rotorját pedig a hagyományos vízszintes repüléshez használja.

Habár a Kitty Hawk tájékoztatása szerint a Cora végsebessége 150 km/h és hatótávolsága 100 km, az FAA alkalmazása szerint elérheti a 240 km/h sebességet is és az akkumulátor élettartama 19 perc. Ez kevesebb, mint 240 kilométeres hatótávolság lenne, bár a légi járműnek 10 perc (legfeljebb 40 kilométer) tartalékereje van.

atv.hu /The Guardian

További belföldi híreink