Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2018-07-13 07:00:00

Az ellenzék mindaddig veszíteni fog, amíg nem képes radikalizálódni?

Ha magas a részvétel, ha alacsony, a Fidesz – úgy tűnik – magasan veri a mezőnyt. Legalábbis ezt láthattuk a hétvégi budapesti időközi választásokon, és az országgyűlési voksoláson áprilisban. De mit kezdhet ezzel a helyzettel az ellenzék?

Az ellenzék mindaddig veszíteni fog, amíg nem képes radikalizálódni?

Ha sokan mennek, ha kevesen, a Fidesz általában tarol

Furcsa módon az utóbbi időszakban az alacsony és magas részvétel is Fidesznek kedvezett a különböző választásokon. A múlt héten Budapest két kerületében is az urnákhoz járultak az emberek. Józsefvárosban polgármestert választottak, ahol a részvételi arány 23% lett.

Mindeközben az V. kerületben is véleményt nyilvánítottak az emberek, igaz, itt „csak” egy önkormányzati képviselőt kellett választaniuk. Hasonlóan a VIII. kerülethez, alacsony volt az érdeklődés, a szavazásra jogosultak mintegy 20%-a látogatta meg a szavazóhelyiségek valamelyikét. A fideszes jelölt itt is tarolt: kétharmados többséggel tettek hitet mellette a belvárosi polgárok.

Áprilisban az is kiderült, hogy nemcsak alacsony részvételnél tarol a Fidesz, de akkor is, ha kirívóan sokakat mozgat meg egy szavazás. Az országgyűlési választáson az emberek rég nem látott tömegei járultak az urnák elé, némelyik szavazókörben még a hivatalos „zárás” után is kígyóztak a sorok. Sokan azt gondolták, hogy a meglepően magas részvétel az ellenzéknek kedvezhet, majd jött a „meglepetés”: harmadjára is kétharmaddal húzta be az országgyűlési választásokat a Fidesz-KDNP.

A „csodafegyver”: a nagyobb erőforrás és a rendíthetetlen törzsszavazói tábor

Boros Tamás politikai elemző két tényezőben látja a Fidesz sikerének okát. A Policy Solutions stratégiai igazgatója azt mondta: a Fidesz népszerűsége alapesetben is magasabb, mint az ellenzéké, emellett pedig úgy véli: magán- és állami pénzek, illetve eszközök járulnak hozzá ahhoz, hogy minél hatékonyabban végezzék a mozgósítást. Abban ugyanakkor nincsen nagy meglepetés szerinte, hogy milyen arányban viszik el szavazóikat az urnákhoz, hiszen a Fidesznek olyan törzsrétege van, akit bármikor tud mozgósítani. Olyannyira, hogy az országgyűlési választáson még bővítették is táborukat.

Tóth Csaba, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója, és Tóth Erik, a Nézőpont Intézet elemzője hasonlóképpen vélekedik. Előbbi szerint sincs általános összefüggés a részvételi arány és a választási siker között. Tóth Erik azt is hozzátette: a Fidesz a legprofesszionálisabb módon felépített, és leghatékonyabban működő szervezet. Éppen ebből vezette le azt, hogy mind a magas részvételt hozó országgyűlési, mind az alacsony aktivitást mutató, múlt heti józsefvárosi és V. kerületi helyhatósági voksolásokkor győzni tudott.

Juhász Péter milliókat gyűjtött az online térben, az ellenzéknek is ez lehetne a követendő példa?

Tóth Csaba szerint addig nehéz változást várni, amíg a Fidesz ennyire népszerű, miközben az ellenzéki szavazók továbbra is megosztottak és apolitikusak. Az ellenzéki pártoknak pont az lett volna a dolga szerinte, hogy hogy azonosítsák a szavazóikat, eljuttassák hozzájuk az üzeneteiket és „elvigyék” őket szavazni.

A választásokhoz kapcsolódóan már korábban is többször hangoztatták, hogy míg a Fidesznek szinte korlátlan erőforrások állnak a rendelkezésére, addig az ellenzéki pártoknak nincs elég erőforrásuk. A kérdésre, hogyan lesznek mégis képesek áttörni ezt a gátat, hogy a voksolásokra mozgósítani legyenek képesek, Tóth Csaba úgy vélte: nincs minden veszve, példaként az Együtt Facebookos kampányát hozta fel. A közösségi médiában történő gyűjtést mindenképpen érdemes lenne megpróbálni, mivel több pozitív példát is láttunk már, elég a Kétfarkú Kutyapárt, vagy az Együtt előbb is említett kampányára gondolni.

Radikális üzenetek kellenek, akár olyan, mint Botka László elhíresült szlogenje

Boros Tamás szerint az erőforrások mellett a témák és ügyek is fontosak, de emellett arra is szükség van, hogy – ahogyan fogalmazott – az ellenzék meghekkelje a Fideszt vagy áttételesen a médiát is. Ehhez viszont bizonyos fokú radikalizmusra is szükség van; ezt pedig nehéz úgy „szállítani”, hogy a baloldali pártok önképe szerint ők a „mérsékelt” politikai erők. Ilyen „radikális” szlogenekre példa szerinte az MSZP mint Botka László miniszterelnök-jelölti időszakában vitt „Fizessenek a gazdagok!” szlogenje, amely visszatetszést váltott ki sokakban, de alkalmat adhatott volna a baloldali választóknak az azonosulásra is. A Policy Solutions stratégiai igazgatója szerint az ilyen típusú üzenetek működhetnének, hiszen utólag is ez maradt meg az emlékezetekben, minden más ugyanis „annyira puha volt, hogy leesett és elfelejtettük.”

További belföldi híreink