Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2018-05-07 14:11:00

Aligha változik a kormány oktatáspolitikája

A magyar írásbelivel megkezdődtek az érettségi vizsgák. Nahalka István oktatáskutató elmondta az ATV Start műsorában, hogy minden megmérettetés megviseli az embereket, de az érettségi azért is túltesz sokmindenen, mert kiszámíthatatlan, hogy mivel kerül szembe a diák.

Az érettségin az általános műveltség színvonalát mérik fel, amely minden gyereknél különböző, ezért ez a rendszer nem a legtökéletesebb erre a célra, állapította meg az oktatáskutató.

Megemlítette, hogy az irány, amit évek óta alkalmaznak, vagyis a kompetencia-alapú érettségi, jó, hiszen nem csak a gyerekek tudását, ismereteit kérik számon, bár néhány területen  erősíteni kellene rajta. Azt is megállapította, hogy jelentős különbség van az érettségizett, és a nem érettségizett fiatalok további életútja között, és ez nem szerencsés. A magyar oktatási rendszerben erősen működik az esélyegyenlőtlenség, a szelekció.

Azt a jelenséget jó dolognak tartja, hogy a magyar diákok jelentős része külföldön folytatja felsőszintű tanulmányait, ezzel csak az a gond szerinte, hogy sokan nem akarnak utána visszajönni az országba, és itthon kamatoztatni a tudásukat. Említést nyert, hogy a magyar elit középiskolák nagyon magas szintű oktatást nyújtanak  azon kevés számú diáknak, akik megengedhetik maguknak, hogy oda járjanak. De ott van a középréteg, akikkel nem foglalkoznak eléggé.

Szó volt arról is, hogy mostantól három minisztérium is felelős lesz az oktatásért. A felsőoktatás az innovációs minisztériumhoz kerül, a szakképzés a gazdaságiból lett pénzügyi tárcánál marad, a közoktatás pedig az EMMI-nél. Nahalka szerint ez a szerkezeti változás semmi változást nem fog jelenteni, ha a koncepció nem változik. A gond abban jelentkezik, ha az oktatás különböző ágai különböző helyekre kerülnek, mert így lazul az együttműködés, amire nagy szükség lenne.

Úgy véli, érdemi változást az hozna, ha csökkentenék a centralizációt az oktatásban.

Vissza kell adni a szabadságot az iskoláknak, a pedagógusoknak, az iskolai vezetőknek, jelentette ki.

A szakmunkásképzés erőltetése nem hozott változást, folytatta az oktatáspolitikus.

"Miközben minden országban arra törekszenek, hogy minden szakmunkás szerezzen általános műveltséget, hogy a későbbiekben továbbtanulhasson, addig mi a végzés után közvetlen végezhető munkához szükséges tudást próbáljuk beleverni a gyerekek fejébe, egy szörnyen szelektív, esélyegyenlőtlenséggel túlterhelt rendszerben, ami abszolút sikertelenséget jelent" - közölte.

Tájékoztatott arról, hogy a minimális iskolai végzettség az érettségi, amivel egyáltalán boldogulni lehet az életben. De egyre inkább szükség van a felsőfokú végzettségre, tette hozzá.

Az álommunkát a legkiválóbb egyetemek elvégzése után lehet a legsikeresebben elérni, de az élet során a folyamatos tanulásra, felnőttképzésre nagyobb hangsúlyt kellene fektetni, jelentette ki Nahalka István.

atv.hu

További belföldi híreink