Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2016-03-17 07:32:00

Röpködtek a tízmilliók az ORÖ irodái körül

Beázott mennyezetek, megrepedt főfalak, nehezen megközelíthető és túlárazott épületek – borzalmas állapotban vannak a Híd a munka világába szövetkezet irodái. Az ingatlanok felkutatásáért és különböző háttértanulmányok elkészítéséért ráadásul súlyos milliókat fizetett az Országos Roma Önkormányzat. A szerződések egy része az atv.hu birtokába jutott, a legtöbben Farkas Flórián aláírása látható.

Idén januárban bombaként robbant a hír, hogy beengedték az újságírókat a Híd a munka világába szövetkezet hírhedt, Gellérthegy utcai székházába. Az elegáns budai székházban a projektet hirdető plakátok és szóróanyagok tömkelege fogadta a látogatókat, az irodák üresek voltak, a székek pedig még be voltak csomagolva. A sajtó munkatársai – fűtés nem lévén – télikabátban járták be az épületet.

Vajda László, az Országos Roma Önkormányzat elnökségi tagja akkor sajtótájékoztatót is tartott a kísértet-irodaházban, ahol többek között arról beszélt, hogy az épületben 26 millióért végeztek felújításokat, és 31 millió forintért vettek oda bútorokat.


Hozzátetette továbbá, hogy a budapesti, központinak szánt iroda mellett a gödöllői, a pécsi, a zalaegerszegi és a salgótarjáni iroda sem működik. 

Mindegy, hogy bérlet vagy saját

Az atv.hu birtokába jutott dokumentumok szerint tényleg nem csak a budapesti irodaházzal vannak óriási problémák. Az Országos Roma Önkormányzat azt vállalta, hogy kialakítja a Híd a munka világába projekt ellátásához szükséges infrastruktúrát: 8 irodát létesít (1 központi és 7 regionális), biztosítja azok felszerelését, berendezését, továbbá megteremti a feladatellátás technikai feltételeit (számítógépek, telefonok, stb.).

Az ingatlanbecsléshez kapcsolódó szakértői anyag szerint a vidéki városokhoz vonatkozásában elsősorban földszinti, könnyen megközelíthető olyan irodákat kerestek, amelyekben 3-5 fő dolgozhat együtt. Szükséges továbbá, hogy legyen az épületekben ügyfélfogadó és oktatóhelyiség 20-25 fő részére, és az ezekhez tartozó teakonyha és mellékhelyiség. Elsősorban eladó ingatlanokat kerestek, de nem zárták ki a bérlés lehetőségét sem.

Gödöllő: Az alapoktól kezdődnek a hibák

Az Emberi Erőforrások Minisztériumának 2016. február 1-én kelt – és az atv.hu birtokába került – jegyzőkönyve többféle visszásságról is beszámol, amelyeket a minisztérium munkatársai tártak fel a Híd a munka világába projekt regionális irodáinak helyszíni szemléi során.

A gödöllői ingatlan bejárására 2016. január 25-én került sor, két héttel azután, hogy beengedték a sajtót a fővárosi, központi irodába. Az irodáért 25 millió 500 ezer forintot fizettek, a pályázati útmutatóban előírt értékbecslést azonban nem találták meg a helyszínen. Az ingatlan besorolása ráadásul „kivett üzlet, gazdasági épület, udvar”, ami nem is felel meg a regionális iroda funkciónak.

A jogszabályokban továbbá előírják, hogy a közfeladatot ellátó ingatlanoknak akadálymentesítettnek kell lennie. Az ellenőrzés során ez nem volt megoldott az irodánál, amely egyébként 600 méteres sétával közelíthető meg a gödöllői HÉV-megállótól.


Az ingatlan állapota továbbá annyira rossz állapotú – nedvesek és repedtek a teherhordó falak – hogy felújítás esetén az alapozás feltárására is szükség lesz. Az irodában egyébként csak a WC-n van ajtó, amelyet teljesen fel kell újítani. 

Az Emmi jegyzőkönyve szerint ahhoz, hogy az épületet a mai előírásoknak és követelményeknek megfelelő állapotúra hozzák, még nagyjából 22-25 millió forintot kell elkölteni felújítási munkákra. Mint írják, a várható kb. 47,5-50,5 millió forintos teljes bekerülési költségnél lényegesebben kedvezőbb áron kitűnő állapotú, akár új építésű belvárosi irodát is vásárolhattak volna. Érdekesség továbbá, hogy a budapesti irodához hasonlóan ide is leszállították a bútorokat, azonban a helységek bútorozása, illetve az informatikai rendszerek üzembe helyezésen nem történt meg.

Salgótarján: Nem alkalmas a funkciók ellátására

A Vajda László által említett másik, Salgótarjáni Híd a munka világába irodát egy nappal a gödöllői után ellenőrizték a minisztérium munkatársai. A roma önkormányzat 13 millió 500 ezer forintos vételáron jutott hozzá az ingatlanhoz, ami iroda besorolású, tehát funkcióját tekintve megfelelne a kívánalmaknak. Ugyanakkor itt sem megoldott az akadálymentesített közlekedés, hiányzik továbbá az akadálymentesített illemhely is. 


A jelentés szerint az irodának szánt épületrészben semmilyen jel nem utal arra, hogy alkalmas a pályázatban vállalt tevékenységekre:

nem alakították ki a szükséges infrastruktúrát, nincsenek megteremtve a feladatellátás technikai feltételei (számítógépek, telefonok, bútorok), arról nem is beszélve, hogy az épületen nincsenek elhelyezve az EU-s tájékoztató táblák. Az ingatlan állapota a helyszíni szemle alapján közepes, nem alkalmas irodai funkciók ellátására.

Zalaegerszeg: A kevesebb néha több

Ezek után már nem meglepő, hogy a zalaegerszeginek szánt iroda szintén alkalmatlan a pályázatban vállalt funkcióra. Az ingatlan állapota itt is, felújítást igényel, eszközök, bútorok viszont nem találhatók a helyszínen. Az akadálymentesítés természetesen itt sincs megoldva, továbbá van olyan válaszfal az irodában, aminek kérdéses a stabilitása. Ezek után mellékes, hogy nem készültek el az arculat-elemek, és nem helyeztek el EU-s táblákat az épület külsején.

A zalaegerszegi irodának mégsem ez a legnagyobb problémája.

Az ingatlanért összesen 17 millió 900 ezer forintot fizettek, a gond csak az, hogy két külön helyrajzi számon álló helységből áll, amit utólag nyitottak egybe. Viszont a pályázati útmutató szerint egy helységben csak egy ingatlan elszámolása lehetséges, önmagában pedig egyik helységcsoport sem alkalmas a kívánt funkciók betöltésére. Az Emmi jelentése megjegyzi, hogy a roma önkormányzat semmilyen lépést nem kezdeményezett az összevonás érdekében.

Pécs: Menthetetlen az iroda
 
A pécsi irodához 22 millió 270 ezer forintos áron jutott hozzá a szövetkezet. A helységcsoport eredetileg lakásként épült, 1997 óta irodaként funkcionál. És itt jön elő a visszatérő probléma: az akadálymentesítés. Ez a gond azonban ebben az esetben megoldhatatlan, köszönhetően a lépcsőház kialakításának.


Tragikomikus, de az ingatlan műszaki állapota egyébként – a többi regionális irodáéval ellentétben – elfogadható, így azonban soha nem tud megfelelni a közhasznú építményekre vonatkozó követelményeknek. 

Az eszközöket, bútorokat egyébként elhelyezték, az iroda használatban van, tömegközlekedéssel és autóval is jól megközelíthető. Energetikai tanúsítvány ugyanakkor nem áll rendelkezésre, így nincs információ a várható üzemeltetési költségekről. Részletkérdés, de az arculati elemek sem a külsőben, sem a belsőben nem készültek el, és itt sincs elhelyezve az uniós emlékeztető tábla.

Milliókat fizettek az irodák felkutatására

Az atv.hu birtokába jutott szerződés szerint Farkas Flórián, az Országos Roma Önkormányzat korábbi elnöke egy ócsai céget bízott meg 2013 májusában azzal, hogy kutassák fel a központi és regionális irodáknak megfelelő ingatlanokat, továbbá készítsék el az értékbecsléseket.


A roma önkormányzat pályázati pénzből összesen 5.683.250 forintot fizetett ezért a tevékenységért a vállalkozónak. 

Kifizettek továbbá 10.033.000 forintnyi összeget egy budapesti cégnek azért, hogy készítsen el egy háttértanulmányt „Központi és regionális irodák informatikai infrastruktúra programja” címen. Szintén a miniszteri biztos megrendelt egy háttértanulmányt a projektirodák állapotfelmérésére és a budapesti központi iroda értékbecslésére, 5.435.600 forintért.

farkas flóriánFarkas Flórián
Ugyancsak Farkas Flórián bízott meg egy szolnoki székhelyű céget, hogy készítse el a már említett 8 iroda belsőépítészeti és bútorozási tervét, bruttó 9.779.000 forintért. A szerződést szintén 2013 májusában kötötték meg, a számlát pedig ugyanazon év októberében teljesítették is. Egy másik birtokunkba jutott szerződés alapján a projektirodákba bruttó 31.189.625 forint értékben rendeltek bútorokat, a dokumentumot szintén Farkas Flórián írta alá.

Betelt a pohár az Emminél

Ahogy arról portálunk is beszámolt, az Emberi Erőforrások Minisztériuma március 8-án közölte: szabálytalanságok gyanúja miatt elállt az Országos Roma Önkormányzattal a Híd a munka világába projektről kötött szerződéstől. A kedvezményezetteknek vissza kell fizetniük a lehívott támogatási összegeket, mintegy 1,6 milliárd forintot.

Az atv.hu birtokába jutott több tucatnyi szerződés, melyet a Híd a munka világába keretein belül kötött meg az Országos Roma Önkormányzat. Az általunk idáig feldolgozott szerződések együttes értéke nagyjából 300 millió forintot tesz ki, a dokumentumok 80 százaléka háttértanulmányok elkészítésére ad felhatalmazást.

További figyelemreméltó tény, hogy az általunk megismert 24 nagy összegű szerződésből 19-et Farkas Flórián írt alá – nagyjából 220 millió forint értékben, a többit pedig az Országos Roma Önkormányzat akkori hivatalvezetője, Dobóvári Ildikó.

Ajánlom

További belföldi híreink