Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2016-02-23 15:46:00

PSZ: Elindították a sztrájkkészültség felmérését

A pedagógusok sztrájkbizottságának határozott szándéka a megegyezés a kormánnyal, ugyanakkor a 25 pontos követelésükre adott minisztériumi megállapodás-tervezet egyelőre "nem ebbe az irányba mutat" - közölte Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke kedden az MTI-vel. Közben megtartották a köznevelési kerekasztal második ülését is.

PSZ: Elindították a sztrájkkészültség felmérését
Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke

Az érdekvédő kifejtette: tárgyalási és megállapodási pozícióban a kormánnyal a pedagógusok sztrájkbizottsága van, az általuk megfogalmazott 25 pont felöleli a köznevelés problémáit, amögé szakmai és civil szervezetek, valamint a Tanítanék mozgalom által képviselt 750 intézmény is felsorakozott.

Hozzátette:

a sztrájkbizottság elindította a sztrájkkészültség felmérését, azonban még szó nincs arról, hogy meg is hirdette volna a munkabeszüntetést.

A sztrájkbizottság határozott szándéka, hogy megállapodjon a kormánnyal a 25 pontos követelésükről, de a szaktárca által pénteken hozzájuk eljuttatott megállapodás-tervezet "nem ebbe az irányba mutat". A szakszervezeti vezető közlése szerint a 25 pont közel felére nem reagáltak, és a másik fele sem konkrét irányokat tartalmaz, s igen távoli időpontokat jelöltek meg.

Jelezte: ezen a héten a 25 pontos követelésüket szintén megállapodás-tervezetbe öntik, ehhez a megyei szervezetektől bekérték a javaslatokat és egyeztetnek a sztrájkbizottság másik két szakszervezetével is.

Megjegyezte: a PSZ a köznevelési kerekasztal munkájában továbbra sem vesz részt, a sztrájkbizottság keretei között kívánnak tárgyalni.


A kerekasztal munkacsoportjai szerinte a 25 pont kidolgozását segítik, de döntést nem hoznak, az irányt pedig "megszabják számukra".

Palkovics: Egy héten belül megoldják a Klik finanszírozási problémáit

Egy héten belül megoldás születhet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) finanszírozási problémáira - mondta Palkovics László oktatási államtitkár a köznevelési kerekasztal második, kedden a fővárosban tartott ülése után. A tanácskozáson a fenntartói munkacsoport a Klik átalakítására tett javaslatot és állami beavatkozást kezdeményezett.

a köznevelési kerekasztal második ülése. (fotó: mti)A köznevelési kerekasztal második ülése. (Fotó: MTI)
Palkovics László - aki hatékonynak minősítette a tanácskozást - az ülés után tartott sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva elmondta, nincs vita abban, hogy a Klik finanszírozási nehézségekkel küzd,

a hiány 17 milliárd forint, a problémára egy héten belül szeretnének megoldást találni.

Az MTI kérdésére jelezte: ezt az összeget teljes egészében kipótolják majd, az átalakítások során arra kell majd törekedni, hogy a hiány ne termelődjön újra.

Az oktatási államtitkár hozzátette: az ülésen a hat munkacsoport beszámolt az elmúlt két hétben folytatott tevékenységéről. A munkacsoportok csaknem száz szakembert hívtak meg és mintegy 150 témát vetettek fel.

Bíró Gábor a fenntartói munkacsoport képviseletében elmondta: felmerült, hogy a települések nagyobb részt vállaljanak a fenntartásban, a működésben, ha erre képesnek érzik magukat, ahol ez nem lehetséges, ott pedig az állami fenntartás a megoldás.

Rámutatott: az állami fenntartás területén gyors szervezeti és rendszerszintű változtatásra van szükség. Jó lenne, ha a Klik jobban támaszkodna az iskolákban fellelhető tapasztalatokra, és jobban bevonná az iskolákat a feladatok ellátásába - közölte. Felvetette, hogy minden szervezeti egységben álljon rendelkezésre költségvetési fedezet, és

a gazdálkodási feladatok ellátásában kapjanak szerepet az iskolák, amelyeknél egyúttal érjék el a takarékos gazdálkodást.

Tóth Tamás, a pedagógusfoglalkoztatási munkacsoport képviselője jelezte: nyolc szervezet delegáltjai vettek részt az alakuló ülésükön, de nyitottak a további bővítésre. Közölte: 15 pontban foglalták össze a problémákat, ezek között van a pedagógusok munkaideje, az adminisztrációs terhek csökkentése, a kötött munkaidő, a helyettesítés, a vezetői óraszámok csökkentésének lehetősége, az üres álláshelyek betöltése, a nyugdíjasok továbbfoglalkoztatása. A tárgyalandó témák között jelölte meg a 2017. évi pedagógusminősítési keretszámok meghatározását.

fotó: mtiFotó: MTI
Puszter Bernadett, a köznevelés-irányítási munkacsoport képviseletében elmondta: az Oktatási Hivatal (OH) szervezetfejlesztési kérdéseit tekintették át. Kitért arra, hogy az átalakítások során az egyszerűség, az átjárhatóság és a profiltisztítás az a szempont, amelyet figyelembe kell venni. Megemlítette az adminisztrációs terhek csökkentését is, kiemelte: az OH rengeteg adatot kezel, és szükségesnek látják egységes informatikai rendszer létrehozását.

Zalay Szabolcs, a gyermek- és tanulói életút munkacsoport képviseletében megjegyezte,

a tankötelezettség kérdésében egyöntetű volt az álláspont: a 16 éves korhatárt nem tartják időszerűnek megváltoztatni.

A tanácskozáson, amelyet konstruktívnak nevezett, ígéretet kaptak arra is, hogy az Arany János Tehetséggondozó Program problémáit napokon belül megoldja a fenntartó.

Liptay Kálmán, a pedagógushivatás munkacsoport képviselője felvetette, hogy a tanárképzés egységesítésén el kellene gondolkodni. Emellett speciális, új típusú doktori fokozat odaítélését is javasolta, és kitért arra, hogy a gyakorlati és mentorképzésről szintén beszélni kell a jövőben. Erősítené emellett pedagógus-utánpótlást is.

Csépe Valéria, a tartalomfejlesztési munkacsoport képviseletében elmondta:

az előttük álló legfontosabb feladat a nemzeti alaptanterv és a kerettanterv felülvizsgálata és áttekintése, a vonatkozó javaslatok megtétele.

Külön kiemelte ezeknek az 1-4. osztályra vonatkozó sürgős felülvizsgálatát és az enyhítésre vonatkozó javaslatok kidolgozását, valamint annak áttekintését, hogy mit hogyan, mikor tanítanak, amihez kapcsolódik a tankönyv és módszertan kérdése is.

Palkovics László elmondta még: a tanácskozáson új tagok is bekapcsolódtak a munkába, így a megyei jogú városok szövetsége, a kisvárosi önkormányzatok országos érdekszövetsége, a katolikus egyház, valamint az óvodapedagógusok. Meghívták az Alapítványi és Magániskolák Egyesületét (AME) is, amely azonban nem jelent meg a tanácskozáson.

Horn György, az AME elnöke az MTI-hez is eljuttatott, az oktatási államtitkárnak küldött levelében jelezte: szervezetük a civil közoktatási platform tagjaként addig nem tud részt venni a kerekasztal munkájában, amíg a pedagógus sztrájkbizottság 25 pontjában, illetve a Tanítanék Mozgalom 4 pontjában nem történik megállapodás.

A kerekasztal a következő ülését két hét múlva tartja.

atv.hu/MTI

További belföldi híreink