Itthon

2015-12-14 07:30:00

A kormánynak semmi kifogása a diákok jógáztatása ellen

Az EMMI szerint a jóga alapú mozgásformák megfelelő alkalmazása nagyban hozzájárul a tanulást támogató, érzelmileg biztonságos oktatási környezet megteremtéséhez, továbbá a tanulók mindennapi életviteléhez.

Mint megírtuk országszerte egyelőre 4 ezer iskola testnevelési gyakorlatába épültek be azok az új módszerek, amelyeket a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) kiemelt projektje, a T.E.S.I. (Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések) keretében dolgoztak ki.


Ezek között egyebek mellett a jóga alapú mozgásprogram, a stresszkezelés és a relaxáció alkalmazása is szerepel. A sportszövetség az elmúlt egy évben 8 ezer tanítónak és testnevelő tanárnak tartott 30 órás továbbképzést.

A 2012-2013-ban a megújított Nemzeti Alaptanterv (NAT) a kerettanterv részévé tette ugyan Bagdy Emőke, a Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület vezetője által kidolgozott iskolai meditációt és autogén tréninget (Diákrelax program), ám az főleg civil és egyházi ellenállásra 2014 tavaszán kikerült a tartalmi szabályozók dokumentumaiból. Az EMMI ennek kapcsán ugyanakkor leszögezte, hogy a változás tulajdonképpen csupán a kulcsfogalmak cseréjét jelenti: a „relaxáció” és „autogén tréning” párosának helyére a jövőben a „stressz- és feszültségoldás” szavak kerülnek a vonatkozó dokumentumokba.

Avítt és korszerű módszerek

A figyelemelterelés azonban nem esett jól a Diákrelax kidolgozóinak, amit a Magyar Pszichiátriai Társaság májusi országos nagygyűlésén szóvá is tettek.

bagdy emőke (forrás: facebook.com)Bagdy Emőke (Forrás: facebook.com)


A Bagdy Emőke moderálásával megvalósult szekcióülésen sérelmezték, hogy egyelőre csak a mindennapos testnevelésen keresztül vehetik ki részüket a diákság egészségfejlesztéséből.

Bagdy szerint az egészségügyi kormányzat Teljeskörű Iskolai Egészségfejlesztés nevet viselő koncepciójának másik pillérében sokkal hatékonyabban tudnák kifejteni tevékenységüket. A pillér tematikája a „Lelki egészséget szolgáló pedagógiai/pszichológiai módszerek alkalmazása és a művészetek bevonása”.

Az új rendszerű testnevelési stratégiát kormányzati megrendelésre kidolgozó MDSZ éppen a Bagdy Emőke vezette Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesületet kérte fel egy több mint száz módszert tartalmazó kézikönyv elkészítésére. Az anyag 2015 tavasza óta érhető el a testnevelők számára.


„Fel kell tehát tárnunk a mára már megkérdőjelezhetőnek mondható eljárásokat és be kell mutatnunk a testnevelőknek az alternatív, korszerű módszereket”

– áll az erről szóló tájékoztatásban, amely további 7 könyvet és 6 oktatófilmet ajánl a testnevelőknek a megújult tanórákhoz.

Ezek között találjuk a Stresszkezelés és relaxáció alkalmazása a testnevelésben című kiadványt, illetve a Jógaalapú mozgásprogram az iskolai testnevelésben című könyvet a hozzá tartozó oktatófilmmel. Utóbbiból megtudhatjuk mi is a jóga, milyen jótékony hatásai vannak a jógaalapú mozgásprogramnak, illetve hogy hogyan kell felépíteni az erről szóló tanórát.


A
gyakorlatsorok című fejezeten belül 10-14 éveseknek tanítják meg egy ősi keleti rítus, a Napüdvözlet mozdulatait.

a napüdvözlet gyakorlatsorA Napüdvözlet gyakorlatsor

A továbbiakban jóga- és légző-gyakorlatokat látunk, amelyek közül például a sastartás a szerzők szerint segíti a két agyfélteke összehangolását.

Nem hátráltak, beleálltak

Kérdéseinkkel először Szabó Tündét, az Emberi Erőforrások Minisztériumának sportért felelős államtitkárát kerestük meg, de az államtitkárság a köznevelésért felelős államtitkárságra továbbította levelünket.

Az innen érkezett tájékoztatásból kiderül, hogy a „testnevelés és sport műveltségterület fejlesztési céljait” a NAT-ba foglalt általános kerettantervek tartalmazzák, és e célok elérése érdekében a Jóga alapú mozgásprogram az iskolai testnevelésben, valamint a Stresszkezelés és relaxáció alkalmazása a testnevelésben című módszertani kiadványok és a hozzájuk kapcsolódó oktatófilmek „hasznos segítséget nyújthatnak”.

szabó tünde, az emberi erőforrások minisztériumának sportért felelős államtitkára (forrás: mti)Szabó Tünde, az Emberi Erőforrások Minisztériumának sportért felelős államtitkára (Forrás: MTI)


Sőt, ezek tornatermi gyakorlatba építésével a testnevelést tanító pedagógusok még magasabb minőségben lesznek képesek megfelelni a „már évek óta hatályos tartalmi elvárásoknak”.

Az államtitkársági válasz arra hívja fel a figyelmet, hogy a Testnevelés Stratégia 2020 középtávú célja olyan oktatási környezet kialakítása, amely a „tanulók testi és értelmi fejlődése mellett a lelki egészség megteremtését is támogatja”. Ennek részét képezik a


„hatékony aktív és passzív stresszkezelő gyakorlatok, valamint a jóga alapú mozgásformák is, amelyek megfelelő alkalmazása nagyban hozzájárul a tanulást támogató, érzelmileg biztonságos oktatási környezet megteremtéséhez, továbbá a tanulók mindennapi életviteléhez”.

A tájékoztató szerzői megnyugtatásul közlik, hogy az a kormányzati törekvés, amelynek célja – többek között – a diákok helyes önértékelésének és önismeretének kialakítása, „nem köthető világnézethez, hiszen attól függetlenül az egyén egészségének kialakítását, megőrzését támogatja a szó testi, lelki és szellemi értelmében egyaránt”. Aki pedig még ezek után is szkeptikus maradna, annak elmagyarázzák, hogy az iskolai testnevelésben „nem tisztán jógagyakorlatok valósulnak meg, hanem jóga alapú mozgásprogramok”.

A jóga a keleti vallások, a hinduizmus és a buddhizmus gyakorlati ága. A művelésének a célja: egyesülni, összekapcsolódni istennel.

További belföldi híreink