Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2015-06-02 07:43:00

Ön is használja a Twittert? Akkor tavaly az LMP-re szavazott!

A Policy Solutions Politikai Osztálylétszám nevű elemzéséből legalábbis ez is kiolvasható. És az is kiderül, hogy többnyire a fideszes szavazók nézik az állami csatornák adásait, a bulvárlapok pedig szinte valamennyi korosztály és réteg számára elfogadottnak számítanak.

Ahogy beszámoltunk róla, a Policy Solutions intézet Politikai Osztálylétszám címmel közölt elemzést a magyar választói csoportok társadalmi hátteréről a GfK Hungária Piackutató 2014-es közvélemény-kutatásait felhasználva. Előző cikkünkben arról írtunk, hogy milyen társadalmi csoportokra bontotta le az intézet a magyar választópolgárok rétegeit és ezeknek a csoportoknak melyek a főbb jellemzőik. A kutatás egyik érdekes része volt a választópolgárok médiafogyasztási szokásainak felmérése. Mostani cikkünkben ebből a szempontból vizsgáltuk meg az elemzést.

A kutatási minta 20 százalékát adó Fidesz-szavazók leginkább az állami média csatornáit követik.

Közülük is leginkább a falusi munkáslányok csoportja, a konzervatív középosztály és a vallásos falusi asszonyok csoportja. További jellemzője ezeknek a csoportoknak, hogy szeretik a Magyar Nemzetet és a tv-csatornák közül a HírTV-t.

Jöhet a bulvár is

Míg a szintén Fidesz-szavazónak számító jómódú vidéki misejárók életéből szinte teljesen kimaradnak a bulvárlapok, addig a falusi munkáslányok a Blikket és a Borsot is kedvelik.

A rádiók közül az utóbbi réteg a Class FM-et hallgatja, a konzervatív középosztály inkább a Lánchíd Rádiót, míg a vallásos falusi asszonyok a helyi adókból informálódnak.

A fiatal jobbikosok – a kutatásban 14 százalékkal szerepelnek – nem igazán lovasnak nyomtatott sajtót.

A felmérés arra jutott, hogy a fiatal vidéki melósok (ők az egyik olyan tábor, ahol többségben vannak Jobbik szimpatizánsai) inkább a közösségi médiából tájékozódnak. A másik olyan társadalmi csoport, ahol egyértelmű többségben vannak a Jobbik támogatói, a radikális elit.

A radikális elit tagjai a Magyar Nemzet legaktívabb olvasói közé tartoznak, ugyanakkor a szintén jobboldalinak számító Heti Választ egyáltalán nem forgatják.

(A kutatás idején még nem volt akkora törésvonal a jobboldali médiában, mint amióta a Simicska-Orbán „háború” év elején elmérgesedett- a szerk.) Talán nem meglepő módon a radikális elit olvassa legnagyobb arányban a nyíltan neonáci kuruc.infót is.  

Ezt olvassák a baloldali szavazók

A kutatásból az is egyértelműen kiderül, hogy a baloldali pártokat támogató – a mintában 13 százalékkal szereplő – társadalmi osztályok között a baloldalinak mondott médiumok a felülreprezentáltak. A városi kisnyugdíjasok például HVG-t, Népszabadságot és 168 Órát olvasnak leginkább, ugyanakkor a bulvárlapokat is kedvelik, ők is rendszeresen forgatják a Blikket és a Borsot. Kedvenc tv-csatornájuk az ATV.

A régi munkásosztály is elsősorban ATV-t néz, de kedvelik a Viasat3 adásait is. Újságot viszonylag ritkán vesznek a kezükbe, ha mégis, akkor Borsot, Metropolt és Nemzeti Sportot olvasnak. A rádiók közül a Kossuthot és a Petőfit hallgatják.

A balliberális értelmiségre átlagon felül jellemző az újságolvasás, kedvenc lapjaik a Népszabadság, a HVG, a 168 Óra és a Magyar Narancs. Ők adják az ATV nézőinek legnépesebb csoportját, és szintén ők alkotják a Klubrádió és a Juventus hallgatóinak legnagyobb csoportját.

Az előző rendszer elitjének nevezett csoport főleg az ingyenes lapokat kedveli (Szuperinfo, Metropol), de nem vetik meg a Nők Lapját, a Borsot, a Népszabadságot, a 168 Órát és a HVG-t sem. Ha tv-nézésről van szó, akkor többnyire az ATV-re, vagy az RTL Klubra kapcsolnak.

A városi pragmatikus értelmiség körében a baloldali nyomtatott médiumok kiugróan népszerűek. Ők olvassák legnagyobb arányban a Magyar Narancsot, a Népszabadságot, a HVG-t, a 168 Órát és a Figyelőt is.

Az LMP-sek fele a neten tájékozódik

Velük szemben a többségében LMP-szavazónak számító dolgozó középgeneráció – a mintában 3 százalékkal szerepelnek – szinte egyáltalán nem olvas újságot, ha mégis, akkor szinte csak ingyenes lapokat vesznek a kezükbe. Jellemzően inkább a közösségi oldalakon múlatják az időt, vagy kocsmába, kávézóba és szórakozóhelyekre látogatnak. Az internetes hírportálok és kommunikációs eszközök használatában viszont élen járnak a többi csoporthoz képest.

Ők a legaktívabbak a Facebookon és toronymagasan ők használják legtöbbet a Twittert is.

Az LMP másik szavazóbázisának számító fiatal városi fehérgallérosok több lapot is szívesen vesznek a kezükbe, szeretik a Magyar Narancsot, a HVG-t és a Figyelőt is. Kedvenc rádiójuk a Petőfi.

A mindenevő bizonytalanok

A jelentős számú elszegényedő középosztály az átlagnál gyakrabban vásárol napi- és hetilapokat, ezek közül is kiemelkednek a női magazinok, főleg a Nők Lapja, a Kiskegyed és a Story. A közéleti lapok közül a 168 Órát és a Magyar Narancsot vásárolják. Ez a réteg követi átlagon felül a televíziók adásait is, ebben mindenevők: RTL Klub, TV2, Duna TV, ATV, HírTV, Story4 egyaránt a kedvenceik közé tartozik.

A rejtőzködő-bizonytalan szavazók közé sorolt vidéki elit aktív újságolvasó rétegnek számít. Inkább a minőségi lapokat vásárolják, a bulvárt nem annyira kedvelik.

Sokan olvassák közülük a Magyar Nemzetet, a Nők Lapját, a HVG-t, a 168 Órát és a Magyar Narancsot is, de nem vetik meg a regionális lapokat sem.

Az apolitikus középosztály kerüli az írott és az elektronikus sajtót, inkább rádiót hallgatnak, kedvenceik a Class FM és a Music FM.

Akik senkire nem szavaznak

A nem szavazók – a felmérésben 33 százalékkal szerepelnek – legnépesebb csoportját alkotó nélkülöző munkások szeretnek ugyan tv-t nézni és sportolni, azonban minden más szabadidő-eltöltési mód alig jellemző rájuk Mivel nincs rá pénzük, így újságokat sem vásárolnak és egyéb médiafogyasztási szokás sem különösebben jellemző rájuk.

Átlagon aluli a nyomtatott sajtó olvasása a nagyvárosi pályakezdők esetében is.

A megkérdezettek fele egyáltalán nem olvas újságot. Elsősorban rádiót hallgatnak, főként a Petőfit, a Music FM-et, a Juventust és a Jazzy-t. Az elszegényedő falusi alsó-középosztály esetében a közéleti tájékozódás kimerül a közösségi oldalak használatában, politikai lapokat nem olvasnak, inkább csak bulvárt: a Blikket, a Borsot, a Kiskegyedet és a Story-t.

A szintén nem szavazó feltörekvő fiatalok csoportja az egyik legátlagosabb a médiafogyasztást tekintve. Kiemelkedő körükben a Nők Lapja olvasottsága, de szeretik a Vasárnap Reggelt, a Népszabadságot és a Nemzeti Sportot is. Kedvenc rádiójuk a Petőfi.

Ajánlom

További belföldi híreink

Kapcsolódó cikkek, videók