Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2015-03-10 14:02:00

Tebész: jogsértő lehet visszakövetelni a Buda-Cash ügyfeleinek hiányát

A Tőzsdei Egyéni Befektetők Érdekvédelmi Szövetsége (Tebész) szerint jogsértő lehet a Buda-Cash felügyeleti biztosa által a brókercég ügyfeleinek küldött felszólítás, miszerint azok haladéktalanul kötelesek befizetni a svájci frank kereskedések kapcsán a számláikon keletkezett teljes hiányt - tájékoztatta a szervezet elnöke az MTI-t kedden.

Dióslaki Gábor, aki a sajtóból értesült a felszólító levelekről, úgy véli, hogy a veszteségek keletkezésért nem mindenkinél és nem minden esetben az ügyfelet terheli a jogi felelősség. Álláspontja szerint a Buda-Cash Brókerház részben megszegte szolgáltatói kötelezettségeit, így a keletkezett veszteségek egy részét jogszerűen nem terhelhette volna ügyfeleire.

A Tebész az ügy gyors tisztázása érdekében megpróbálja felvenni a kapcsolatot a felügyeleti biztossal, illetve a probléma részletes ismertetésével levelet küld Windisch Lászlónak, a Magyar Nemzeti Bank  alelnökének - mondta az érdekvédő szervezet elnöke.

Dióslaki Gábor elmondta, hogy az idén január 15-én, amikor a svájci jegybank eltörölte a frank euróval szembeni árfolyamvédelmi küszöbét, a hirtelen és drasztikusan erősödő frankárfolyam miatt akadozva működtek az internetes devizakereskedési rendszerek.

Az előre megadott "stop-loss", azaz veszteséggátló megbízások nem ott és nem úgy teljesültek, ahogy azokat a kereskedési rendszerbe már korábban beállították.

A szolgáltatók szerint a kereskedési rendszerek túlterheltek voltak és ez okozta a kereskedés akadozását és a rendszerek elérhetetlenségét. A Tebész elnöke szerint azonban a zsúfoltság önmagában nem számít "vis major" esetnek, ezért ez önmagában nem menti fel a szolgáltatót a szolgáltatás megfelelő minőségű biztosításának kötelezettsége alól. 

A Tebész elnöke kifejtette: ha a befektető stop-loss megbízást állított be előre a rendszerbe, ami nem ott teljesült, ahol kellett volna, ez esetben a keletkezett veszteség teljes mértékben a befektetési szolgáltatóé, vagyis annak a megbízóval úgy kell elszámolnia, mintha a veszteséggát működött volna.

Megkezdték a kártalanítást

Közben az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) megkezdte a kifizetéseket a DRB bankcsoport károsult ügyfeleinek, első körben mintegy 73 ezer ügyfél számára fizet kártalanítást 103 milliárd forint értékben.

Az OBA közleménye szerint a 64 ezer magánszemély közül 22 558 - 100 ezer forint alatti megtakarítással rendelkező - ügyfélnek keddtől kézbesíti a posta a kártalanítási összeget. Ezzel egy időben a többi magánszemély, valamint 10 ezer jogi személy betétes számára is megkezdődött az értesítések postázása.

Az adatbázisok feldolgozása alapján mintegy 5,5 milliárd forintnyi betétállomány további ügyintézést, vizsgálatot igényel, ezek gyámhatósági számlák, Start számlák, illetve elhunytak betétei. Az OBA által ki nem fizethető, kártalanítási értékhatár feletti összeg a bankcsoport esetében 12,9 milliárd forint. "A DRB bankcsoport betéteseit érintő kifizetés az eddigi legnagyobb kihívást jelenti az OBA számára, mivel az egyidejűleg legtöbb ügyfelet érintő kártalanításnak minősül" - nyilatkozta Fekete-Győr András, az OBA ügyvezető igazgatója a közleményben.

Az érintett 73 573 ügyfél 87 százaléka magánszemély, a betétek átlagos nagysága 707 ezer forint. A bankcsoport négy bankja közül a legnagyobb kifizetés az ÉRB Észak-magyarországi Regionális Banknál lesz, itt 24 ezer ügyfelet kártalanít az OBA összesen 40 milliárd forint értékben.

A Dél-Dunántúli Takarék Bank 19 ezer ügyfele 23 milliárd forintot kap. A DRB Dél-Dunántúli Regionális Banknál 14 ezer ügyfelet kell kártalanítani 22 milliárd forint értékben. A BRB Buda Regionális Banknál 17 ezer ügyfélnek összesen 19 milliárd forintot fizet ki az OBA. A DRB bankcsoport vezető állású tisztségviselőinek, valamint a velük egy háztartásban élő közeli hozzátartozóknak az OBA nem fizet kártalanítást.

atv.hu / MTI

További belföldi híreink