Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2015-01-05 13:21:00

Orbán is több útdíjat fizet? A Fidesz kiszúrt a nagycsaládosokkal

Az útdíj-rendszer átalakításával a nagycsaládosokkal is kibabráltak, mert a sokuk által használt 8-9 fő szállítására alkalmas személyautók egy kategóriával feljebb kerültek, ezért a megyei matrica ötezer helyett számukra 10 ezer forint. A „sima” heti és havi jegy is drágult esetükben, közel a duplájára.

A nagycsaládos, öt gyermeket felnevelő Orbán Viktor miniszterelnök évek óta egy Volkswagen Transporterrel látható magánútjain. A típus nagyon kedvelt a nagycsaládosok között, mert az általában 8, olykor 9 személyes gépjármű B kategóriás jogosítvánnyal is vezethető.

Többet kell fizetni

Az új útdíj-rendszerben azonban meglepő módon ezek a típusok immár nem személyautóként szerepelnek, hanem kisbuszként, ami azt jelenti, hogy a megyei útszakaszokra az évi ötezer forint helyett tízezer a fizetendő díj. Ez azt jelenti, hogy ha egy nagycsaládos például Dunaújvárosban dolgozik, a gyermekei ebben a városban járnak iskolába, de egyébként a Duna másik oldalán élnek, akkor az új Duna-hídon való átkelés számukra egy ilyen kategóriájú gépjárművel (két megyei „jeggyel számolva”, hiszen a híd a megyehatáron fekszik) évi 20 ezer forint. 

A szabály ugyanis az, hogy a hétnél több személy szállítására is alkalmas kisbuszokra, lakóautókra és haszongépjárművekre évi 10 ezer forintért vásárolható azonos tartalmú úthasználati jogosultság. Ez azért is érdekes, mert eközben az éves autópálya-matrica tekintetében nincs különbség a D1-es és a D2-es díjkategória között.

A 10 napos és havi között azonban van, ami azt jelenti, hogy egy tollvonással majdnem 100 százalékos áremelés történt. A szabály ugyanis az, hogy a D1 kategóriába tartoznak a motorkerékpárok, a 3,5 tonnánál kisebb személyautók 7 főig. A D2 díjkategória azt jelenti: a D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsi, amely 7 főnél több személy szállítására alkalmas, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi és a lakóautó.

A 8-9 személyes autókra eddig elég volt D1-es matricát vásárolni, mostantól azonban csak D2-es matricát vásárolhatnak ezen járművek tulajdonosai. Jelentős a differencia, hiszen a 10 napos jegynél 2975 forint helyett 4780 forintot, míg havi jegynél 4780 forint helyett 9560 forintot kell fizetni ebben az esetben.

A NOÉ tájékozódik

Varga Anikó, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének (NOE) főtitkára az atv.hu-nak elmondta, tagjaik részéről többen is jelezték, hogy az intézkedés hátrányosan érinti őket. A NOE tagjaik között, különösen, akik négy, öt vagy annál több gyermeket nevelnek, sokan használnak 8-9 személy szállítására alkalmas személyautókat.

A NOE vizsgálja, mit lehet tenni esetükben, ezért még tavaly decemberben megkeresték az illetékes minisztérium közlekedéspolitikai államtitkárságát aggályaikkal, de eddig nem kaptak választ. A főtitkár kifejtette: szeretnék elérni, hogy kialakuljon egy párbeszéd az államigazgatás és a NOE között az ügyben.

„Nem tartjuk igazságosnak, hogy, aki a gyermekei szállítására használ 8-9 fő szállítására alkalmas gépjárművet, többet fizessen annál, aki egy óriási terepjáróval közlekedik, de az csak 5 személyes” – fejtette ki Varga Anikó, aki azt is elmondta, hogy tudomása szerint nemcsak a nagycsaládosokat, hanem a fogyatékkal élőket, vagy fogyatékkal élő gyerekeket nevelő szülőket is hátrányosan érintheti az intézkedés, mert ebben a körben is elterjedt a 8-9 fő szállítására alkalmas gépjármű használata. Ennek egyebek mellett az is az oka, hogy a kerekesszéket könnyebb egy ilyen nagyobb személyautóban szállítani.      

Szóljon hozzá:

Ajánlom

További belföldi híreink