Kövessen minket a Facebookon

Itthon

2014-09-24 15:00:00

Reklámadó: bizonytalanság és politikai játszma

Valószínűleg nőni fog, de - ha az RTL-lel és a Simicska-birodalommal megállapodásra jut a Fidesz-vezérkar - akár csökkenhet is a reklámadó.

Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter nyilatkozta pénteken a Hír TV-nek azt, hogy a jövő évi büdzsé vitájában szóba kerülhet, hogy változik az idén bevezetett közteher mértéke vagy számításának módja. „A költségvetést 2014. október 30-áig kell a kormánynak a parlament elé beterjeszteni, ehhez kapcsolódnak a 2015. évi adótörvények, amelyben tulajdonképpen a kormánynak joga van a parlament számára akár új adószabályokat is javasolni, vagy új adótételek kialakítását javasolni. Tehát elvileg nem kizárt annak a lehetősége, hogy a reklámadó mértéke, volumene és rendszere változhat” – fogalmazott a miniszter.

"Drágíthatja" a működést

A HVG hetilap legutóbbi számában arról írt, hogy a Fidesz a holdudvarában zajló Orbán-Simicska háború miatt – amely az RTL Klubra is kihat – olyan szabályozókat vezet be, amelyek célja, hogy ellehetetlenítsék az Simicska Lajos érdekeltségéhez köthető médiumok gazdálkodását. És ezzel arra vegyék rá azok tulajdonosait arra, hogy adják át a cégeiket a politika által kiszemeltek új tulajdonosoknak, különben lehúzhatják a rolót.

A HVG tudomása szerint éppen ezért a kancellárián már a következő lépést, a reklámadó emelését – tehát az adóprés fokozását – fontolgatják, amire a hetilap Simicska-közeli forrása úgy reagált: „Fel vagyunk készülve”.

Mitől függ?

Iparági forrásaink szerint Lázár János szavait kétértelműen is lehet értelmezni, tehát akár enyhíthetnek is a reklámadó mértékén.

Ha sikerül a médiabirodalmak mögötti tulajdonosoknak megegyezniük, tehát Simicska „elpasszolja” a lapjait, aminek most nem látszik a jele, akkor mérsékelhetik az adót – akár az RTL-re nézve is.

Egy informátorunk határozottan azt állította, hogy a nemzetközi fórumokról várható kritikák lehetőséget teremthetnek arra, hogy békét kössenek a felek. Egyebek mellett egy európai biztostól érkező esetleges bírálat, miszerint diszkriminatív a reklámadó, hiszen például az RTL-t jóval nagyobb arányban sújtja, mint az összes tévécsatornát, ugyanis hivatkozási alap lehet arra, hogy „kitáncoljanak” a jelenlegi helyzetből. Több olyan kormánypárti politikussal is beszéltünk, akik politikai hibának és feleslegesnek tartották az RTL Klubbal vívott háborút, mert a korábban inkább apolitikus, a politikai érdekeikre teljesen veszélytelen RTL Híradót magukra szabadították.  

Így, úgy, vagy amúgy

Egy vezető kormánypárti politikus annyit mondott lapunknak a reklámadóról, hogy tudatosan lebegtetik a kérdést, amely így a háttérben zajló „politikai játszma része”. Mint mondta: jelenleg nincs olyan magyar és nemzetközi szervezet, amely rövidtávon kikényszeríthetné a reklámadó csökkentését, vagy, hogy annak kivetési szabályait bárkire is nézve enyhítsék.

„A menetrend az, hogy az európai bizottság elkezd levelezni a magyar kormánnyal, hogy nem ért egyet valamivel: ha nem fogadjuk el az álláspontját, akkor kötelezettségszegési eljárást indíthatnak. Pár oda vissza való pingpong után a luxembourgi Európai Unió Bíróság elé kerülhet az úgy, egy ilyen procedúra alaphangon másfél-két év. Tehát e tekintetben nincs megegyezési kényszer senkivel” – állította forrásunk, aki szerint ilyen értelemben nem szakmai, hanem politikai döntés – és/vagy alku – lesz a reklámadó „jövőjéről”.   

Ajánlom

További belföldi híreink